Draagkracht van hout

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Draagkracht van hout

Goedendag,
 
Ik heb een caravan gekocht en wil deze nu van binnen gaan verbouwen. "Alles" eruit en bedden erin.
De kinderen krijgen een stapelbed, wij gaan a-romantisch in een L-opstelling liggen.
Tja, je kunt niet alles hebben tijdens een vakantie ;-)
 
Ik wil een bedopbouw maken van hout welke "los" in de caravan komt te staan. De zijwanden zal ik vastlijmen aan de zijkant van de caravan, maar deze dragen geen krachten. Zie hieronder de tekening zoals ik deze heb gemaakt.
 
foto1.jpg
foto1.jpg (101.18 KiB) 2708 keer bekeken
 
Mijn probleem is echter dat ik niet precies weet welke balken ik moet gebruiken om stevig genoeg te zijn om het gewicht te dragen en zo licht mogelijk.
Het onderste bed moet een maximaal gewicht kunnen dragen van 150 kilo, het bovenste bed een maximaal gewicht van 120 kilo.
Ik heb nu de volgende formaten gebruikt:
 
gebruikt hout.jpg
gebruikt hout.jpg (23.23 KiB) 2707 keer bekeken
 
Hierbij mijn gedachte hoe de twee bedden te maken:
 
foto2.jpg
foto2.jpg (120.07 KiB) 2708 keer bekeken
foto3.jpg
foto3.jpg (69.64 KiB) 2706 keer bekeken
foto4.jpg
foto4.jpg (63.21 KiB) 2706 keer bekeken
foto5.jpg
foto5.jpg (84.26 KiB) 2706 keer bekeken
foto6.jpg
foto6.jpg (102.84 KiB) 2707 keer bekeken
 
Uiteindelijk komt het er zo uit te zien:
 
foto7.jpg
foto7.jpg (86.21 KiB) 2705 keer bekeken
Via de service luik aan de buitenkant van de caravan is het dus mogelijk om in de ruimte onder het bed te komen.
 
foto8.jpg
foto8.jpg (84.62 KiB) 2705 keer bekeken
 
Graag hoor ik jullie mening! Is dit bed stevig genoeg om 150 en 120 kg te dragen?
Is het "overdone" en kan het met dunnere balken en dus minder gewicht?
Of is het juist levensgevaarlijk en moet het steviger worden en dan dus helaas ook zwaarder?
 
Iedereen alvast bedankt!
 
Met vriendelijke groet,
Geko

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Draagkracht van hout

Opmerking moderator

Verplaatst naar praktische wetenschappen
 
Zo op het oog de volgende opmerkingen:
 
- die MDF plaat (blauw) zou wat dunner kunnen..
- de vurenhouten bedlatten van 18*44 kunnen wat te zwak zijn. Als je in dat bed gaat zitten en het matras is niet al te stevig en dik, dan drukt je zitvlak op slechts een of twee van die latten. Je zou er meer kunnen verwerken, een wat zwaardere lat gebruiken, of een sterkere houtsoort kunnen nemen.
- onder het hoge bed zie ik op een paar schetsen een legplank of iets dergelijks van triplex. Als die er echt moet komen, dan zal je er wel balkjes onder moeten maken, anders draagt het nauwelijks.
 
Voor de rest lijkt het mij allemaal stevig genoeg vermits je alles vol verlijmt en schroeft. Zelf heb ik een jaar of veertig geleden ook zo'n soort bed gemaakt, van verlijmd vurenhout en vergelijkbare materiaaldiktes. Dat bed bleek zo'n beetje onverwoestbaar, en ik heb het twintig jaar later uit elkaar moeten zagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Draagkracht van hout

Heb je al eens een lattoflex uit de ikea, of iets dergelijks, van dichtbij bekeken?

Kun je daarmee niet werken? Dan hoef je bij wijze van spreken enkel poten te maken, en zul je een comfortabeler bed hebben.

Berichten: 3

Re: Draagkracht van hout

Bedankt Michel! Ik denk dat ik een lattenbodem van IKEA neem, dat is van gelaagd berken. Kant en klaar en kost maar 15 euro.
De legplank van triplex heb ik er inderdaad snel even ingetekend voor het oog. Ik weet nog niet precies wat ik met die ruimte ga doen, toch bedankt voor de tip. Fijn dat de rest goed is, dan kan ik aan de gang :-)
 
Ik ga alles zeker verlijmen aan elkaar (met houtlijm extra) en daarnaast schroeven. Als het geheel klaar is verlijm ik het aan de zijkant van de caravan, hiervoor gebruik ik Bison Poly Max High Tack (advies van Bison).
 
Ik moet ook nog een stapelbed in elkaar schroeven. De schets moet ik nog maken, maar ik gebruik dezelfde materialen denk ik.
Ik hoop dat ik de schets (over een weekje in deze thread) weer mag voor leggen!
 
@King Nero, bedankt. Ik heb daar inderdaad naar gekeken maar vond het niet zo praktisch, met hout kan ik het meer naar mijn eigen hand zetten.



Reageer