Druk in leiding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Druk in leiding

Beste leden
 
Ik ben bezig met een project om de aanzuiging van lucht te verhogen op een machine.
Door de elementen in de machine wordt er lucht aangezogen op het einde van de buis ø 70mm met een snelheid van 30m/s. 
Deze luchtaanzuiging moet verhoogd worden met een externe ventilator, hiervoor moet ik echter weten welke druk deze ventilator moet overwinnen om effect te hebben. 
 
Mijn gemeten waarden zijn:
 
v= 30 m/s
ø = 70mm
lengte buis = 1m 
 
Zijn er formules om eenvoudig de druk in de rechte buis te meten ? 
 
Alvast bedankt 
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Druk in leiding

Dit is voor buitenstaanders niet duidelijk.
 
Post eerst eens een schets van de huidige situatie.

Berichten: 5

Re: Druk in leiding

http://www.keller.de/cache/prospekt-schleifmaschinendtengl.pdf
 
de figuur op pagina 9 van de pdf 
 
De ingang waar de pijl staat, is er een snelheid van 30 m/s gemeten. 
ø van de buis (in het oranje) is 70 mm 
 
kun je dit berekenen met de gewone gaswet van P.V=m.R.T als men stelt dat je een temp van bv 30°C of 303K hebt 
en voor m = rho. A.v met rho = 1,29 kg/m^3
 
dan kom ik een druk uit van P=112 kPa 
 
is dit realistisch of moet hiervoor een andere formule gebruikt worden? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Druk in leiding

Die berekeningsmethode is niet van toepassing.
 
Deze luchtaanzuiging moet verhoogd worden met een externe ventilator
Op welk punt moet die externe ventilator aangesloten worden? Bedenk dat die 70 mm buis roteert.

Berichten: 5

Re: Druk in leiding

Op die buis van 70 mm, de rotatie is geen probleem, dit kan overbrugd worden met een soort mondstuk. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Druk in leiding

De druk op dat punt is de atmosferische druk, en de druk aan de uitlaat van de bestaande waaier is ook atmosferische druk. De druk aan de inlaat van die waaier is ietsje pietsje lager dan de atmosferische druk (t.g.v. drukverlies door stroming door die 1 m leiding).
Er staat nu een centrifugaalventilator die een drukverschil van vrijwel nul produceert bij een debiet van 415 m3/h (= 30 m/s in 70 mm leidingdiameter).
 
Het is zinloos om te proberen daar meer doorheen te persen met een extra ventilator in serie. Je zou je in de theorie van centrifugaalcompressors moeten verdiepen om dat te begrijpen.
 
Je moet gewoon die extra ventilator in parallel plaatsen, om onafhankelijk van de bestaande ventilator extra afzuiging te produceren.

Berichten: 5

Re: Druk in leiding

Het doel van de extra ventilator is eigenlijk om het stof die tijdens het slijpen geproduceerd wordt weg te blazen.
Momenteel gebeurd dit al, maar ik probeer echter een grotere wegblazing te verkrijgen want het slijpstof is zeer nadelig voor de levensduur van de slijpringen. 
 
Zou het dan geen enkel effect hebben om een extra ventilator in serie te zetten zodat er meer stof weggeblazen kan worden ? 
 
Parallel plaatsten van een ventilator is niet mogelijk naar mijn weten 
 
alvast bedankt voor je vorige uitleg  :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Druk in leiding

Zoals ik al schreef: je moet bekend zijn met de theorie van centrifugaalmachines (ventilators, compressors, pompen) om dat te begrijpen.
 
Het in serie plaatsen van twee centrifugaalventilators zal nauwelijks of niet tot toename van debiet leiden.
 
Een centrifugaalventilator (of compressor of pomp) heeft altijd een curve die het verband tussen drukverschil (of opvoerhoogte) en debiet aangeeft. Hoe kleiner het drukverschil, des te groter het debiet, en omgekeerd. Het maximale debiet treedt op bij een drukverschil van nul over de waaier, en daar zit je waarschijnlijk al bij de huidige waaier.
 
Wellicht zit er bij de documentatie van de machine een curve van de huidige ventilator.

Berichten: 5

Re: Druk in leiding

oke ik snap wel wat je bedoeld, en had er al voor gevreesd maar dacht dat het toch een poging waard was, de documentatie van de ventilator zit niet bij de machine mits dit iets is die de firma zelf ontworpen heeft en dit niet zomaar vrijgegeven wordt.  
 
Het doel is eigenlijk de machine te optimaliseren zodat de slijpringen langer meegaan, volgens mij is de stofafzuiging hierin 1 van de belangrijkste factoren. Ik heb al heel wat dingen bedacht maar wanneer deze nader bekeken werden bleek het nooit een positieve invloed te hebben.
 
Heb jij nog ideeën of eventuele tips hierover ? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Druk in leiding

Wellicht is het mogelijk om op een of andere manier het toerental van de huidige ventilator te verhogen. Dan zal het debiet evenredig doen toenemen.
 
Maar dat zal wel niet mogelijk zijn. Bovendien heb ik de indruk van de tekeningen dat de achterzijde van de waaier tevens de slijpsteen is?
Dus zou betekenen dat een hoger toerental weliswaar meer lucht betekent maar ook meer slijpsel.

Reageer