De zin en onzin van een formule

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

De zin en onzin van een formule

Deze formule dus:

Afbeelding

Nu wil ik nog even in het midden laten wat deze formule exact tracht te omschrijven, maar ik ben bij voorbaat al nieuwsgierig naar de meningen van enkele doorgewinterde wiskundigen die hier op dit forum rondlopen.

Vanwege het gebrek aan wetenschappelijke waarde (kan ik reeds verklappen), plaats ik dit dus in het Café en niet in een vakforum.

Mochten jullie zonder aanvullende info geen oordeel kunnen vellen over de wiskundige juistheid van deze formule, dan zal ik dit uiteraard geven. Ik ben met name benieuwd of er op voorhand al iets over valt te zeggen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: De zin en onzin van een formule

Vanwege dat dit het cafe is en niet het vakforum, want ik zou mezelf geen doorgewinterde wiskundige durven te noemen:
 
Mijn eerste gedachte is waar komt g ineens vandaan?

Verder vraag ik me af of het misschien iets met de guldensnede te maken heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: De zin en onzin van een formule

Wiskundig gesproken - los van een eventuele toepassing - is het onduidelijk wat wat is. Wordt hier een functie τ gedefinieerd? Wil je daarvoor een expliciete uitdrukking vinden? Staan er vergelijkingen tussen die moeten worden opgelost? Zijn die τx, τy, etc. partiële afgeleiden? Wat stelt die laatste regel voor?
 
Verder zou ik de rechte haken weglaten, stuksgewijs gedefinieerde functies worden met accolades geschreven (nu lijken het matrices).

Berichten: 703

Re: De zin en onzin van een formule

Het lijkt inderdaad op een stelsel partiele differentiaalvergelijkingen met een boel randvoorwaarden, maar het is niet zeker te zeggen zonder antwoord op de vragen van de Professor ;)
 
Alleen die laatste regel ziet er vreemd uit inderdaad.

(En ik neem aan dat die cox een cos moet zijn, anders ben ik benieuwd wat voor functie dat is :p).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De zin en onzin van een formule

De omschrijving is alvast niet exact, en de notatie wat roestig, maar van ver lijkt het me inderdaad een stel differentiaalvergelijking om een zekere functie tau in 4 dimensies te beschrijven. Het beschrijft iets aan het eindpunt van een oneindige cilinder. Het zal ook iets met staande golven te maken hebben...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De zin en onzin van een formule

Ik kwam dit tegen op het forum van de 'flat earth society' :D Bestaat dit dan nog anno 2015 zul je denken? Ja, helaas wel. Ik wist niet wat ik zag, ik ben er ook pas vandaag achtergekomen (maar dat heb je al snel als je je niet in het aluhoedjewereld begeeft) dat dit een heuze 'conspiracy' is die angstvallig veel aanhangers kent.

De aarde is plat, maar de theorie is dat het als een bol wordt aangeleerd, zodat NASA en andere ruimtevaartorganisaties belastingcentjes kunnen declareren voor hun in scène gezette missies. Denk je dat de 9/11-truthers mafkezen waren, kom je deze gasten tegen...

Maar goed. Ene gebruiker postte deze eigenbedachte formule om 'de druk van de ether' weer te geven die zorgt voor 'zwaartekracht'. Het is dus niet de aarde die aan een voetbal trekt die je net omhoog hebt geschoten, het is de ether die de voetbal naar beneden drukt. Tau = etherdruk.

En deze 'etherdruk' wordt klaarblijkelijk weergegeven door de genoemde wiskundige beschrijving.

Gaarne jullie mening! :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: De zin en onzin van een formule

Flat Earth Society? Bestaat dat echt? Ik ken alleen een band van die naam en dat is ook een zootje ongeregeld.
Sorry, ik ben helemaal off-topic.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: De zin en onzin van een formule

Doet me denken aan dit:
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Sage's_theory_of_gravitation
 
Een theorie die het (tot nog toe?) ook niet gehaald heeft. Maar de platte-aarde-aanhangers moeten daarbij ook nog rekening houden met hun idee over de vorm van de aarde. Als je de uitdrukkingen maar ingewikkeld genoeg maakt zul je zo wellicht de gewenste gravitatie vinden, maar dat is dan een ad hoc-verklaring. Zie:
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_hoc-hypothese
 
Graag zou ik daarom weten hoe men uitgaande van etherdruk en een platte aarde aan die formule komt, en hoe de toelichting (zo aanwezig) luidt.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: De zin en onzin van een formule

Rhiannon schreef: Flat Earth Society? Bestaat dat echt? Ik ken alleen een band van die naam en dat is ook een zootje ongeregeld.
Sorry, ik ben helemaal off-topic.
 
Het zou wel een aardig experiment zijn om hier een (volgens ons) volkomen gestoorde theorie te bedenken, en dan op internet te zoeken of er mensen zijn die daar "serieus" mee bezig zijn en propaganda voor maken.

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: De zin en onzin van een formule

Een formule om vrouwen te begrijpen lijkt mij handig :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: De zin en onzin van een formule

ArcherBarry schreef: Een formule om vrouwen te begrijpen lijkt mij handig :P
 
Op internet is alles te vinden :mrgreen: :
 
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/1d/fb/80/1dfb80431eecacc427fe661be037805d.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: De zin en onzin van een formule

Deze twee formules zijn met elkaar in strijd:
 
tegenstrijdigheid.jpg
tegenstrijdigheid.jpg (5.14 KiB) 1347 keer bekeken
 
Ik vermoed dat r de straal van de platte ronde aardschijf moet voorstellen en h de dikte van de aardschijf.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: De zin en onzin van een formule

Zolang vrouwen 10 liter spulletjes in een obesitasje van 1 liter kunnen proppen, lijkt iedere formule mij bij voorbaat kansloos.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: De zin en onzin van een formule

Wat τx en τy ook betekenen, het mag niet zo zijn dat ze afhankelijk van de coördinaten x en y de eenheid m-2 hebben of dimensieloos zijn. Bij de gegeven definities is dat laatste wel het geval:
foute-eenheden.jpg
foute-eenheden.jpg (9.01 KiB) 1346 keer bekeken
 
Eigenlijk zou je ook de argumenten van cos en sin nog dimensieloos moeten maken (oftewel in radialen moeten omzetten).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: De zin en onzin van een formule

ArcherBarry schreef: Een formule om vrouwen te begrijpen lijkt mij handig :P
 
Vrouwen hoef je niet te begrijpen, die moet je gewoon accepteren zoals ze zijn, En zo lang wij onszelf nog niet begrijpen, is daar toch geen beginnen aan.
 
Michel Uphoff schreef: Zolang vrouwen 10 liter spulletjes in een obesitasje van 1 liter kunnen proppen, lijkt iedere formule mij bij voorbaat kansloos.
 
Daarom moet je ook altijd een vrouw je koffer laten inpakken, dan kun je veel meer meenemen. Mijn zoon (40 jaar inmiddels) antwoordt ook nog steeds op de vraag 'did you pack your baggage yourself', 'no, my mother did; she doesn't trust me to do it properly' en dan sta ik er naast wat schaapachtig te kijken van 'hier hoor ik niet bij'.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer