Frequentie karakteristiek versterker

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Frequentie karakteristiek versterker

Ik vraag me af wat precies de frequentie karakteristiek van een versterker inhoudt. Kan iemand mij daar wat meer over vertellen????

Ik wil ook nog graag weten wat de stijgtijd dan precies inhoudt. Als iemand er wat over weet te vertellen dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Frequentie karakteristiek versterker

Frequentiekarakteristiek: breng met een toongenerator een signaal op de ingang van de versterker. Houdt de amplitude van de toongenerator constant en varieer de frequentie.

Meet voor verschillende frequenties hoe groot de uitgangsspanning van de versterker is en zet dat uit in een grafiek. Ziedaar, je frequentiekarakteristiek.

Stijgtijd geeft aan hoe snel de versterker reageert op zeer steile flanken.

Over het algemeen wordt de stijgtijd bepaald als de tijd die nodig is om de respons aan de uitgang van 10% tot 90% te laten komen.

Dus stel dat je een steile flank aan de ingang aanbiedt die de uitgang van 0 volt tot 10 volt laat toenemen, dan is de tijd tussen het 1 volt punt en het 9 volt punt bepalend.

Berichten: 23

Re: Frequentie karakteristiek versterker

Ok bedankt tot zover.

Wat zegt mij die karakteristiek dan? Is het dan zo dat de versterker onder of boven een bepaalde frequentie niet meer werkt? En hoe groter het bereik, des te beter de versterker?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Frequentie karakteristiek versterker

De karakteristiek zegt inderdaad iets over de versterker.

Normaal zal de karakteristiek over een groot bereik een rechte lijn zijn.

Boven en onder bepaalde frequenties zal hij naar beneden buigen.

Reageer