exotherme reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

exotherme reacties

Hoi Allemaal, 
 
Wanneer met zwavelzuur oplost in water ontstaat er een exotherme reactie. Voor mijn hobbyproject ben ik op zoek naar vaste stoffen die hetzelfde doen. Een voorbeeld is natriumhydroxide, maar ik wens liever een andere stof te gebruiken.
 
De bedoeling is om een stof op te lossen in water, en zo de warmte van de exotherme reactie te kunnen benutten. Wanneer de oplossing uitgewerkt is wil ik door toevoeging van warmte het water en de vaste stof opnieuw van elkaar scheiden waarna de vaste stof opnieuw in zijn oorspronkelijke vorm achterblijft. Het nadeel van natriumhydroxide is dat deze niet meer in zijn zuivere vorm zal achterblijven.
 
Heeft iemand enig idee welk materiaal geschikt kan zijn?
 
Alvast bedankt, 
 
grts

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: exotherme reacties

Wil je een soort van hotpack maken? Natriumacetaat in water is daar ideaal voor.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 6

Re: exotherme reacties

Natrium acetaat is inderdaad een mooi voorbeeld. Het nadeel is echter wel dat dit omgezet dient te worden naar een vloeibare vorm door warmte toe te voegen. Door superkoeling blijft de stof vloeibaar tot onder zijn stollingspunt.

Door een pilsje te geven zal de stolling in werking treden en zal de stof warmte afgeven.

Dit werkt eigenlijk omgekeerd zoals ik het zou willen. Ik wens warmte toe te voegen om een oplossing van een stof om te zetten naar een vaste stof door water te verdampen. Wanneer ik naderhand warmte toevoeg dient de stof bij oplossing opnieuw warmte af te geven.

Het idee is een soort van warmtebatterij. Natriumhydroxide is een ideale stof, maar deze is zeer agressief. Ik zoek een veiliger alternatief.

Grts

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: exotherme reacties

Er zijn enkele hydraten die dit goed kunnen. Worden ook gebruikt in thermochemische energie-opslag. Is net een topic over begonnen....
 
Die zijn ook al behoorlijk uitgedacht.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 6

Re: exotherme reacties

Bedankt voor de raad. Kan je de link aub eens posten naar het topic over energie-opslag. Dat lijkt me interessant om eens door te lezen.
 
grts

Reageer