Hormoon tegen zoetige trek

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Hormoon tegen zoetige trek

Trek in snoep, plak cake of een andere hap zoetigheid? Een onderzoeksgroep van de universiteit van Iowa o.l.v. Matthew Potthoff heeft gevonden dat er waarschijnlijk een fysieke oorzaak is voor deze trek.
De lever is een belangrijk orgaan voor het metabolisme van nutriënten. De lever maakt een hormoon aan genaamd  ”Fibroblast growth factor 21 (FGF21)”. Met dit hormoon regelt de lever de inname van simpele koolhydraten als bv. sucrose door de consumptie ervan te verminderen maar dit hormoon heeft geen invloed op complexere koolhydraten, eiwitten of vetten.
In proeven met muizen welke geen FGF21 aanmaken wordt aangetoond dat de muizen zonder FGF21 meer sucrose eten, aan de andere kant het toedienen van FGF21 de consumptie van sucrose of kunstmatige zoetstoffen juist vermindert.
FGF21 heeft geen effect op de stimulatie van smaakpapillen dus de zoetheid wordt wel waargenomen, maar het hormoon vermindert de trek voor zoetigheid via neuronen in de hypothalamus.
 Het lijkt dat deze lever-naar-hersenen hormoonregulering een omgekeerd evenredig verband heeft waarbij extra FGF21 wordt geproduceerd wanneer er zoetigheid wordt geconsumeerd om de zoetige trek te verminderen.
Afbeelding
 
De onderzoekers concluderen dus dat hormonen die door de lever geproduceerd worden de inname van “zoetigheid” kunnen beïnvloeden. Met dit inzicht is het misschien mogelijk om extra behandelingen te ontwikkelen tegen overgewicht en een betere kwaliteit van leven voor diabetici te verkrijgen.
 
Bronnen:
Holstein-Rathlou, et all, FGF21 Mediates Endocrine Control of Simple Sugar Intake and Sweet Taste Preference by the Liver, 2015 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S155041311500618Xgeraadpleegd 31-12-2015
Telegraph newspaper, UK edition, http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/12068531/Anti-sweet-tooth-hormone-discovered-by-scientists.html geraadpleegd 31-12-2015
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer