Vacuüm berekeningen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Vacu

Voor een opdracht moet ik berekenen hoeveel debiet en vacuüm er nodig is om een producten op te kunnen pakken. Ik ben er achter dat voor producten met een ruw oppervlak veel debiet nodig is omdat dit soort producten niet goed vacuüm te trekken zijn. hierdoor ontstaan ook verliezen. Ik moet dus weten wat de verliezen zijn en hoeveel debiet er nodig is om een product op te kunnen pakken.
 
Mijn vraag:
1. Welke formules moet ik gebruiken om deze opdracht aan te pakken?
 

Berichten: 1.617

Re: Vacu

Om te beginnen moet het drukverschil maal het oppervlak van de zuignap (?) altijd groter zijn dan de zwaartekracht op het product dat je oppakt. Als je het heel snel wilt optillen (versnelling a), moet je niet rekenen met de zwaartekracht maar met A (pbuiten-pbinnen) > m x (g+a)
 
Debiet (hoeveel lucht je wegzuigt) moet in die situatie even groot zijn als de lek (hoeveel lucht naar binnen komt door de spleten) om het drukverschil in stand te houden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vacu

Forren schreef:  
1. Welke formules moet ik gebruiken om deze opdracht aan te pakken?
 
 
Dan zul je om te beginnen eens opeen rijtje moeten zetten welke factoren allemaal van invloed zijn op de vraag of een voorwerp aan die zuignap blijft hangen of niet. Hier ligt niet een kant-en-klaar pakje formules voor in de la. 
 
massa voorwerp
opwaartse en zijwaartse versnellingen tijdens oppakken en verplaatsen
vorm voorwerp
vorm en grootte zuignap
ruwheid opp voorwerp
.... wat vergeet ik nog? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Vacu

Anton_v_U schreef: Om te beginnen moet het drukverschil maal het oppervlak van de zuignap (?) altijd groter zijn dan de zwaartekracht op het product dat je oppakt. Als je het heel snel wilt optillen (versnelling a), moet je niet rekenen met de zwaartekracht maar met A (pbuiten-pbinnen) > m x (g+a)
 
Debiet (hoeveel lucht je wegzuigt) moet in die situatie even groot zijn als de lek (hoeveel lucht naar binnen komt door de spleten) om het drukverschil in stand te houden.
Ik heb inmiddels uitgerekend hoe groot de zuignap moet zijn om het gewicht op te kunnen tillen en of het drukverschil groter is. De zuignap kan het gewicht optillen. Hoe kan ik nu verder met het verlies berekenen?

Reageer