[scheikunde] Vetten en olien

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vetten en olien

Hallo
 
Ik ben een eerste jaars Chemie student. Mijn vraag is hoe je de samenstelling van vetten en oliën kunt bepalen? Kan dat met spectrometrie?
 
Alvast bedankt!
 
Metin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vetten en olien

wat beïnvloed de samenstelling van de verschillende vetten? welk deel blijft gelijk en welke veranderd?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vetten en olien

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Vetten en olien

ArcherBarry ik snap niet wat je bedoelt. Sorry

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vetten en olien

Vetten (ik gebruik de naam olie niet om verwarring te voorkomen) zijn opgebouwd als een specifieke structuur. namelijk xxx.zuren op een meerwaardig alcohol. dat tezamen maakt een vet molecuul. Kan jij de benoemen welke zuren en alcohol ik bedoel?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 772

Re: Vetten en olien

Samenstelling van een vet/olie zul je het best kunnen analyseren met gaschromatografie. Verder behoort infraroodspectroscopie en zelfs zuurbase titratie ook tot de mogelijkheden (vooral voor kwantitatieve bepalingen).
Samenstelling van een vet/olie zul je het best kunnen analyseren met gaschromatografie. Verder behoort infraroodspectroscopie en zelfs zuurbase titratie ook tot de mogelijkheden (vooral voor kwantitatieve bepalingen).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vetten en olien

NW_ Ik wilde juist niet direct het antwoord voorschotelen, maar eerder de vraagsteller er naartoe te leiden. Gezien hij weinig tot niets weet over vet chemie is een kant en klaar antwoord geven de weg van minste leren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Vetten en olien

Bedankt voor jullie reacties!

Reageer