Molmassa

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Molmassa

weet iemand hoe je de molmassa van kaliumnitraat berekent? Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molmassa

1 mol KNO3

1 mol K

1 mol N

3 mol O

zoek in tabellenboek molmassa van de afzonderlijke atomen, en tel op

uit mijn blote hoofd zo ergens tussen 80 en 100 g
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 198

Re: Molmassa

Of pak het periodiek systeem van de elementen, en zoek de gewichten van de losse atomen op. u x mol = g

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Molmassa

De molmassa van een stof is de som van alle atoommassa's van de atomen die één molekuul van die stof bevat.

In jouw geval: KNO3

Atoommassa van:

Kalium (K)= 39,098 u

Stikstof (N) = 14,007 u

Zuurstof (O) = 15,999 u (je molekuul bevat 3 zuurstofatomen dus moet je deze bij de sommatie 3 maal meenemen).

KNO3 heeft dus een molmassa van : 39,098 + 14,007 + (3*15,999) = 101.102 gram/mol, wat zeggen wil dat 1 mol KNO3 een massa heeft van 101,102 gram.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: Molmassa

Ah, heel erg bedankt. Sorry voor de eventuele domme vraag, maar ik heb laat in dit jaar moeten instromen op aan laboratoriumtechniek opleiding dus ik loop nogal achter... Dus ik als ik domme vragen stel, het spijt me. Maar ik heb alle hulp nodig die ik kan krijgen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Molmassa

Ah, heel erg bedankt. Sorry voor de eventuele domme vraag, maar ik heb laat in dit jaar moeten instromen op aan laboratoriumtechniek opleiding dus ik loop nogal achter... Dus ik als ik domme vragen stel, het spijt me. Maar ik heb alle hulp nodig die ik kan krijgen :roll:
Domme vragen bestaan niet; iedereen heeft het een keer moeten leren. En blijkbaar heb jij een goede reden om vragen te stellen, dus we zullen je nog wel vaker zien hier :P

En beter op deze manier, dan tijdens een proefwerk erachter komen dat je de stof niet kent, toch?

En hier staat het volledige periodieke systeem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: Molmassa

Voorlopig de laatste vraag, welke formule kan ik het beste toepassen als ik de dichtheid van KNO3 wil berekenen?

als : 1 mol/10mL = 1.011 gram is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molmassa

1e vraag: kun je die molmassa's die Raspoetin je gaf terugvinden in je eigen tabellen?

2e hoe bedoel je dichtheid? dichtheid wordt meestal gedefinieerd als de hoeveelheid stof (massa) in een bepaald volume. Meestal met eenheid kg per kubieke meter, soms ook wel een gram per kubieke centimeter.

En ik zie je niet 101 g KNO3 in een volume van 10 mL gepropt krijgen, dus ik snap niet waar je heen wilt....
als : 1 mol/10mL = 1.011 gram is?
:roll: :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Molmassa

Jan van de Velde schreef:1e vraag: kun je die molmassa's die Raspoetin je gaf terugvinden in je eigen tabellen?

2e hoe bedoel je dichtheid? dichtheid wordt meestal gedefinieerd als de hoeveelheid stof (massa) in een bepaald volume. Meestal met eenheid kg per kubieke meter, soms ook wel een gram per kubieke centimeter.  

En ik zie je niet 101 g KNO3 in een volume van 10 mL gepropt krijgen, dus ik snap niet waar je heen wilt....
als : 1 mol/10mL = 1.011 gram is?
:roll: :P
Yup, het lukte.

Maar ik moet een KNO3 oplossing maken van 1 mol/L ( 10 ML Kaliumnitraatoplossing ). En ik moet een formule gebruiken om de dichtheid van die KNO3 oplossing te bepalen, welke formule raden jullie me aan? ^^

de molmassa is 1,011g van de 10 ml Kaliumnitraat.

nogmaals bedankt, ik stel de hulp zeer op prijs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molmassa

Yup, het lukte maar ik moet een KNO3 oplossing maken van 1 mol/L van 10 ML Kaliumnitraatoplossing. En ik moet een formule gebruiken om de dichtheid van die KNO3 oplossing te bepalen, welke raden jullie me aan? ^^

Als je 100 mL (even in volumes denken) van een zout oplost in 1000 mL water, krijg je geen 1100 mL oplossing, maar minder. De zoutionen kruipen tussen de watermoleculen, het volume neemt dus niet navenant toe bij toevoegen van oplosbare stoffen.

neem dus 1 mol KNO3, en 1000 mL water.

Voeg het water toe aan de KNO3 totdat je precies 1000 mL oplossing hebt.

Van je 1000 mL water schiet er iets over, laten we zeggen 50 mL (geen idee hoeveel het precies zal zijn, kan ook minder wezen. In de liter oplossing zit in dit voorbeeld dan ook 950 mL water.

Je hebt nu 1000 mL oplossing met een massa van:

massa 950 mL H2O + massa 1 mol KNO3, in dit voorbeeld ca.1056 g

dichtheid is massa per volume, dichtheid is dus 1056/1000 = 1,056 g/cm3
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Molmassa

PS, wat bedoel je hiermee?
( 10 ML Kaliumnitraatoplossing ).
:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Molmassa

@ JvdV:

Ik denk dat er mL wordt bedoeld. Zoals het staat geschreven zou je het moeten interpreteren als 'mol'

M = Molaire = mol/L

L = liter

Dus er staat: ML = M*L = mol/L*L = mol

:wink:
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Molmassa

of als Mega (=10^6) liter natuurlijk :roll:

maar ik geloof dat Jan al de uitleg heeft gegeven die hij bedoelde.

Reageer