Nablazen hetelucht oven

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Nablazen hetelucht oven

Ik heb een combi magnetron + oven. Elke keer als ik de oven gebruikt heb, blijft hij na gebruik nog een tijdje geluid maken. Het klinkt alsof hij nog lucht rondblaast. Wat is hij dan aan het doen? Kan het kwaad voor de oven als ik dat uitzet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Nablazen hetelucht oven

Ik heb nog nooit in zo'n magnetronoven gekeken, maar aangezien het rendement van een magnetron oscillator in de orde van 66% ligt wordt er ook 33% warmte geproduceerd. Dat is dus een paar honderd watt. Wellicht wordt dat met een ventilator gekoeld op basis van een temperatuursensor. Die laat de oscillator dan doorkoelen tot voldoende afkoeling.
Voortijdig uitschakelen heeft misschien nadelige thermische effecten.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Nablazen hetelucht oven

Meestal zie je dit gedrag meer bij de oven dan bij de mangetron functie, en dan met name bij inbouwapparatuur.

Die heeft actieve ventilatie aan de buitenkant om te voorkomen dat het kasje waar het is ingebouwd te heet wordt. Als je de oven uitschakelt blijft die ventilatie nog even blazen omdat de oven nog heet is en anders schade aan het kastje zou veroorzaken.

Vaak is dat thermisch geregeld, en gebeurt het niet als je alleen de magnetron functie gebruikt waarbij de wand van de oven niet warm wordt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Nablazen hetelucht oven

Wat bedoel je met "het kastje waar het is ingebouwd"? De buitenkant van de oven, of echt het eventuele keukenkastje er om heen?

Berichten: 12.262

Re: Nablazen hetelucht oven

Het keukenkastje eromheen. Dit soort ovens probeert zijn eigen buitenwand koel te kouden door lucht te circuleren langs de buitenwand. Die buitenwand is normaliter van metaal en kan best wat warmte hebben, maar als je het gaat inbouwen wordt dat tricky. Een vrijstaande oven heeft behoorlijk wat koeling door convectie etc, maar in een kastje gebouwd zou dat acuut wegvallen.
Victory through technology

Reageer