Uitvinder massatraagheismoment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Uitvinder massatraagheismoment

Hallo allemaal,
 
Ik zit met een vraag over de uitvinder van massatraagheidsmoment. Ik heb altijd gedacht dat Isaac Newton de uitvinder was van het massatraagheidsmoment. Maar ik werd hier over aangesproken door een leerkracht die zei dat het niet Isaac Newton is maar Kepler?? Ik vindt hier geen informatie over maar misschien kan iemand van jullie mij helpen?
 
Alvast bedankt
Mvg Lars

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Uitvinder massatraagheismoment

Ik zal ook even zoeken, maar ik wil je wel alvast vertellen dat in de wis- en natuurkunde zelden of nooit iets het werk is van maar één persoon. Men bouwt altijd voort op het werk van anderen, en heel vaak worden rond dezelfde tijd vergelijkbare (dan min of meer voor het grijpen liggende) theoretische doorbraken door meerdere personen tegelijk gemaakt.

In leerboeken en populaire beschouwingen wil men het graag simpel houden, waardoor de historische waarheid niet zelden geweld wordt aangedaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Uitvinder massatraagheismoment

Massatraagheidsmoment, of kortweg traagheidsmoment, is iets anders dan het door Newton geïntroduceerde begrip traagheid. Het traagheidsmoment van een roterend lichaam is gelijk aan het moment van dat lichaam gedeeld door de hoeksnelheid. Het traagheidsmoment wordt weergegeven met het symbool I en heeft de eenheid kg∙m².
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Uitvinder massatraagheismoment

Volgens het online etymologisch woordenboek heeft Kepler het woord inertia in de natuurkunde geintroduceerd: introduced as a term in physics 17c. by German astronomer and physician Johann Kepler (1571-1630) as a special sense of Latin inertia ...  (link)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Uitvinder massatraagheismoment

Zie "12.3 Rigid Bodies" in:
 
https://books.google.nl/books?id=1SxoAgAAQBAJ

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Uitvinder massatraagheismoment

De term inertia duikt voor het eerst op in Kepler's 'Astronomia Nova' uit 1609.
 
Kepler ging er in dat werk van uit dat de rotatie van de Zon de planeten meesleepte in een omloopbaan, maar moest dan wel verklaren waarom niet alle planeten in dezelfde tijd rond de Zon draaiden.
 
Hij gaf twee redenen:
- De afstand zou de invloed van de Zon doen verzwakken, en dus zouden verder gelegen planeten tragere omloopbanen hebben.
- Het verzet tegen beweging, waardoor zwaardere planeten trager in beweging zouden komen. Kepler noemde dit (onder meer) inertia.
 
Kepler ging er in Astronomia Nova dan ook van uit dat de planeten zwaarder moesten zijn naarmate hun afstand tot de Zon toenam.

Berichten: 2

Re: Uitvinder massatraagheismoment

Beste mensen,
 
Ik heb gezien dat kepler inertia in kaart heeft gebracht, maar nu heb ik D'alembert gevonden en deze heeft de evenwichtsvergelijking bij een roterend element in kaart gebracht. Maar de persoon die massatraagheidsmoment in kaart heeft gebracht is me echter nog onbekend, en dit moet ik weten voor mijn eindproject.
 
Alvast bedankt
Mvg Lars

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Uitvinder massatraagheismoment

Zie mijn berichtje #5.

Reageer