dakconstructie te licht voor dakpannen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

dakconstructie te licht voor dakpannen?

Hallo,
 
Ik wil mij asbest golfplaat op de schuur vervangen voor dakpannen. Nu ik de pannen naast de schuur heb getild ben ik me bewust van het extra gewicht dat de pannen hebben. Ik denk dat het dak misschien niet sterk genoeg is om het extra gewicht te kunnen dragen. Het dak heeft een helling van15 graden. Op de balken ligt een laag planken van 18mm veer groef met de blauwe balken mee. hierop liggen de golfplaten.
 
Er komen 160 pannen op van 4,4 kilo uiteraard verdeeld over het hele dak.
 
hieronder een tekening van de schuur met de balk maten in mm en HOH maten in cm.
 
Afbeelding

Berichten: 270

Re: dakconstructie te licht voor dakpannen?

15 graden erg flauw voor pannen, zonder onderfolie zal het dak niet waterdicht zijn maar dat was niet de vraag.

Wat is de overspanning en de hoh maat van de gordingen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: dakconstructie te licht voor dakpannen?

Zonder er aan te rekenen is deze constructie duidelijk te zwak voor dat doel (50 kg sneeuwbelasting + 60 kg eigen gewicht per m2). De h.o.h. afstand van de blauwe balken is veel te groot, meestal is dat 60 of 80 cm. Waarschijnlijk moeten bij 83 cm h.o.h. de 5 blauwe balken ook nog wat stijver zijn.
 
Een rekentool vind je hier

Berichten: 2

Re: dakconstructie te licht voor dakpannen?

15 graden erg flauw voor pannen
 
Ik heb pannen die tot 10 graden kunnen maar dan wel met "aangepaste opbouw". 
 
Bedankt voor de rekentool. Ik snap de maximaal toelaatbare doorbuiging niet helemaal maar het is wel duidelijk dat de HOH ergens vanaf 1250mm tot 800mm zou moeten zijn met zelfs iets dikkere balken.
 
Ik denk dat ik tussen de blauwe balken een extra balk plaats en op de planken die op de balken liggen nog een extra plaat underlayment schroef. Hierop komen dan tengellatten en panlatten

Berichten: 270

Re: dakconstructie te licht voor dakpannen?

Bij enkelvelds voldoen de gordingen net niet op sterkte, bij doorgaand wel, de sporen zijn niet zwaar genoeg. De dikte van het dakbeschot is ook zeer minimaal

Reageer