240VAC relais?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 398

240VAC relais?

Hoi,
 
Ik heb hier een relais met specs:
contact: 10 A 240 VAC    (of 10 A 24 VDC)
coil: 220/240 VAC
 
Ik moet dus al op een andere manier 240 kunnen schakelen om dit relais te kunnen schakelen..?
Iets ontgaat mij geloof ik, waarom zou ik dit ooit willen doen?
 
groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: 240VAC relais?

bijv. in huisinstallaties, waar je standaard geen 24VDC ter beschikking hebt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: 240VAC relais?

Olezgus schreef: contact: 10 A 240 VAC    (of 10 A 24 VDC)
coil: 220/240 VAC
 
Ik moet dus al op een andere manier 240 kunnen schakelen om dit relais te kunnen schakelen..?
Iets ontgaat mij geloof ik, waarom zou ik dit ooit willen doen?
 
 
Je hebt een relais met een spoel die het relais laat schakelen bij een spanning tussen 220 - 240 volt wisselspanning (onze netspanning dus).
De contacten mogen dan maximaal een wisselspanning van 240 volt schakelen bij 10 A. Minder mag ook. Als het relais de contacten niet laat 'vegen' is er echter ook een (veel lagere) minimum stroom nodig om de contacten schoon te houden.
Bij gelijkspanning is de maximaal toegelaten spanning 24 volt bij 10 A. De maximum toegelaten spanning is dus veel lager en dat komt door het ontbreken van nuldoorgangen in de stroom zoals bij wisselstroom. Hierdoor dooft de vlamboog niet uit en die mag dus niet ontstaan. Vandaar de veel lagere toelaatbare spanning.
dat wel natuurlijk

Berichten: 398

Re: 240VAC relais?

Leuk stukje info over de lagere toegestane spanning in DC :)
 
Ik begrijp het nut van relais wanneer de spanning wordt opgeschaald zeg maar, dus een 5V of 24 V relais als schakelaar van een 220 V circuit.
 
Als ik een 220 V lamp wil schakelen zou ik hiervoor een relais kunnen gebruiken. Als ik een 5 V relais heb dat 220 V kan schakelen kan ik dit mooi vanaf een arduino ofzo regelen.
 
Maar dit relais heeft zelf al 220 V nodig. Hoe krijg ik dat erop?   bijvoorbeeld met een 5 V of 24 V relais, of met een drukknop. Maar dan zou ik toch net zo goed die relais of die drukknop rechtstreeks in het circuit van de lamp kunnen gebruiken..?

Technicus
Berichten: 1.166

Re: 240VAC relais?

Kan veel redenen hebben. Maar galvanische scheiding is er 1 van.
Denk aan:
*je wilt met 1 schakelaar meerdere fases tegelijk schakelen
*je wilt met 1 schakelaar 2 lampen tegelijk aan en uitschakelen, maar deze ook apart kunnen schakelen
*je wilt met een 220V schakelaar niet alleen een 220V lamp schakelen, maar ook een motortje op 12V
*je hebt een mooie kleine schakelaar die slechts enkele mA kan schakelen, maar wilt een verbruiker van 10A schakelen.
etc

Berichten: 398

Re: 240VAC relais?

Max stroom van schakelaartje had ik ook even aan gedacht, maar die moet wel echt klein zijn om geen 10 A aan te kunnen.
Eigenlijk zien al die opties er voor mij een beetje theoretisch uit... 
 
Maar het lijkt erop dat ik geen fundamentele denkfout maak, dus in die zin is mijn vraag opgelost!
Dankjewel voor de reacties :)

Technicus
Berichten: 1.166

Re: 240VAC relais?

Ok.. Een laatste dan, een die ik echt regelmatig tegenkom: een motoromkeerrelais:

2 (mechanisch gekoppelde) relais met elk 4 contacten (3 maak, 1 breek)

Relais 1 verbind L1,2,3 netjes recht door

Relais 2 staat hieraan parallel en verbind L 1-1, 2-3 en 3-2

Laatste (breek)contact staat in serie met de spoel van het andere relais. Dit zorgt er samen met de mechanische koppeling voor dat nooit beide relais tegelijk aankunnen.

Resultaat :

Spanning op relais 1: motor draait linksom

Spanning op relais 2: motor draait rechtsom

Denk hierbij aan een hijskraan/takel met drukknoppen voor op/neer.

De functie van het relais is hier duidelijk niet het veranderen van de spanning tussen schakelaar en verbruiker, maar een combinatie van meerpolig schakelen en beveiliging.

Zeker als je er rekening mee houdt dat de voeding van het relais bij dit type takel zo loopt, dat de rem alléén loskomt als de motor op alle drie de fasen spanning heeft.

Reageer