58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 649

58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Ik was benieuwd als iedereen elektrisch gaat auto rijden, hoeveel extra elektriciteits-centrales er dan nodig zijn in Nederland,

 

Wat cijfers om mee te rekenen, zijn wel discuteerbaar, maar je moet ergens vanuit gaan, om een schatting te kunnen maken,

 

een Tesla auto heeft een accu van 100 kWh, voor 400-500 km, 

er zijn in Nederland ongeveer 4000 tank stations (google)

een gemiddeld tankstation heeft 10 pompen (eigen waarneming)

een tank beurt het laden van de accu, of het wisselen ervan, mag maximaal 6 minuten duren (perceptie van de klant)

 

per pomp moet er dan maximaal geleverd kunnen worden: 10 auto's * 100 kWh  per uur, is een vermogen van 1 MW.

per pomp station is dan nodig een capaciteit van 10 MegaWatt, als er continu geleverd moet kunnen worden over 10 pompen

 

Als er in Nederland 4000 pompstations zijn moet er dus 40.000 MegaWatt  beschikbaar zijn.

 

Een moderne energie centrale op de maasvlakte levert 680 MegaWatt 

 

Dan zouden er dus 58 centrales bij gebouwd moeten worden....met infrastructuur.

 

Lijkt me wel veel, is dit uitvoerbaar, of moeten we anders rekenen of te werk gaan ?
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 12.262

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Dat veronderstelt wel 100% bezettingsgraad van die oplaadstations.

Ik zou het eerder vanuit de vraag-kant proberen te benaderen: hoeveel autos zijn er, hoeveel rijden die, en wat is hun verbruik?

Als je het een beetje op een sigarendoosje oplost: Pakweg 5 miljoen regelmatig gebruikte personenwagens, die elk 10 kWh per dag verbruiken (uurtje rustig rijden). Dat maakt 50 GWh per etmaal, gemiddeld 2 GW, equivalent aan 4 middelgrote centrales, of 1 grote kerncentrale.

Uiteraard is dat wel met optimale spreiding van oplaad-tijdstippen en dergelijke. Bovendien zijn het alleen de prive-auto's, niet het professionele transport of openbaar vervoer.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Het vrachtverkeer had ik nog niets eens meegenomen, een vrachtwagen heeft gemiddeld een vermogen van 350 kW,
 
Als je dat er nog bij neemt vraag ik me af of de ingeslagen weg, totaal elektrisch rijden, ipv fossiele brandstof op deze manier gaat lukken.
Ik weet we hebben niet veel keus, maar wat is het alternatief ? 
 
Voor de deur opladen, levert wat infrastructuur problemen: je huis aansluiting moet  100 kW kunnen leveren om een lege accu in een uur te kunnen laden, langer opladen is niet praktisch, een uur is al te lang.
Terwijl een huis aansluiting 3*35 Amp oftewel 22 kW.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 12.262

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Dat verschilt natuurlijk per gebruiker. Als je op een volle lading 400 km kunt rijden is voor >90% van de automobilisten overnacht opladen haalbaar: Voor woon-werk-winkel-etc verkeer komt bijna niemand aan 400 km per dag.

Uiteraard ligt dat compleet anders voor vrachtwagens, bussen, taxi's en dergelijke die veel meer rijden. Vermoeddelijk zullen die wel even door blijven dieselen, net als schepen, vliegtuigen en andere toepassingen waarbij langdurig veel energie nodig is.

Overigens moet je je op het vermogen niet verkijken, dat is het maximum, 'plankgas', en voor mijn personenwagen al 100 kW. Handig als je vaart wilt maken, maar geen praktisch continuvermogen tenzij ik constant ~200 km/h wil rijden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Volgens deze site is het verbruik door wegverkeer per jaar ongeveer 400 PJ, dat is 111.000 GWh. Benodigde capaciteit is dan bijna 13 GW. Bij ideale spreiding van opladen zou je dan met ruwweg 25 middelgrote centrales uit kunnen komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Ik neem aan dat die 400 PJ de energie-inhoud van de benzine en diesel is.
Dus het energieverbruik van de assen van de autos is dan slechts in de orde van 120 PJ oftwel 33000 GWh per jaar. Gebaseerd op een rendement van 30 % van benzine/diesel naar wielen.
 
Het rendement van een lithiumionaccu plus elektromotor is in de orde van 75 %, dus om 400 PJ brandstof te vervangen is slechts 44000 GWh elektriciteit nodig (=33000/0.75).
 
Het elektriciteitsverbruik in Nederland is ongeveer 120.000 GWh per jaar.
Overdag is het opgewekte vermogen ongeveer 15 GW, 's nachts is het een stuk lager.
Het geinstalleerde vermogen is momenteel meer dan 20 GW (als ik me niet vergis) maar dat wordt snel lager als de regering zou besluiten alle kolencentrales te sluiten.
 
De benodigde electriciteit om alle autos elektrisch te laten rijden is dus niet vreselijk groot t.o.v. het huidige gebruik.
Als iedereen z'n accu 's nachts op zou laden hoeven er maar enkele centrales bij gebouwd te worden. Maar als er straks veel meer windmolens en zonnepanelen staan die elektriciteit produceren als de zon schijnt en het waait, wordt het een ander verhaal, dan moeten we zo veel mogelijk opladen op die momenten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Ik neem aan dat die 400 PJ de energie-inhoud van de benzine en diesel is.
 
Daar heb ik even naar gezocht, maar kan er geen nadere info over vinden. Ik denk dat deze aanname terecht is.
Maar m.i. moet je voor de vergelijking van een energiecentrale met benzine het rendement van de centrale meenemen (grondstof-grondstof).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Het rendement van de energiecentrale doet in deze discussie niet terzake.
Het gaat hier niet over CO2 emissie of zo.
 
Dit topic gaat over de vraag hoeveel nieuwe centrales nodig zouden zijn als alle autos elektrisch zouden rijden. Dus over de vraag: hoeveel GWh elektriciteit is er nodig om 400 PJ brandstof te vervangen.
 
De door mij genoemde 120.000 GWh/jaar, 15 GW vermogen overdag, 20+ GW geinstalleerd vermogen zijn allen elektriciteit, niet de brandsoffen nodig om de elektriciteit op te wekken.
 
De TS was bezorgd dat dat maar liefst 58 extra centrales zou vergen, maar in werkelijkheid zullen er slechts enkele extra nodig zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Het rendement van de energiecentrale doet in deze discussie niet terzake.
 
Als zoals jij stelt het betreffende vermogen het netto geleverde- en niet het opgenomen vermogen is, dan niet. Dan zijn pakweg 10 middelgrote centrales (plus wat reserve capaciteit) voldoende vermits de spreiding perfect is. De vraag is in hoeverre dat haalbaar is.

Berichten: 12.262

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Voor het vermogen van electriciteitscentrales is het inderdaad gebruikelijk dat de specificeren als GWe/MWe, het electrische uitgangsvermogen, niet wat er aan energie in gaat (ongeacht of dat kolen, nuclear, gas of desnoods hydro of solar is).

Als we het hebben over personenautos kom ik niet veel verder dan een paar GWh per etmaal, wat bij nachtelijk laden geleverd zou kunnen worden door de bestaande centrales.

Uiteraard zijn dat wel goeddeels kolencentrales, maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Thermische energie uit kolen is domweg veel goedkoper dan uit bijvoorbeeld benzine of diesel, waardoor een elektrisch wagenpark dat wordt geladen uit kolencentrales alsnog kostenbesparend kan zijn.

Een voordeel van die aanpassing nu al te maken is ook dat het wagenpark flexibeler wordt in de toekomst. Of je electriciteit nou uit kolen, kern of iets anders produceert, je kunt er auto's mee laden. Solar is een wat minder goede match gezien dat in de nacht niets levert. Als iets als kernfusie een keer praktisch haalbaar wordt kun je er wel direct op gaan rijden, best handig?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Volgens CBS, werd er in 2010 , 113 miljard kilometer per jaar gereden door personen auto's,
 
als ik dat door reken, met 100 kWh voor elk 500 km en de zaterdag en zondag voor 1 tel,
 
113 * 109  delen door 300 dagen, delen door 500 km maal 100 kWh, komt op 75 GWh per dag,
wat dus nodig is om het wagen park rijdend te houden.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

WillemB schreef:  75 GWh per dag,
 
en dat is dus een gemiddeld vermogen van 75 GWh/24h ≈ 3 GW . 
De vier kerncentrales in Doel zouden het samen bijna af kunnen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Qua orde-grootte lijkt dat in dezelfde buurt te komen als mijn eerste inschatting. Als je het in perspectief ziet is het eigenlijk helemaal niet zoveel. Zou je die auto's allemaal snachts opladen hoeven er geen extra centrales te worden gebouwd, en kun je het allemaal opladen door bestaande centrales in de daluren harder te laten draaien.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Als je alleen het personenvervoer neemt klopt die 3 GW wel denk ik. Het wordt ongeveer 5 GW als je alle wegvervoer rekent.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: 58 extra centrales, als iedereen elektrisch auto gaat rijden ?

Inderdaad.
Maar als de meeste autos 's nachts opladen zijn daar weinig extra centrales voor nodig.
 
Bovendien duurt het nog tientallen jaren voordat alle autos elektrisch rijden.
Elke vijf jaar één extra centrale erbij is dan genoeg.

Reageer