Adaptieve evolutie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Adaptieve evolutie

Louter uit interesse ben ik mij wat meer aan het verdiepen in de evolutieleer. De meeste concepten zijn duidelijk, toch kan ik het moeilijk kaderen in een samenhangend geheel. Daarnet kwam ik enkele vraagjes tegen die niet erg moeilijk leken, maar ik er toch maar niet in slaag om er een kort en bondig antwoord op te formuleren.
 
- Leg uit waarom genetische variatie bij adaptieve evolutie zo belangrijk is? Welke processen zorgen voor genetische variatie?
 
Evolutie kan enkel maar plaatsvinden wanneer er genetische variatie is (een grote gene-pool / veel allelen). Door natuurlijke selectie verschuift de frequentiedistributieten voordele van de sterkere 'superieure' allelen. Bijvoorbeeld: door de komst van een predator in een populatie muizen zullen de muizen met de langste poten (sneller lopen) de meeste kans op overleven (en dus reproductie) hebben waardoor het allel voor korte poten langzaamaan zal verdwijnen.
 
Het andere stuk van de vraag begrijp ik totaal niet. Wat bedoelt men met processen? Heeft dit te maken met DNA-uitwisseling tijdens de meiose?
 
- Waarom leidt natuurlijke selectie niet altijd tot een perfecte oplossing?
 
Ik weet dat adaptieve evolutie niet resultaatgericht is, maar voortbouwt op de aanwezige structuren. 
 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Adaptieve evolutie

De vraag is dus hoe deze verschillende allelen in eerste instantie tot stand komen. Dit kan op veel verschillende manieren, maar heeft altijd te maken met een mutatie. Er zijn verschillende soorten mutaties, punt mutaties, duplicaties etc. Afhankelijk van de soort mutatie kunnen deze op verschillende manieren tot stand komen.
 
Met betrekken tot je tweede vraag, de vraagstelling is een beetje krom. Er is niet zoiets als 'perfect' slechts een beter aangepast individu. Wat ze waarschijnlijk willen horen is iets in de trent van: Natuurlijke selectie is een willekeurig process waar minder fitte individuen over de loop van de tijd weggeconcureerd worden. Uiteindelijk zullen de best aangepaste individuen de overhand krijgen. Echter dit kan moeilijk perfect genoemd worden zonder een referentie kader, er is slechts aanpassing aan de omgeving.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Adaptieve evolutie

Perfectie is een extreem subjectief, humaan, concept.

Evolutie zorgt voor selectie van organismen die goed gedijen in gegeven omstandigheden. In een menselijk referentiekader zijn die eigenschappen niet altijd als 'goed' te kwalificeren. Neem bijvoorbeeld vissen die leven in de diepe oceaan. Die zijn vaak stekeblind omdat er domweg geen licht is waar een oog nog iets mee kan, maar beschikken over andere waarnemingsmogelijkheden die voor ons compleet nutteloos zouden zijn.
Victory through technology

Reageer