Wet van impuls / geluid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Wet van impuls / geluid

Beste allen!

Bij een 30ton excenterpers waarmee we stafmateriaal van 10mm willen knippen hebben we last van een oorverdovend geluid. Zelfs als we zonder materiaal draaien horen we nagenoeg nog dezelfde knal.

Wat is nu het geval, we hebben een (zwaar) geveerde bovenstempel en een vaste onderstempel. Op het moment dat de excenterpers een slagen gaat maken, maakt deze massa eerst snelheid alvorens de bovenstempel wordt "geramd". We hebben dus te maken met een botsing van twee zware stalen objecten met een oppervlak van 500x250mm en 50mm dik.

Mijn doel is om het geluid sterk te verminderen door de massa van de geveerde bovenstempel te verkleinen.

Alleen vraag ik mij af hoe ik dit theoretisch kan onderbouwen (Impuls=massa*snelheid) en hoe kan ik het geluid (lees LAWAAI) voorspellen/berekenen?

Ik heb het advies gekregen om de stalen bovenstempel te vervangen door een gietijzeren exemplaar vanwege z'n eigendemping. Alleen is dat een kostbare 1e poging. Een kunststof plaat tussen ram en bovenstempel plaatsen is een stuk goedkoper en sneller.

Misschien dat dure hydraulische dempers monteren een beter resultaat gaat geven.

Ook denk ik nog aan een goedkope oplossing om lucht (500x250mm) op te sluiten en te laten comprimeren tussen ram en bovenstempel, oftewel in een paar milliseconden (5ms) luchtdemping?

Alle hulp is welkom!

Groeten,

Frank

Berichten: 16

Re: Wet van impuls / geluid

Misschien moet je juist die bovenstempel zwaarder maken. Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft:
 
Op het moment dat de zwaardere bovenstempel de onderstempel raakt, het meer tijd kost om de bovenstempel tot stilstand te brengen. De knal duurt langer, en de enerie-omzetting die zo'n knal teweeg brengt, wordt dus over een langere tijd uitgesmeerd. De knal zal doffer worden.
Als de impuls gelijk blijft, is de snelheid van de bovenstempel vlak voor het eerste contact ook lager. Misschien verliest de pers hierdoor zijn functionaliteit.
 
Het kan zijn dat ik er naast zit, ik ben geen expert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wet van impuls / geluid

Op internet zag ik een aantal artikels over geluidsreductie bij persen.
Google eens op: noise reduction punch press

Reageer