Springen naar inhoud

[golven] Energie van een golf op een snaar

• Log in om te kunnen reageren

Ernie

Ernie

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 01:34

Ik probeer om de totale mechanische energie van een golf op een snaar te berekenen.

We bekijken een "klein stukje" van de snaar met massa dm en lengte dx...
We kunnen dan via integratie de kinetische energie van een stukje snaar met lengte lambda (golflengte) vinden..
De kinetische energie van dat stukje is 1/4 * m * w≤ * A≤ * lambda.
De potentiŽle energie van dat stukje zou ook gelijk moeten zijn aan 1/4 * m * w≤ * A≤ * lambda...

Het probleem is dat ik er niet in slaag om aan te tonen dat de potentiŽle energie inderdaad daaraan gelijk is! Kan er iemand helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2006 - 20:42

Volgens de wet van behoud moet ie dat zijn, op dat punt geen twijfel.Als de golf in de snaar zijn maximale amplitude bereikt, staat hij stil om om te keren. Dan is al zijn kinetische energie verdwenen.

Die kinetische energie voor de terugweg is opgeslagen in veerenergie van de snaar. Die is langer geworden, in functie van de amplitude. De spankracht heeft op de buik van de golf in elk geval een resultante richting de evenwichtsstand van de snaar. Op het moment dat de snaar weer even recht is (evenwichtsstand) is er geen potentiele energie meer, want geen kracht die een stukje snaar nog verder naar beneden trekt. Dan is alle veerenergie weer omgezet in kinetische energie.

Voor de rest heb ik er eens op zitten peinzen, maar het is een probleem dat mijn wiskundig inzicht te boven gaat. Een snaargolf bestaat uit velel kleine stukjes, die per stuk een andere spankracht ondervinden, en bovendien varieert die spankracht met de uitwijking. Misschien dat uit een lange wiskundige afleiding een simpele formule kan volgen.

Een heel klein stukje snaar, precies op de knoop van een golf, staat mooi stil. Epot is altijd 0, Ekin ook. Maar daar toon je niets mee aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2006 - 20:00

Het probleem is dat ik er niet in slaag om aan te tonen dat de potentiŽle energie inderdaad daaraan gelijk is! Kan er iemand helpen?

moet je niet kunnen verklaren waarom dat zo is voor het examen van de Janssen :roll:
wij hebben het gewoon als gegeven gekregen :wink:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures