Verzepingsgetal en Joodgetal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

Verzepingsgetal en Joodgetal

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een oplossing maar ik snap het gewoon niet. Ze vragen mij het joodgetal en verzepingsgetal te berekenen van het triester van glycerol met oliezuur. Wat beide zijn snap ik maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten bereken. Kan er iemand mij helpen? ALVAST BEDANKT!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Verzepingsgetal en Joodgetal

Om te beginnen met het joodgetal. Wat versta je onder het joodgetal ? 
 
En hoeveel mol jood kun je adderen aan 1 mol glyceryltrioleaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Verzepingsgetal en Joodgetal

Het joodgetal is per defenitie gelijk aan het aantal gram dijood dat door 100 gram olie of vet chemisch kan gebonden worden aan de aanweizge koolstof koolstof dubbele binding. Van mol jood ofzo is niet gegeven wel dat er overmaat aanwezig is :D Bedankt om te reageren trouwens

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Verzepingsgetal en Joodgetal

En hoeveel koolstof-koolstof dubbele bindingen tel je dan in één molecuul glyceryltrioleaat?
 
Ben je verder bekend met het begrip mol? Bv. 1 mol H2O weet je hoeveel gram dat is?

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Verzepingsgetal en Joodgetal

Haha ja hoor men Chemie is namelijk niet zo slecht hoor maar het is gewoon dat ik geen idee heb hoe er aan te beginnen. En er zijn 3 dubbele bindingen omdat we trioleaat hebben :p

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Verzepingsgetal en Joodgetal

Ok, drie dubbele bindingen en dus reageert  1 mol glyceryltrioleaat met ....... mol I2
 
 en  ......g glyceryltrioleaat reageert met ....... g I2

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Verzepingsgetal en Joodgetal

3mol I2 dan? Of is da echt totaal verkeerd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Verzepingsgetal en Joodgetal

3 mol I2 ,dat klopt.

Reageer