[natuurkunde] Viscositeit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 35

Viscositeit

Voor een practicum van fysica moeten we de viscositeit bepalen van 2 onbekende oliesoorten. Hiervoor krijgen we 5 identieke buisjes waarvan 3 de ISO klasse gekend is. De andere 2 moeten we dus zelf bepalen. In de elk buisje zit er een metalen en een teflon balletje. Op de buisjes staat er tekens 15 cm aangeduid.
 
Om de ISO klasse van die 2 onbekende oliesoorten te bepalen zou ik met een magneet het metalen balletje naar boven brengen en de tijd meten die het metalen balletje nodig heeft om die 15 cm af te leggen. 
 
(de kinetische viscositeit) v= (dynamische viscositeit) n/ (massadichtheid) rho
 
n is op zijn beurt = K* rho*t
 
die zou ik dan samenstellen en dat geeft dan:
 
v = K*t 
 
nu ken ik de v van die 3 gekende oliesoorten en de t kan ik meten, hieruit kan ik dan K bepalen 
 
eens ik K heb en de t van de 2 onbekende oliesoorten (die kan ik zelf weer meten) kan ik de ISO klasse bepalen van de 2 onbekende oliesoorten.
 
Nu vroeg ik me af of deze werkwijze correct is?
We moeten ook een grafiek opstellen van viscositeit in functie van de tijd dat een voorwerp nodig heeft om door een zeker hoeveelheid olie te passeren voor de 3 gekende oliesoorten. Daarbij vroeg ik me echter af of dit niet overbodig is aangezien de viscositeit gelijk blijft en alleen u t verandert?

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Viscositeit

nu ken ik de v van die 3 gekende oliesoorten en de t kan ik meten, hieruit kan ik dan K bepalen
Ja, maar je zult dan denk ik 3 enigzins verschillende K's vinden.
Vandaar, den ik, dat je gevraagd wordt een grafiek op te stellen.
 
We moeten ook een grafiek opstellen van viscositeit in functie van de tijd dat een voorwerp nodig heeft om door een zeker hoeveelheid olie te passeren voor de 3 gekende oliesoorten. Daarbij vroeg ik me echter af of dit niet overbodig is aangezien de viscositeit gelijk blijft en alleen u t verandert?
Hoe bedoel je: aangezien de viscositeit gelijk blijft? Ik begrijp je niet, maar waarschijnlijk begrijp jij de opdracht verkeerd.
Ik denk: je moet één grafiek maken van t versus viscositeit waarin je alle 3 bekende olies als 3 punten in zet. Lijn daardoorheen, en dan de viscositeit van de 2 onbekende olies aflezen m.b.v. hun t.

Berichten: 35

Re: Viscositeit

Ik dacht dat je 3 aparte grafieken moest maken en dat vond ik raar. Eén grafiek maken met daarop de 3 verschillende punten klinkt inderdaad veel logischer. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Viscositeit

Ja, je maakt in feite een ijklijn met de 3 bekende olies, en daarmee kun je de viscositeit van de onbekende olies aflezen.

Berichten: 35

Re: Viscositeit

ze vragen ook dat je bij het uitvoeren van het experiment zo weinig mogelijk het plastieken buisje vasthoudt in het midden

klopt het als ik aanneem dat je dit moet doen omdat anders, door de warmte van je handen, de temperatuur kan stijgen en je zo een verkeerde meting hebt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Viscositeit

Dat kan inderdaad een beetje invloed hebben, maar als dat buisje van plastic is dan vermoed ik dat het grootste risico vervorming is.
Als je dat plastic buisje ook maar een beetje inknijpt dat zal dat de val van het kogeltje vertragen omdat de cirkelvormige doorsnede van het buisje een ellips wordt die om het smalst nauwelijks breder is dan de het kogeltje.

Reageer