fietshelm verbetert veiligheid niet

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

fietshelm verbetert veiligheid niet

In een Canadese studie uitgevoerd door Teschke K, Koehoorn M, Shen H, et al, blijkt een wettelijke verplichting tot het dragen van een fietshelm geen bepalende factor in het verminderen van de aantallen of ernstige gevolgen van fietsongelukken.
 
fietsen.jpg
fietsen.jpg (68.76 KiB) 1433 keer bekeken
(foto wikipedia)
 
 
 
Er is wél een duidelijk omgekeerd verband met de "cycling mode share", d.w.z. dat in provincies en gemeenten met grotere percentages verplaatsingen per fiets, ongeacht helmgebruik, minder en minder ernstige ongelukken met fietsers gebeuren. 
Deze factor is uiteraard een complexe factor, want bijvoorbeeld  in een omgeving met veel fietsers zijn automobilisten waarschijnlijk alerter op fietsers, en zijn er vaker gescheiden rijbanen, enz etc. 
 
De auteurs bevelen dan ook aan eerder het fietsgebruik te stimuleren (safety in numbers) en faciliteren (fietspaden e.d.) dan fietshelmen verplicht te stellen. 
 
Lees meer: 
 
Bicycling injury hospitalisation rates in Canadian jurisdictions: analyses examining associations with helmet legislation and mode share
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Dit zou wellicht (gedeeltelijk) verklaard kunnen worden met het Peltzman effect. Kort gezegd: door het gevoel van veiligheid van die helm ga je meer risico's nemen.

Berichten: 12.262

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Ik vraag me af of dat hier van toepassing is. Een helm beschermt uitsluitend tegen hoofdletsel, terwijl veel letsel door fietsongelukken andere lichaamsdelen treft (breuken van ledematen, ribben etc).

Op een fiets zou ik me niet echt minder kwetsbaar voelen door een dingetje op mn hoofd, terwijl de combinatie van gordel, airbag, abs en ebd dat in een grote, zware auto wel doet. Mogelijk ook wel terecht, als je met een moderne auto op een betonblok klapt met 30 km/h stap je waarschijnlijk nagenoeg ongedeert uit. Doet je dat met een fiets, al dan niet voorzien van helmpje, denk ik dat het resultaat vooral bij de ehbo terecht komt ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Vergeet niet dat jij uit Nederland (of België?) komt, waarbij het normaal is om zonder fietshelm rond te rijden. Het effect van verhoogde veiligheid zul jij persoonlijk dus niet voelen. Het onderzoek komt echter uit Canada, waar in het algemeen minder gefietst wordt. In landen waar minder gefietst wordt, is het fietsen onveiliger (aldus de bron in de openingspost), en daar draagt men dan eerder een helm om toch meer het gevoel van veiligheid te krijgen. In de VS wordt je bijvoorbeeld door menigeen als een slechte ouder aangezien als je je kind zonder helm laat rondrijden.
 
Bronnen dat er in Nederland meer gefietst wordt dan in Canada:
Nederland: Een kwart van al onze verplaatsingen en een derde van alle verplaatsingen tot 7,5 kilometer, doen we met de fiets.
Canada: The 2011 Statistics Canada National Household Survey recorded that the highest proportion of bicycle commuting to work metropolitan areas in Canada were; Victoria (British Columbia) at 5.9%, Kelowna (British Columbia) at 2.6%, Ottawa (Ontario) at 2.4% and Kingston (Ontario) at 2.2%.

Berichten: 12.262

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

In die studie zit iets lastigs: ongeveer de helft van de ongelukken met letsel zijn "non-collision transport accidents" - ik weet niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen. Aanrijdingen met allerhande verkeersdeelnemers en zelfs stilstaande objecten zijn gespecificeerd, maar dit hele grote brok wordt verder niet uitgesplitst.

Of een helm helpt hangt natuurlijk ook van het type aanrijding af. Normaliter ga je ook niet met een helm in de auto zitten, maar als je een rally gaat rijden met 'rare' ongelukken zoals over de kop slaan is het wel verstandig, inclusief een versterkte kooiconstructie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Benm schreef:
Of een helm helpt hangt natuurlijk ook van het type aanrijding af. 
Volgens mij is het ook niet het doel van het onderzoek om te zien in welke soort individuele ongevallen een een helm wél helpt. 
Het gaat erom over de hele breedte fietsongevallen in aantal en gemiddeld in ernst te doen afnemen. Het verplicht stellen van een fietshelm in het verkeer levert daarbij kennelijk gemiddeld niks op.
 
Van gordels en airbags zijn er (on)gevallen bekend die minder beroerd zouden zijn afgelopen zónder gordel of airbag. Maar breed gezien leveren die wél op. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Dat is inderdaad niet het doel, maar wel een interessante vraag.

Blijkbaar maakt het bij fietsen door de stad oid statistisch niets uit, maar dat zal geheid anders liggen als mensen bijvoorbeeld recreatief met racefietsen of mountainbikes in de weer gaan waarbij valpartijen te verwachten zijn.

Of een helm het ook erger kan maken is een aparte vraag. Ik denk dat het van het soort helm afhangt: Zo'n simpel fietshelmpje zal niet veel doen, maar als je pakweg een integraalhelm op zet zijn er nadelen. Denk aan beperking van zicht, maar ook potentiele verergering van wiplash-achtige kwetsuren door de extra massa die aan je hoofd hangt.

Autogordels hebben ook hun specifieke nadelen. Hoewel ze gemiddeld extra veiligheid geven geldt kunnen ze een probleem zijn als je snel aan een auto moet ontkomen, bijvoorbeeld als deze te water gaat en zinkt, of zelfs wanneer er brand uitbreekt en die fractie van een seconde net het verschil maakt.

Voor vliegcrashes is dit een verder onderzocht fenomeen: daarbij komt het wel eens voor dat iemand in paniek zijn gordel gewoon niet los krijgt (vooral omdat de sluiting precies omgekeerd werkt aan de vertrouwde autogordel) en daardoor langer aan rook wordt blootgesteld. Maar goed, gordels in vliegtuigen zijn niet alleen bedoeld voor crashes, maar ook om kleinere letsels bij turbulentie, harde landingen etc te voorkomen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Benm schreef:
Blijkbaar maakt het bij fietsen door de stad oid statistisch niets uit, maar dat zal geheid anders liggen als mensen bijvoorbeeld recreatief met racefietsen of mountainbikes in de weer gaan waarbij valpartijen te verwachten zijn.

 
Ook dat is bediscussieerd, pagina 8/9:
In our study, the safety-in-numbers association was not observed for all injury causes. This may be because all causes included injuries incurred during transport cycling and sport cycling. In some Canadian provinces, mountain biking is a popular sport that involves riding on steep slopes, through densely wooded trails, and jumping obstacles and cliffs. It involves considerably higher injury risk than transport cycling.45 Two Canadian studies reported that 19% and 38% of all serious injuries were incurred during mountain biking (study hospitals were in Alberta and British Columbia, respectively).42 46 These injuries would not be expected to be related to transport cycling mode share. This may in part explain the very different pattern of hospitalisation rates by mode share for all injury causes versus traffic injury causes (figure 3). Particularly notable is the change for British Columbia—this jurisdiction has the highest commuter cycling mode share and is also renowned for its mountain biking terrain.
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 134

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Jan van de Velde schreef: Ook dat is bediscussieerd, pagina 8/9:
 
Hier gaat het om het proces "mountainbiken", dus in de bossen rondcrossen. Volgens mij doelt Benm op het type fiets, en dat is erg van belang of een helm nut heeft of niet. Op de Nederlandse "opoefiets" kun je praktisch niet op een manier vallen dat je voorover over je stuur kukelt, dit gevaar is er met (type) racefietsen en mountainbikes wel degelijk omdat simpelweg je zwaartepunt veel verder naar voren ligt.
 
Ook laat de damesmodel fiets makkelijker toe dat je in gevaarlijk situaties direct je fiets kan verlaten zonder eerst een been over het frame te moeten tillen. Verder zit je hoger waardoor je zelf meer overzicht hebt, maar ook andere verkeersdeelnemers je sneller zien.
 
Ik heb nooit onderzoeken gevonden die dit onderstrepen, maar dit zijn wel makkelijk aantoonbare eigenschappen die de ouderwetse opoefiets veiliger maken dan de race- en MTB fietsen.

Berichten: 12.262

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Wellicht speelt het verschil in snelheid ook nog wel een rol. Tussen 15 en 25 km/h zit een verschil in kinetische energie van bijna een factor 3. Zelfs als je er zijwaarts af valt zal dat wel van invloed zijn op de ernst van het letsel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Beetje duur, maar wel veilig: de airbag voor fietsers: http://www.hovding.com
"Condemnation without investigation is the height of ignorance."  Albert Einstein

Berichten: 1

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Heb eens van een canadese fietskoerier gehoord dat het verkeer anders op hem reageert als hij wel of niet een helm draagt: zonder helm houdt men (het andere verkeer dus!) meer afstand......

Berichten: 9

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

laat ik me eerst even voorstellen:
Simon Koorn
voormalig importeur van Brompton vouwfietsen in de BeNeLux en eigenaar van Fiets  à parts.
Ik meen enig vestand te hebben van biomechanica, ergonomie, fietstechniek en fietsgebruik in relatie tot verkeer en mobliteit.
 
 
Kan het dragen van een fietshelm ernstig hoofdletsel voorkomen of verhoogd het eerder de kans op ernstig letsel?
 
Vooropgesteld,
helmen in het algemeen kunnen zeer nuttig zijn voor het beschermen van de persoon die ze draagt.
Geen wonder, immers dat is waarschijnlijk ooit het doel geweest vanaf het moment dat mensen helmen hebben 'ontworpen' en zijn gaan dragen.
 

Ooit was ik een groot voorstander van het gebruik (in koers/tijdrit/training) van (goede) fietshelmen. Ik heb zelfs lange tijd geloofd tenminste tweemaal m'n leven te danken te hebben aan het zelf dragen van een fietshelm...,
inmiddels weet ik beter.

 

<b>Wat is een fietshelm/valhelm...?</b>
Om die vraag te beantwooorden kan het geen kwaad je eens af te vragen met welk doel helmen in eerste instantie werden gemaakt en gebruikt.
Daarna wordt het interessant je eens af te vragen waarom we zo'n ding op de fiets/tijdens het fietsen zouden moeten dragen...,
wat voor soort helm een fietshelm is/moet zijn...,
je tegelijkertijd eens afvragen wat dan een goede fietshelm zou zijn...,
aan welke eisen zo'n ding zou moeten voldoen...
en of dat fysisch en fysiologisch mogelijk is?
 
Het antwoord op al deze nog te nader te formuleren/preciseren  vragen is even bizar als ontluisterend...,
met als uiteindelijke wellicht verbijsterende conclusie:
goede fietshelmen (valhelmen) bestaan niet...,
... kunnen niet bestaan!!!
 
<b>Waarom is een goede valhelm een idéfix?</b>
Omdat fietshelmen noch andere valhelmen in staat zijn voldoende energie op te nemen en af te geleiden van het hoofd/schedel, nek en schouders om daarmee hoofd- en nek-letsel te voorkomen...,
sterker nog de kans is groot dat iemand blijvend hersenletsel oploopt aan valpartij met helm waar hij hoogstens (ook zeer vervelend) een hoofdwond en/of paar flinke schrammen aan het hoofd en misschien kneuzing van zijn schedel zou hebben overgehouden wanneer geen helm was gedragen.

 
<b>Een stukje helm-geschiedenis...</b>
Laten we maar bij het begin beginnen; Wat moet het 'oorspronkelijk' doel van de uitvinding en het eerste ontwerp van een helm zijn geweest.
Hoewel je op een dergelijke vraag natuurlijk nooit een volledig antwoord kan geven, is het wel mogelijk je een idee te vormen van het waarschijnlijk oorspronkelijk gebruiksdoel van helmen. Helmen, ook in hun meest primitieve vorm, waren bedoeld het hoofd te beschermen tegen geweld van buitenaf, wapengeweld wel te verstaan.
En daarmee is de helm feitelijk zelf een wapen, en net als een schild, harnas maliënkolder e.d. een verdegingswapen. 
Helmen waren en zijn bedoeld en geschikt voor het afweren, afketsen van slingerstenen, pijlpunten, zwaardslagen, stokslagen, bijlhouwen en meer van dat soort ongemak.
De evolutie van helmontwerpen laten ook heel goed zien waartegen een helm diende te beschermen. Naast vele decoratieve toernooi-helmen en ander modieuze grollen en grillen is aan de ontwikkeling van de diverse helmvormen duidelijk af te lezen welke vormen effectief waren en in wat voor soort van gevechtsvoering een bepaalde vorm van voordeel was.
 
Ruiterhelmen (ridderhelmen) werden tijdenlang zodanig geconstrueerd dat een klap die niet afgleed of afketste niet zozeer het hoofd maar de schouders/harnas van de drager belastte; Dergelijke helme rusten deels op de schouders of de rest van het harnas. Dit was enigzins effectief tegen zware slagwapens zoals strijdbijlen, dommekrachten en ploertendoders. Door de helm van boven schuin of bol te laten aflopen ketsten scherpe en lichtere wapens er ook nog goed van weg.
Maar dergelijke helmen waren log en beperkten de beweingsvrijheid sterk.
Met de komst van (krachtiger) vuurwapens waren zware (ruiter-)harnassen min of meer zinloos en tegen piekeniers konden dergelijke logge ruiters ook al weinig uitrichten, eenmaal van hun paard afgeworpen moesten ze het afleggen tegen (letterlijk) lichter bewapenden. Desondanks behield de helm haar waarde. Tegen het einde van de middeleeuwen ontwikkelde zich een ander soort helmen dat relatief licht was maar wel zeer effectief was in het afweren van zwaardslagen, pieken en kogels; Hoogtepunt van deze ontwikkeling is misschien wel de 'Spaanse' of Moorse helm. De helm geleid de meeste slagen kogels zodanig dat ze niet alleen afketsen maar dat neerwaartse degenhouwen onderaan de helm ook nog eens sterk zijwaarts dwingen zodat ze niet alsnog op de schouders belanden. Bovendien laat deze helm ook nog eens een breed gezichtsveld open terwijl tegelijkertijd ook het aangezicht redelijk wordt beschermd bij neerwaartse slagen(iets wat bij ander helmvormen slecht word bereikt daar het blikveld veel verder te verkleinen.
 
 
 
 
De Spaanse Morion    
 

Latere ontwikkelingen zijn steeds meer gericht op het afketsen van kogels en minder op bescherming bij handgemeen, desondanks blijft de helm als van nature deel uitmaken van het militair gevechtstenue. De functie werd echter steeds minder duidelijk waarbij een helm steeds meer bedoeld leek de drager te beschermen tegen (klein) vallend materiaal (scherpe) kogels gingen er steeds gemakkelijker dwars doorheen.
En tegen (klein) vallend ongemak bieden helmen best een aardige bescherming in die zin dat het je al gauw een flinke buil of hoofdwond kan besparen.
Daarmee lag een geheel nieuw werkveld open voor de helm als beschermmiddel op de werkplek.
En ter voorkoming van hoofdwonden kan een helm zelfs bij valpartijen in het verkeer best aardig werken, scheelt algauw een bebloedde kop.
Daarmee is de valhelm geboren, voor fietsers en motorrijders, en zeker bij snelle motorrijders biedt zo'n ding ook nog eens een flinke bescherming tegen allerhande rondvliegend ongemak (stenen/insecten etc.).
 
Maar kan een valhelm ook beschermen tegen ernstig hoofdletsel (hersenschudding, schedelbreuk) nekletsel etc..
't Zou zo mooi zijn. 
In de Riddertijd wisten ze het al, als de klap groot genoeg is om een schedel te beschadigen helpt een helm alleen als hij de klap van het hoofd wegneemt en op de (sterkere) schouders afwendt. Maar dat moeten je schouders dan wel bezuren als het al lukt.
Zou nu zo'n klap van een dommekracht bovenop het hoofd groter of kleiner zijn dan wanneer je zelf (met enige vaart) ergens met je kop tegenaan knalt bij een valpartij of ongeluk.
Een simpel rekensommetje doet vermoeden dat eigengewicht waarschijnlijk groter is dan het gewicht van een met kracht neerdalende dommekracht en als je je eigen snelheid (of die van de auto waar je tegenaan knalt) daarin betrekt is het duidelijk dat een valhelm voor fietsers en motorrijders bij een val meer te verduren krijgt dan een ridderhelm die op de (geharnaste)schouders rustte.
Mensen die het rekensommetje heel serieus hebben gemaakt komen tot geen andere conclusie, daarbij constateren ze bovendien dat als een helm zo'n klap in hoge mate zou moeten kunnen absorberen om te voorkomen dat niet alsnog de inhoud of de nek ernstige schade zou kunnen oplopen.
Daarbij constateerden ze tevens dat zelfs helmen die aan de strengste normen voldoen reeds bezwijken bij een fractie (2-10%) van de kracht die nodig is om de gemiddelde schedel te beschadigen waarbij de hoeveelheid geabsorbeerde/'vernietigde' energie vrijwel verwaarloosbaar is zodat uiteindelijk het merendeel alsnog aan de hersens en/of de nek wordt doorgegeven.
Erger is dat is dat in veel gevallen het dragen van een helm de hefboom en de versnelling van de uitgeoefende kracht aanmerkelijk kan versterken bij een draai- of zwaai-effect waarbij bovendien het eigengewicht van de helm in veel gevallen meer energie aan die beweging toevoegt dan zij in eerder instantie wist te absorberen/'vernietigen'.
Dat betekent dus feitelijk dat een fiets-/val-helm minder bescherming biedt dan nodig is om ernstig letsel te voorkomen en er zelfs aan bij kan dragen dat er meer energie aan het hoofd of nek wordt doorgegeven dan het geval zou zijn zonder dat er een helm gedragen zou worden.
 
 
Desondanks zijn we 'allemaal' (inclusief 'onnadenkende' artsen) ervan overtuigd dat helmen...,
ooit 'uitgevonden' om zwaardslagen en pijlpunten en slingerstenen e.d. af te ketsen...,
geschikt zouden zijn ernstig hoofdletsel als gevolg van valpartijen en botsingen te voorkomen dan wel de gevolgen daarvan minder ernstig te doen zijn. 't Is één grote illusie die uiteraard ook (bewust zowel als onbewust) commercieel flink kan worden uitgebuit.
 
Erger is ook nog eens dat het gebruik valhelmen zelfs kan bijdragen aan het verergeren van hersenletsel...;
Dit door dat het bij relatief kleine klappen veelal de expansie en vervormingsvrijhijd van de schedel (flink) kan beperken...,
met als gevolg dat de schedelinhoud eerder erger dan minder erg geschud zal raken.
Het simpele feit dat zo'n helm ook nog eens niet in staat kan zijn de kans op een schedelbreuk (noemenswaardig) te verkleinen...,
omdat de helm reeds bij minder dan 1/20 deel van de klap die nodig is om een schedel te doen barsten of breken bezwijkt...,
en tegelijkertijd door de bewegingsvrijheid en expansievrijheid van de schedel te beperken de kans op een schedelbreuk plus hersenletsel bevordert...,
zou een teken aan de wand moeten zijn en er voor moeten zorgen dat het dragen van fietshelmen eerder als gevaarlijk dan als veiligheidsbevorderend zou moeten worden bestempeld.
 
<i>(Wat de exacte overeenkomsten en verschillen met (goedgekeurde) ruiterhelmen zijn weet ik niet (heb ik me nog nooit in verdiept) maar ik vermoed dat het sterk vergelijkbaar zal zijn in de uitkomst aangaande het bevorderen van de veiligheid van de dragers.)</i>
 
 
<b>Waarom maak ik me er zo druk om?</b>
Omdat ik me steeds weer verbaas over de commerciële uitbuiting van de collectieve veiligheidsangst juist waar het aangeboden alternatief berust op leugens en fictie.
Hoewel ik me er sinds ik niet meer actief aan wielrennen/schaatsen doe niet meer zo mee bezighield...,
als gewezen framebouwer, ontwerper van fietsen en actief als importeur van een redelijk bekend fietsmerk laat het je toch nooit helemaal los.
 
De afgelopen jaren werd m'n interesse in het onderwerp hernieuwd door m.n. de discussie over het nut van fietshelmen op de Yahoo Talk-group BromptonTalk die ik uit hoofde van m'n vak 'monitoorde'.
En hoewel ik inmiddels al jaren overtuigd was van het geringe nut van fietshelmen deed het me weer eens dieper in de materie duiken.
 
De discussies op BromtonTalk..., 
http://sports.groups.yahoo.com/group/BromptonTalk/
konden en kunnen hoog oplopen,
maar wat steeds weer opviel is dat tegenstanders van helmplicht vaak met harde cijfers en onderbouwde argumenten komen waar voorstanders van het gebruik van fietshelmen en helmplicht meestal niet verder komen dan het verwoorden van angst en emotie; De enkele aangehaalde onderzoeken die het nut van fietshelmen zouden aantonen zijn vaak, met simpele middelen, onderbouwd onderuit te halen. Hetzelfde geldt voor statistische bewijzen van het nut van dragen van fietshelmen.
 
Ik voel me nu en hier niet geroepen bewijzen aan te voeren en verwijs ik hier bewust niet (direct) naar veelvuldig elders aangehaald onderzoek, maar ik zou willen dat mensen, en met name artsen, gewoon zelf eens gaan nadenken door eens een iets anders en minder emotioneel geladen geluid te laten horen.

Wie nadenkt snapt dat een het grootste veronderstelde nut van valhelmen op een idéfix moet berusten. 
 
Ga maar eens op zoek en je stuit op hele interessante correlaties tussen (het niet) verminderen van letsel bij het (verplicht) dragen van helmen.
daar waar er wel een (geringe) teruggang is te constateren is dit eenvoudig aantoonbaar eerder te wijten aan het andere (mindere) gebruik van de fiets als verkeersmiddel (hetgeen soms zelfs aantoonbaar mede het gevolg is van het verplicht dragen van een fietshelm).  


Simon Koorn

 


 

Berichten: 9

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

trompetje schreef: Heb eens van een canadese fietskoerier gehoord dat het verkeer anders op hem reageert als hij wel of niet een helm draagt: zonder helm houdt men (het andere verkeer dus!) meer afstand......
Dit is (ook) bekend uit een serieus Brits onderzoek van Ian Walker (Universiteit van Bath UK) http://www.bath.ac.uk/news/articles/releases/overtaking110906.html
 
Dit onderzoek zegt weinig over intrinsieke veiligheid van het dragen dan een fietshelm/crashhelm, maar de te meer over hoe automobilisten (in het VK) reageren op fietsers.
Meest opvallende conclusie is dat automobilisten minder afstand/rekening lijken te houden met fietsers naarmate deze minder kwetsbaar lijken te zijn.
Met als uitersten
  • aan de ene, meest riskante, kant van het spectrum de ogenschijnlijk weinig kwetsbaren zoals wielrenners/mountainbikers in vol ornaat inclusief helm...

    automobilisten passeren hen het minst ruim
  • aan de andere, minst riskante, kant van het spectrum langharige 'vrouwen' op de fiets in alledaagse kleding...

    zij worden gemiddeld op relatief grote afstand gepasseerd
  • tussen de beide uitersten bevinden zich gewone fietsers , maar ook daar zijn de bevindinegnongunstiger voor helmdragers dan die voor niet-helmdragers...;

    In 't algemeen gaan automobilisten blijkbaar omzichtiger te werk bij het passeren van de ogenschijnlijk kwetsbaarder niet-helmdrager, waardoor enkel door de reactie van medeweggebruikers op het niet dragen van een helm de niet-helmdrager en gering veiligheidsvoordeel boekt.
 
De conclusies op basis van Walker's ervaringen zijn met enige terughoudenheid ook van toepassing in landen met een ander fietscultuur zoals de US, Canada moor ook landen met een uitgesproken fietscultuur zoals ons land, een grote delen van Duitsland, België, Denemarken en Zwitserland.
 
Blijft het feit dat het idee van een (traditionele) crash-helm/val-helm niet deugt; Al was het maar omdat in een groot aantal gevallen (zo niet de meeste) bij valpartijen en aanrijdingen de grootste te absorberen energie-component vanbinnenuit de helm komt (namelijk de massa van de gelanceerde fietser). Hierdoor neemt bij het dragen van een helm bij een ongeluk de kans op blijvend (ernstig) hersenletsel eerder toe dan af (al was het maar omdat de helm als een dwangbuis de omvatte schedel verhindert zich enigszins te vervormen en zodoende de klap effectiever te dempen dan het maximaal energieabsorptievermogen van de helm vermag), ook neemt de kans op diverse (ernstige) nekletsels flink toe.
Ook het vaak gehoorde argumenten dat helmen met name voor kleine kinderen wel flink bijdragen aan de veiligheid zijn niet echt valide. De gevolgen van verminderde schedelvrijheid en de aanmerkelijk vergrote rotatiekragen op nek en schouders zijn op kleine kinderen mogelijk nog groter dan bij volwassenen.
 
Fietshelmen (met vizier) mogen dan niet echt helpen bij valpartijen en high-impact ongelukken, ze zijn wel degelijk bevordelijk voor de veiligheid waar het gaat om rondvvliegende steentjes bijen/hommel, zwaaien takken etc. ..;
Of dat voldoende is om het dragen ervan te rechtvaardigen moet ieder voor zich uitzoeken; Ik draag geen fietshelmen meer tenzij ik waarschijnlijk echt wat te vrezen heb van overhangende takken en vergelijkbaar ongerief.
 
Simon Koorn

Berichten: 12.262

Re: fietshelm verbetert veiligheid niet

Het idee dat automobilisten er anders mee omgaan in wel interessant, en in stedelijke situaties misschien ook wel relevant voor de veiligheid.

Als ik voor me iemand gammel zie fietsen, met het idee dat diegene mogelijk omvalt en ik er overheen ga rijden als dat gebeurt ben ik wellicht voorzichtiger dan bij het passeren van iets dat eruit ziet als een ervaren en bekwame fietser.

Hetzelfde geldt voor pakweg een bezopen fietser die een meter heen en weer zwabbert op de late avond.

Overigens vind ik dit prima te verantwoorden, onderdeel van autorijden is risico's inschatten. Iemand die stabiel lijkt te fietsen passeer ik aanzienlijk dichterbij dan iemand die zwabbert, om welke reden dan ook. Geparkeerde autos passeer ik nog veel dichterbij gezien die in de regel niet zomaar op de rijbaan vallen - tenzij op iemand niet uitkijkt en gewoon de weg op steekt.
Victory through technology

Reageer