Cannabis en kanker

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Cannabis en kanker

Vandaag vernam ik van een kennis dat cannabis-olie gebruikt wordt om sommige vormen van kanker te genezen. Het leek mij een twijfelachtig verhaal zoals er wel meer circuleren, maar ik zegde hem toe het thuis even na te trekken wat daarvan waar is. Wat zoeken op internet leverde allerhande verhalen op waarvan ik de waarde maar moeilijk kan inschatten. Ik ben niet thuis in medische zaken. Vandaar dat ik die vraag hier stel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Cannabis en kanker

Cannabis geneest geen kanker. Punt uit.
 
Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat sommige mensen baat hebben bij het gebruik van cannabis als middel tegen de bijwerkingen van chemotherapie. Of denken te hebben, want de effectiviteit overstijgt die van een placebo niet tot nauwelijks.
 
Met betrekking tot de ziekte zelf is er geen enkele werking aangetoond. Niet van cannabis, niet van cannabis-olie, niet bij een van de componenten en ook geen afgeleiden ervan. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cannabis en kanker

Dank voor je bijdrage.
 
Zijn er nog andere mensen die zich in deze zaak verdiept hebben?

Berichten: 203

Re: Cannabis en kanker

Als ouder wilde ik goed voorgelicht worden over drugs. Daarom ben ik naar een voorlichtingsavond geweest en daar werd verteld dat het roken van cannabis en producten schadelijker is dan het roken van een gewone sigaret m.b.t. kanker. Dat heeft te maken met de hogere verbrandingstemperatuur van de cannabis. Ik heb de literatuur hier niet op nageslagen om te controleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cannabis en kanker

Het gaat mij ook niet om het roken van cannabis. De persoon die deze kwestie aan de orde stelde zei dat er ook bij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Cannabis en kanker

Op deze site staat te lezen dat medicinale cannabisolie alleen verkrijgbaar is bij de Transvaal Apotheek in Den Haag.
 
V.w.b. genezing van kanker wordt duidelijk gesteld:
 
 
Sommige patiënten geloven dat cannabisolie een middel is om kanker te kunnen genezen. Er zijn studies die laten zien dat cannabinoïden en terpenen effect kunnen hebben op geïsoleerde kankercellen in een laboratorium. Maar het is (nog) niet bewezen dat de consumptie van cannabis ook kanker kan genezen in een echte patiënt. Onderzoek moet hierover meer duidelijkheid geven.
 
Op deze bladzijde van dezelfde site staat:
 
Laboratoriumstudies op proefdieren en op geïsoleerde kankercellen hebben aangetoond dat cannabinoïden tumorgroei kunnen remmen. Maar alleen in bepaalde omstandigheden....
....het is nog te vroeg om te stellen dat cannabis kanker bij mensen kan genezen. Wees dus kritisch als u iemand u producten aanbiedt en beweert dat u hiermee van kanker kunt genezen.
 
Het lijkt me dus helder dat stellen dat cannabisolie kanker zou genezen zeer voorbarig is en vooral 'wishful thinking'.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cannabis en kanker

@ Rhiannon
 
Kijk - daar hebben we wat aan. :)
 
De verhalen zijn dus niet helemaal uit de duim gezogen, maar een wetenschappelijk bewijs dat je er soms kanker mee kunt genezen is er ook (nog?) niet.

Berichten: 1.816

Re: Cannabis en kanker

Rhiannon, je bedoelt waarschijnlijk "legaal".  Er werd al 40 j geleden , of meer, cannabisolie gemaakt en verhandeld.  Echt niet zo ingewikkeld om dat te maken, mits je de juiste middelen hebt. 
 
Ook al zou het roken, neem aan dat ze het zo naar binnen krijgen, helpen, dan is er altijd nog die teer.
En ik neem aan, dat vooral die teer het nare punt is, bij roken ervan. 
 
Echt onderzoek ernaar is lastig, vanwege wetgeving/regeling ( en commercie!). Maar hoor in mijn omgeving dat het wel rustgevend en pijnstillend werkt zonder al te veel nevenverschijnselen. En mensen die niet roken, nemen het via een soort thee ofzo. 
Tja je zal maar zo'n ziekte hebben, de vertwijfeling kan je tot vreemde dingen drijven en wie weet geneest er onderweg ook nog iemand. Blijft een nare en nog steeds (bijna) ongrijpbare ziekte. 
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Cannabis en kanker

Het ligt er natuurlijk aan HOE die effectiviteit onderzocht is. Als dat in vitro is, moet je altijd in je achterhoofd houden dat een pistoolschot ook kankercellen doodt.


Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Cannabis en kanker

Tja, sommige mythen blijken hardnekkig...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cannabis en kanker

Zonder twijfel. Vandaar dat ik mij in voorkomende gevallen graag laat voorlichten door mensen met kennis van zaken die hun mening bovendien met argumenten en verwijzingen weten te staven. Dit topic heeft wat dat betreft al een paar bruikbare berichtjes opgeleverd. Waarvoor dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Cannabis en kanker

Weet je wat ik zo mooi vind aan dit forum? Het heeft een zoekfunctie. Daarmee kun je allerlei eerdere discussies en vragen terugvinden. 
 
Gebruik daarvan wordt kennelijk zo wenselijk geacht dat het als eerste in de regels staat genoemd:
 
De regels:

Kijk even rond voordat je een vraag stelt of reageert
[background=#f1f6f9]Dit forum bevat een krachtige [/background]zoekfunctie[background=#f1f6f9]Wellicht is het antwoord al beschikbaar. Zo niet, zet dan je vraag in de categorie die het meest van toepassing is. Als je je een keer vergist, zal een moderator je post verplaatsen en een link achterlaten.[/background]
[background=#f1f6f9]Zoek ook eerst elders op het Internet (bijvoorbeeld [/background]Google[background=#f1f6f9]) of daar niet al gemakkelijk het antwoord op een vraag te vinden is. Een vraag stellen is gemakkelijk, antwoord geven is moeilijker. Toon je respect door eerst even zelf te zoeken. Vertel ook altijd waar je al hebt gezocht. Dat scheelt andere bezoekers veel overbodig werk.[/background]

Dus ik zou zeggen: Probeer het eens!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Cannabis en kanker

Het is wat de wetenschap je geeft.

Cannabis als curatief medicijn tegen kanker is nooit bewezen, ongeacht de toedieningsvorm. Overigens zijn er wel aanwijzingen voor preventieve effecten bij andere gezondheidsklachten, maar dat gaat buiten deze discussie.

Of cannabis het lijden kan verlichten is een andere vraag, waarop het antwoord mogelijk 'ja' is. Hierbij kijk je naar de kwaliteit van leven en niet naar bijvoorbeeld de overlevingsduur. Uiteraard geldt iets soortgelijks voor opiaten en dergelijke die pijn kunnen verlichten maar niets doen om de oorzaak aan te pakken.
Victory through technology

Reageer