Beta-straling VS Thermionische emissie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

Beta-straling VS Thermionische emissie

Net iets aan het lezen over elektronen emissie van de warme kathode gebruikt in oa. de kathode straal buis (Edison effect).

- Thermionische emissie is een elektronenstraal die in staat om atomen van een fosforscherm te exciteren. Bij terugval naar grondstatus geven ze een foton af, (en soms ook X-stralen).

- ߯-straling is ook een elektronenstraal. Echter deze is staat hele elektronen af te schieten van atomen en dus te ioniseren.

Wat is het fysische verschil tussen deze twee "stralen" aangezien ze beide uit elektronen bestaan maar precies toch een verschillende Energie hebben.

Ik heb weinig kaas gegeten van kwantumfysica en beschik niet over een geigerteller.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Beta-straling VS Thermionische emissie

Het verschil zit hem inderdaad in de energie van de elektronen die je ergens op af vuurt. Als die elektronen weinig energie hebben (zeg ~1eV, oftewel de kinetische energie die hoort bij een snelheid die een elektron heeft door hem over een spanningsval van 1V te versnellen), kunnen ze een elektron in het doelatoom wel in een geëxciteerde toestand brengen. Het kost echter meer energie om de elektronen in zijn geheel uit het atoom los te schieten (grootte order ~10-20eV).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beta-straling VS Thermionische emissie

De bron van de elektronen is ook een andere. Bij thermionische emissie gaat het om bestaande elektronen die vrijgemaakt worden uit de "elektronenzee" van een metaalrooster, bij β-straling om elektronen die in de kern ontstaan als een neutron vervalt tot een proton en dat elektron. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Beta-straling VS Thermionische emissie

Het verschil in ontstaanmechanisme begrijp ik min of meer. Maar aangezien de elementaire lading een constante is begreep ik niet waarom beide elektronen-stralen verschillen in Energie. Uit de eerste reactie leid ik af dat de kinetische energie, oftewel de snelheid van het elektron bij de botsing de overgedragen Energie bepaald. ( ik ben afgehaakt bij relativistische massa). Een kathode staal buis met een enorme spanningsval zou dus dus wel eens gevaarlijk kunnen worden. Toen kwam het woord deeltjesversneller ten gedachte en wat blijkt ,.... 
Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Beta-straling VS Thermionische emissie

Inderdaad, als je de spanningsval groot genoeg maakt, kan dat ook gevaarlijk worden. Zo werd voor het eerst röntgenstraling ontdekt. Bron: Wikipedia.

Reageer