Onderscheiden van verschillende soorten water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Onderscheiden van verschillende soorten water

Ik heb een onderzoeksopdracht gekregen waarbij ik 4 genummerde stalen met soorten water krijg. Op het eerste zicht lijkt het allemaal hetzelfde maar het zijn verschillende soorten water:
 
- kraantjeswater
- contrex water
- vichy water
- smaakwater
 
om ze te onderscheiden mogen we niet proeven.
 
Dus eerst zou ik smaakwater onderscheiden door te ruiken (aangezien deze een fruitige geur heeft)
Daarna zou ik pH meten al weet ik niet welke soort water het zuurst is (ik denk dat kraanwater het meest zuur zal zijn).
 
aangezien contrex veel meer calcium en magnesium heef en veel minder natrium zou ik hier iets mee willen doen maar ik weet 
niet hoe je zout, calcium en magnesium op een eenvoudige manier kan aantonen..
 
Alles moet toepasbaar zijn met materiaal en stoffen die beschikbaar zijn in de klas van het 6de middelbaar..
 
kan iemand me helpen? 

Berichten: 12.262

Re: Onderscheiden van verschillende soorten water

Dat kan nog een lastige zijn. pH meten is een optie, en daarnaast wellicht met een neerslagreacte de hoeveelheid calcium bepalen. Welk water welk resultaat geeft durf ik vooraf niet te zeggen, maar dat kun je uiteraard wel vooraf uitproberen.
De verschillen tussen kraan- en mineraalwater hoeven overigens niet groot te zijn, het hangt er vanaf waar je woont. Er is verder geen vereist verschil tussen kraanwater en mineraalwater: als het gebotteld wordt bij de bron men minimale bewerking mag iets in de EU 'mineraalwater' heten, ook als het uit exact dezelfde bron komt als het kraanwater in de omgeving.
Victory through technology

Berichten: 17

Re: Onderscheiden van verschillende soorten water

misschien een Brekingsindex maken? of als je school het heeft spectrofotometrie gebruiken! 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Onderscheiden van verschillende soorten water

Bepalen van graden Duitse Hardheid, kraanwater in Nederland & België is vaak (maar niet altijd) harder (meer Ca2+ en Mg2+) dan mineraal/flessenwater.
 
misschien kan je microbiologisch iets doen, flessenwater is vaak gepasteuriseerd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer