[scheikunde] eindconcentratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

eindconcentratie berekenen

Hallo
 
Is het mogelijk om de eindconcentraties te berekenen in deze oplossing: 40μl van een buffer + 10μl van een oplossing.
Je krijgt 830 μl van deze buffer met de volgende samenstelling 9 mM Tris, 140 mM NaCl en 8 mM MgClen je krijgt 1 ml van de oplossing met een concentratie van 50 mM. Ik denk eigenlijk dat dit niet mogelijk is aangezien je bij de samenstelling van de buffer niet weet welk volumes werden toegevoegd van de verschillende stoffen. Ik werk namelijk altijd met de formule C1.V1 = C2.V2.

Berichten: 8

Re: eindconcentratie berekenen

Waarvan wil je de eindconcentratie weten?
 
Ik ga er nu even vanuit dat je van Tris de eindconcentratie wilt weten.
 
De concentratie van Tris is 9 millimolair in de bufferoplossing. Van deze oplossing wordt 40 μl in een totaalvolume van 50 μl gebracht.
Met de formule C1.V1 = C2.V2kun je de volgende berkening doen:
9 x 40 = C2 x 50.
C2 = 360 / 50 = 7,2
 
De eindconcentratie van Tris is dan dus 7,2 mM.

Berichten: 2

Re: eindconcentratie berekenen

Maar als je dit doet, ga je er dan niet vanuit dat die 40μl enkel bestaat uit Tris, terwijl die 40μl buffer eigenlijk bestaat uit verschillende oplossingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: eindconcentratie berekenen

Neen, de concentratie Tris in de stockoplossing is 9mM. Of daar nog andere componenten bijzitten of niet zal niks veranderen aan de concentratie Tris in die oplossing.

Je kan het vergelijken met een liter water waar je 3 knikkers aan toevoegt, of daar nu nog 7 badeendjes op het water drijven verandert niks aan de concentratie knikker in die oplossing. Dat zijn er nog altijd 3 per liter.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer