natriumacetaat-heet ijs

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 76

natriumacetaat-heet ijs

Ik wil eens heet ijs maken met Natriumacetaat.
Als ik het goed heb verstaan maak je in heet water een oververzadigde oplossing die daarna een uur in de frigo zet.
De oververzadiging zorgt ervoor dat er geen kristallen worden gevormd als de oplossing afkoelt. (Hoe komt dat?)
Als ik het heet ijs heb gemaakt, kan ik het ijs dan opnieuw laten oplossen door het ijs in een glazen pot te doen en die pot dan in een ketel met heet/kokend water te zetten?
Hoe koud kan die oververzadigde natriumacetaat-oplossing worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: natriumacetaat-heet ijs

De crystalisatie van een oververzadigde natriumacetaat heeft een beginpunt nodig (nucleus). Dat wilt zeggen (net als bij ijs of kokend water) De moleculen willen graag naar een andere fase, echter niemand wilt de eerste zijn. Als jij een compleet gladde beker hebt waarbij de oplossing rustig kan afkoelen dan zal er weinig gebeuren, komt er een beweging of korreltje (nuclei) in dan zal het crystaliseren.
 
Hoe koud de oplossing kan worden heeft o.a. te maken met hoe glad jou beker/fles is en hoe oververzadigd de oplossing is. Veelal kan jij spelen met kamertemperatuur.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 76

Re: natriumacetaat-heet ijs

hm, ik heb het net opgelost maar de oplossing is niet oververzadigd.
Ik had teveel water genomen.
M'n potten zijn wel volledig glad, zoals een bekerglas.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: natriumacetaat-heet ijs

Voorzichtig indampen/uit laten dampen moet wel werken. En ik vermoed, gezien de mogelijkheid dat je het heet kan maken, je wel lekker kan inkoken.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 76

Re: natriumacetaat-heet ijs

Nog een vraagje.
Als ik een oververzadigde oplossing maak net onder het kookpunt of op 70°C...
Wat verandert er dan aan m'n trihydraat?
Welke van de 2 oplossingen is het stabielst op kamertemperatuur?

Berichten: 76

Re: natriumacetaat-heet ijs

Men raad aan om het in een frigo te laten afkoelen.
Geeft dat enig verschil?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: natriumacetaat-heet ijs

wat gebeurt er met oplosbaarheid van natrium acetaat wanneer je de temperatuur verhoogt?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 76

Re: natriumacetaat-heet ijs

Die verhoogt.
Dus als ik de natriumacetaat oplos net onder het kookpunt, kan ik het sterkst oververzadigen.
Dan bevat het zouthydraat de hoogste concentratie zout.
Maar wat verandert dat aan de stabiliteit van de afgekoelde oplossing?
Kan ik de oplossing door een koffiefilter gieten om de onopgeloste kristallen te verwijderen? Of is de oplossing te viskeus?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: natriumacetaat-heet ijs

dus als de oplosbaarheid bij 80oC hoger is dan bij 40oC en die is weer hoger dan bij 20oC, dan zal de oplosbaarheid bij 10/0/-5oC...?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 76

Re: natriumacetaat-heet ijs

Oplosbaarheid blijft dalen.
Wikipedia:
119 g/100 mL (0 °C)

123.3 g/100 mL (20 °C)

125.5 g/100 mL (30 °C)

137.2 g/100 mL (60 °C)

162.9 g/100 mL (100 °C)

Berichten: 76

Re: natriumacetaat-heet ijs

De smelttemperatuur van natriumacetaat trihydraat is 58°C.
Als je boven deze temperatuur opwarmt kan je oververzadigen.
Logischerwijze verlaagt de stoltemperatuur naarmate je meer natriumacetaat oplost.
Klopt dat?

Berichten: 76

Re: natriumacetaat-heet ijs

Ik heb het al kokend door een koffiefilter in een beker gegoten.
Er ontstond een witte laag die verdween na wat waterdruppels.
Als ik het laat afkoelen, ontstaat er bovenop een witte laag en begint het te kristalliseren.
Hoe komt dat?
Bevat het te weinig water?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: natriumacetaat-heet ijs

Ik denk dat de overzadiging echt te groot is vanuit zo heet. En dat als je met filtreren al teveel afkoelt, de stof dus door afkoelen direct onder oververzadigd is en dus de druppels al voor voldoende activatie zorgen. 
 
Dus, niet extreem oververzadigd maken. Je afkoeling gaat vermoedelijk veel te snel. Filtreren lijkt mij minder gewenst dan afschenken.
 
Lijkt mij.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 76

Re: natriumacetaat-heet ijs

ah ok, goed om te weten.
Na 10 minuten buiten afkoelen werd die heel viskeus maar bleef wel kleurloos.
Ik heb die dan binnen verder laten afkoelen tot die nog een beetje warmer dan kamertemperatuur aanvoelde
De beker met het trihydraat was nog steeds kleurloos maar wel heel viskeus tot bijna vast/kristallijn.
Ik heb het deksel verwijderd en de beker dan wat bewogen en het begon duidelijk te kristalliseren (wit) en het werd weer heel warm.
 
Hoe kan dat?
Heb ik te oververzadigd?
Ik  wist niet dat dat kon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: natriumacetaat-heet ijs

Jou verzadigding is inderdaad wat te ver gegaan. Je kan natuurlijk de boel opsmelten en iets wat water toevoegen.
 
De warmte die vrij komt heet stollingswarmte, bij een faseovergang van vast naar vloeibaar of van vloeibaar naar gas is extra warmte energie nodig (lees koken op hoog vuur gaat harder dan koken op laag vuur maar de temperatuur verandert niet. Wanneer jij van gas naar vloeibaar of van vloeibaar naar vast ga, dan komt er juist warmte energie vrij.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer