Neemt het geloof in complottheorieën toe?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Neemt het geloof in complottheorie

Ik heb de indruk dat jongeren onder invloed van internet tegenwoordig steeds vatbaarder worden voor complottheorieën zoals:
 
- Chemtrails.
 
- De maanlanding zou nep zijn.
 
- De Illuminati als eigenlijke machthebbers op het wereldtoneel. 
 
Zijn er aanwijzingen dat het geloof in dergelijke complottheorieën onder jongeren inderdaad toeneemt?
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Hier hebben we een "mooi" voorbeeld:
 
https://en.wikipedia.org/wiki/9/11_conspiracy_theories
 
Ik moet dat eens grondig doornemen.

Berichten: 12.262

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Ik denk dat 'sinds het internet' vooral de mogelijkheid tot gelijkgestemden vinden toeneemt, niet zozeer de vatbaarheid ervoor.

Online is het gemakkelijk een groep te vinden die geloof dat de aarde plat is of de maanlandingen nep zijn, terwijl je dergelijke mensen offline waarschijnlijk zelden treft, laat staan het toevallig ter sprake brengt.

Iets als de 9/11 conspiracies hebben nog een ander element: Die gebeurtenissen zijn gebruikt om wetgeving door te voeren die privacy verder inperkt en legale spionage vergroot. Zoiets zie je ook weer met de recente gebeurtenissen in parijs. In principe zijn die theorien m.i. niet 'compleet koekkoek', maar een kwestie van je afvragen hoe ver een overheid gaat om wetgeving door te drukken. Zelf geloof ik niet dat 9/11 een inside job is, maar ik kan me de argumentatie erachter wel voorstellen.
Victory through technology

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Veel van deze jongeren gebruiken ook drugs. Waardoor realiteit en fantasie moeilijk te onderscheiden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Veel van deze jongeren gebruiken ook drugs. Waardoor realiteit en fantasie moeilijk te onderscheiden zijn.
Hier wil ik toch heel graag een bron van zien.

Dus waar baseer je die uitspraak op?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Neemt het geloof in complottheorie

anusthesist schreef: Hier wil ik toch heel graag een bron van zien.

Dus waar baseer je die uitspraak op?
 
weet ik uit eigen ervaring met deze mensen

Berichten: 12.262

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Ik vind het nogal een boude uitspraak eigenlijk. Door welke drug ga je langdurig geloven dat de maanlanding nep is?

Kortstondige hallucinatie of paranoia door langdurige gebruik van bepaalde middelen kan ik me wat bij voorstellen, maar of dat nou een oorzaak bij complot-aanhangers is lijkt me iets dat onderbouwing nodig heeft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Met internet is niet alleen de mogelijkheid gelijkgestemden te vinden groter geworden, maar ook is het aanbod aan allerhande pseudowetenschap en complottheorieën gigantisch toegenomen. Ook al zouden de mensen op zich niet vatbaarder geworden zijn, dan zou je door dat grotere aanbod toch mogen verwachten dat men nu meer in ongefundeerde complottheorieën gelooft.
 
De vraag is ook in hoeverre complottheorieën als een vorm van geloof gezien kunnen worden. Een instantie die bij machte is een perfect complot uit te voeren is immers net zoiets als een almachtige onzichtbare god. Dat zoiets niet bestaat is onbewijsbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neemt het geloof in complottheorie

weet ik uit eigen ervaring met deze mensen
Dat is natuurlijk geen bron ;)

Dus ik mag voorzichtig concluderen dat het een compleet ongefundeerde uitspraak is zonder enige waarde. Weten we dat ook meteen...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Neemt het geloof in complottheorie

De vraag is ook in hoeverre complottheorieën als een vorm van geloof gezien kunnen worden. Een instantie die bij machte is een perfect complot uit te voeren is immers net zoiets als een almachtige onzichtbare god. Dat zoiets niet bestaat is onbewijsbaar.
Of iets een geloof is hangt eigenlijk alleen maar af van hoeveel mensen het geloven. Als 1 persoon het geloof is ie gek, als 100 mensen het geloven is het een sekte, bij 10.000 een cultus, bij 1000.000 een geloof en bij 1000.000.000 een wereldreligie.

Hoe idioot de theorie an sich is maakt daarvoor niet zo veel uit, zolang het tegendeel niet hard te bewijzen is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Ik denk eigenlijk dat de verandering t.o.v. vroeger vooral is dat je vroeger maar 1 verhaal te horen kreeg. De kerk of staat vertelde je iets, hun waarheid, en dat was het dan. Eigenlijk pas sinds internet zijn er ineens veel meer manieren beschikbaar om informatie vast te leggen en te verkrijgen en delen. Nu kunnen we elk gewenste moment van de dag de Twin Towers zien instorten met zoomfuncties enz, 100 jaar geleden hadden we maximaal 1 of 2 krantenartikelen van dezelfde uitgever.

Dusja, eigenlijk krijgen we pas sinds kort meerdere kanten van het verhaal te horen, en kunnen we deze informatie ook zelf controleren. Het geloof in complottheorieën neemt denk ik niet eens zozeer toe, maar mensen (vooral jongeren) beginnen zich wel meer af te vragen wat nu echt de waarheid is, waarschijnlijk omdat ze zien dat hun bron niet altijd betrouwbaar is geweest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Neemt het geloof in complottheorie

@ gallo
 
Je kunt een voorwerp van meerdere kanten bekijken en de aanblik vanuit de ene richting is niet méér waar dan die vanuit een andere. In die zin zou het alleen maar mooi zijn dat er nu een wildgroei aan visies beschikbaar is.
 
Het wordt echter bedenkelijk wanneer frauduleuze, fantastische of ronduit onzinnige voorstellingen van zaken als gelijkwaardig of zelfs als superieur aan wetenschappelijke bevindingen worden gepresenteerd, en ook door grote groepen als zodanig worden geaccepteerd. De wetenschap is niet onfeilbaar, maar zij vormt wel de meest (zelf)kritische en betrouwbare onderzoeksmethode die we hebben.

Berichten: 12.262

Re: Neemt het geloof in complottheorie

De beschikbaarheid van meerdere bronnen is denk ik een goede zaak, al kan het ook voor twijfel zorgen. Ik vermoed dat de kans op betrapt te worden op bedrog wel is toegenomen, maar ook de kans om onterecht van bedrog beticht te worden.

Dat het bedenkelijk is dat ideeen geaccepteerd en zelfs onderwezen worden die strijdig zijn met de wetenschap ben ik het wel mee eens, maar dat is natuurlijk iets van alle tijden. Zolang de kerk in vinger in de pap had was onderwijs niet bepaald objectief, en je ziet dat fenomeen nog steeds in bijvoorbeeld amerika, waar sommige scholen creationisme aanleren als ware het waarheid.

Dat zoiets mensen achterdochtig maakt is ook niet zo gek: eigenlijk was bedrog de norm voordat we meer mogelijkheden kregen zaken te controleren. Binnen de wetenschap bestaat het peer reviewed systeem al lang, maar in de brede maatschappij niet. De gemiddelde burger was niet gewend diverse bronnen te kunnen raadplegen, en toegang tot wetenschappelijke publicatie was beperkt. Die beperking kon (en kan) domweg zijn dat het een fysiek bezoek aan een universiteitsbibiotheek vereist om iets te kunnen lezen. Op zich geen onmogelijke opgave, maar of de gemiddelde mens dat gaat doen om verhaal/feit te halen? Ik denk het niet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Naar mijn ervaring als vrijwilliger in een Kringloopwinkel is het onwil dat de gemiddelde mens niet in een wetenschappelijke benadering geïnteresseerd is. Er bestaan populairwetenschappelijke boeken op ieder denkbaar niveau, en als men dat zou willen zou men stap voor stap steeds moeilijker werken kunnen lezen. Ook zijn er goede documentaires op TV. Maar men kiest massaal voor sensatie, mysterie en triviaalliteratuur. De fijnproevers kiezen een mooie roman of een fraai kunstboek, maar de wetenschappelijke werken blijven ontheemd achter. Als er al eens mensen in ons winkeltje in een wetenschappelijke boek bladeren, slaan ze het met een vies gezicht snel weer dicht zodra ze zien wat voor boek het is...

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Je stelling suggereert dat er geen complotten zouden bestaan, de geschiedenis leert ons
anders, er zijn complotten genoeg te vinden in de geschiedenis.
 
Dus waarom zouden er nu dan geen complotten meer zijn...? 
wat is het alternatief dan volgens jou, welke waarheid hang jij dan aan ?
en hoe weet je dat het de waarheid is..?
 
Wat betreft de maanlandingen, dat zullen we pas in de toekomst weten,
als we er weer eens gaan kijken.
 
Van de foto's die gemaakt zijn op de maan, daar zijn wel genoeg details van te vinden
die je zelf kan onderzoeken, en kan je zelf ontdekken dat tenminste enkele foto's in een studio zijn gemaakt.
Wat overigens niet wil zeggen dat ze er niet geweest zouden zijn.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gesloten