Springen naar inhoud

learning curve

• Log in om te kunnen reageren

arne verheyen

arne verheyen

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 21:18

een werknemer in een fastfood restaurant heeft 1uur nodig om de eerste 20 sandwiches te maken. Het maken van de volgende 20 sandwiches duurt 45 minuten, en het maken van de de volgende 20 sandwiches duurt nog slechts 38 minuten. Wat is de productie rate (aantal sandwiches per tijdseenheid) na 24uur ervaring. Wat is het leerpercentage.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2006 - 21:42

Het probleem zit voor jou waarschijnlijk in het het uitzetten van de grafiek die je hiervoor nodig hebt. Dit is eenvoudig met excel te doen. Laat excel daarna de formule uitrekenen. De rest zou dan vrij eenvoudig moeten zijn.
"Meep meep meep." Beaker

arne verheyen

arne verheyen

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 22:00

Ik weet niet precies hoe ik het in excel moet oplossen. Ik denk wel dat ik het gewoon kan uitrekenen, ware het niet dat mijn berekening niet overeenkomt met die van van mijn professor. Ik zoek dus een mening van een derde.

De opgave komt uit een recent examen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2006 - 19:17

misschien helpt het om jouw redenering eens te posten, inclusief uitwerking en het antwoord van je prof. Ikzelf ken bijvoorbeeld de vakspecifieke definities van productie ratio en leerpercentage niet... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

arne verheyen

arne verheyen

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 20:03

Indien je niet op de hoogte bent van de betreffende materie, zou ik er niet te veel tijd in steken. Zo wereldschokkend is het namelijk niet. Maar ik doe een poging om het kort uit te leggen...

Men gaat er van uit dat hoe sneller men iets produceert, des te vlugger het gaat. De productie rate (= tijd nodig voor de productie van 1 eenheid) neemt dus af naarmate men meer produceert. De snelheid waarmee dit gebeurt, hangt dan weer af van het leerpercentage. Een leerpercentage van 80% wil zeggen dat telkens men de productie verdubbelt, men nog slechts 80% van de tijd nodig heeft.
vb. stel de productie van de eerste eenheid duurt 100 minuten. Dan duurt het nog 80 minuten voor de productie van de tweede eenheid, 64 minuten voor de vierde(!) eenheid, 51.2 minuten voor de achtste eenheid, ...

Het probleem met de sandwiches kan men op 2 manieren benaderen. Ofwel stelt men dat 20 sandwiches overeenkomt met 1 eenheid. In dat geval gaat men er van uit dat er geen leereffect optreedt binnen deze productieeenheid, met andere woorden het maken van elke sandwich duurt evenlang voor alle sandwiches in een dezelfde eenheid. Dit lijkt me toch niet erg realistisch, maar was nochtans wel de methode van mijn prof. De andere benadering stelt dus dat er wel een leereffect is tussen het maken van elke sandwich.

Graag een reactie, zeker indien dit fout is...

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2006 - 21:09

Als je de 2e methode toepast, dan heb je inderdaad een realistischer beeld gecreerd. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet helemaal in de stof thuis ben. Echter als je dit op een tentamen op moet lossen is het te moeilijk om dit op jou manier (in mijn ogen de beste; de oplossing die de waarheid het dichtst benaderd) op te lossen.

Als je dit wel wil doen heb je excel nodig.

Korte uitleg:
maak 2 kolommen:
zet in kolom 1 de tijd (in minuten) uit
zet in kolom 2 het aantal gemaakte sandwitches uit.

in jou geval krijg je dan zoiets:
tijd<><><><sandwitches
60<><><><>20
105<><><><40
143<><><><60

Dit selecteer je en zet je uit in een grafiek. (invoegen>>>grafiek)

Als je de juiste vorm voor de grafiek hebt geselecteerd (Spreiding>>> die aan de linker kant in het midden) dan volg je de rest van de stappen (wijst zichzelf). Let wel op wat je op de X-as zet en wat je op de Y-as zet.

Ik raad je aan om de sandwitches op de x-as te zetten. Zo is je richtingscoefficient gelijk je 'productie rate'. De RC is eenvoudig uit de grafiek te halen door met de rechter muisknop op de grafiek (de lijn zelf) te klikken. Daarna klik je op 'trendlijn toevoegen'. Kies de juiste vorm die de trendlijn moet beschrijven. Klik tevens op het tabblad dat achter dit betreffende tabblad ligt. Je gaat dan naar het tabblad 'opties'. Vink het hokje 'vergelijking in grafiek weergeven' aan. Klik hierna op ok. Als het goed is komt nu je formule te voorschijn.
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2006 - 22:32

Arne Verheyen schreef:

Een leerpercentage van 80% wil zeggen dat telkens men de productie verdubbelt, men nog slechts 80% van de tijd nodig heeft.  
vb. stel de productie van de eerste eenheid duurt 100 minuten. Dan duurt het nog 80 minuten voor de productie van de tweede eenheid, 64 minuten voor de vierde(!) eenheid, 51.2 minuten voor de achtste eenheid, ...

Het leerpercentage van de oorspronkelijke opgave

een werknemer in een fastfood restaurant heeft 1uur nodig om de eerste 20 sandwiches te maken. Het maken van de volgende 20 sandwiches duurt 45 minuten, en het maken van de de volgende 20 sandwiches duurt nog slechts 38 minuten. Wat is de productie rate (aantal sandwiches per tijdseenheid) na 24uur ervaring. Wat is het leerpercentage.

is ,zoals ik je definitie nou lees, 75 % (verdubbeling eenheden van 1e eenheid naar 2e eenheid, tijd van 60 naar 45 minuten = 75 %.)
Mijn simpele wiskundige ziel kan nou perfect de tijd berekenen die nodig is voor de 4e, de 8e, de 16e, de 32e eenheid enzovoort.

Een formule vinden voor de benodigde tijd voor de tussenliggende eenheden is niet aan mij besteed, en een formule te vinden om te zien bij de hoeveelste eenheid de cumulatieve tijd 24 uur zal bedragen dus al helemaal niet.

En als Arne liever een formule opstelt die per sandwich werkt in plaats van per 20 sandwiches, dan moet dat volgens mij best kunnen, omdat het hele geval op verdubbelingen van eenheden is gebaseerd. Er zal dan alleen een ander leerpercentage vastgesteld moeten worden om op de in de som gegeven tijden uit te komen (20e sandwich na 1 uur, 40e sandwich na 1u45min.) Met aangepast leerpercentage moet dezelfde formule toepasbaar zijn volgens mij.

Ik weet zeker dat het wiskundeforum hier heel snel een heel simpel antwoord op heeft. Tot hier is het simpelweg een (voor mij) ingewikkelde wiskundesom.

Ik zou zeggen, mods, verhuis de topic, want die past 100 % in wiskunde. :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

arne verheyen

arne verheyen

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 23:06

Bedankt voor jullie meningen en bedenkingen. Toch misschien nog een paar zaken waar ik niet volledig in ben geweest.

De leercurve zet het aantal eenheden(sandwiches) uit tegen de tijd per eenheid. Je kan dus rechtstreeks aflezen hoeveel tijd een bepaalde eenheid nodig had. De wiskundige vergelijking ziet er als volgt uit :

Y=K*(X tot de macht (log b / log 2))

met K = de tijd nodig voor de eerste eenheid
b = leerpercentage (vb 0,85)
X = de eenheid waarvoor je de tijd wil berekenen

Er bestaan tabellen, waarover wij op het examen over beschikten, waar je kan het getal tussen haakjes - x tot de macht... - rechtstreeks kunt aflezen, afhankelijk van het percentage (b) en de eenheid (x). Bovendien bestaan er ook tabellen met getallen waarmee je kunt berekenen hoelang het duurt om bijvoorbeeld 100 eenheden te produceren, dus ook afhankelijk van het leerpercentage.
Met behulp van deze tabellen was het niet zo onoverkomelijk te berekenen hoe groot het leereffect was tussen de afzonderlijke sandwiches. Zonder deze tabellen is het waarschijnlijk heel moeilijk.

Hoe dan ook, ik ga ten gepaste tijde mijn werkwijze verdedigen bij mijn prof!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2006 - 23:20

Je hebt perfect gelijk dat je mag aannemen dat je per sandwich wat bijleert, en elke volgende daardoor wat sneller smeert. Volgens mij maakt dat echter voor de uitkomst geen verschil, mits je voor elke leercurve het juiste leerpercentage neemt. De curve van je prof loopt met diepe en lange traptreden naar beneden, die van jou met kortere en ondiepere.

Het is dus een kwestie van definitie van "eenheid" en een bijpassend leerpercentage. Dus ik denk dat jij en je prof eigenlijk precies hetzelfde zeggen

arne verheyen

arne verheyen

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 23:38

Ik denk er precies ook zo over. Nu nog de prof overtuigen van mijn oplossing...Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures