Zika-virus seksueel overdraagbaar

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Zika-virus seksueel overdraagbaar

Dat berichtte de CDC net:


http://edition.cnn.com/2016/02/02/health/zika-virus-sexual-contact-texas/


Ik ben niet zo van doemscenario's (nog sterker ik haat ze) zoals de heisa toentertijd omtrent de Mexicaanse griep e.d. Maar dit nieuws baart toch wel erg veel zorgen...


Even kijken hoe de WHO hierop gaat reageren.


Meer info over Zika:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zika_virus
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.816

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Hoe denk je over een entstof, die ze proberen te ontwikkelen. Geen idee hoe je dat moet doen, daar zou je misschien iets over kunnen zeggen.
Maar iets tegen muggen doen, is natuurlijk altijd goed. Klamboe's en wat zeep spuiten op/in plekken met stilstaand water, helpt iets. 
 
Ons DNA zit vol met virus-fragmenten, heb ik begrepen en die hebben ons verder gebracht in de evolutie. Maar dit virus gaat het effe allemaal tegenwerken. Oeps, niet zo'n leuk vooruitzicht.
LiA

Berichten: 703

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Hoe kan het eigenlijk dat sommige muggensoorten wel en andere niet het virus overbrengen? Zijn er soms muggen die maar 1x steken?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

anusthesist schreef: Ik ben niet zo van doemscenario's (nog sterker ik haat ze) zoals de heisa toentertijd omtrent de Mexicaanse griep e.d. Maar dit nieuws baart toch wel erg veel zorgen...
 
Om maar te zwijgen over die Ebola heisa van de media destijds. Werd veel groter gemaakt dan het was. Maar dat is wel een beetje Amerikaans eigen. Ik neem Amerikaans nieuws daarom altijd met een korreltje zout. 
 
Het gegeven dat het voor aangeboren afwijkingen zorgt is wel zorgwekkend en het schijnt al heel breed verspreid te zijn. Dat is wel iets waarvoor ze maatregelen moeten nemen, maar het gaat me te ver om dit weer zo'n wereldwijde 'levensbedreigende' epidemie te noemen waar de wereld massaal door zal sterven, zoals ze bij Ebola deden. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Ja, daar ben ik ook een beetje bang voor, maar misschien deze keer niet geheel onterecht. Kijk, er zijn natuurlijk een aantal factoren die van belang zijn: 1) aard van de overgebrachte ziekte 2) incubatietijd 3) mortaliteit en 4) overdraagbaarheid.


Ebola was een verschrikkelijke epidemie, maar 'men' wist toch wel stiekem dat dit geen wereldwijde ramp zou worden. Echter, nu zitten we waarschijnlijk (alle buitenlandse media meldden dit) met 1) zeer suspect dat het hersenafwijkingen geeft bij de ongeboren vrucht 2) onbekend 3) onbekend 4) zeer waarschijnlijk seksueel overdraagbaar.


Het enge is juist dat puntje 2 en 3 onbekend zijn...en puntje 1 en 4 ook niet een lekkere combi is, als je begrijpt wat ik bedoel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Wat ik me vooral afvraag: in augustus worden de olympische spelen in Brazilië gehouden. Vanuit de hele wereld komen dan ettelijke duizenden toeristen die kant op. Als de epidemie dan nog steeds actueel is, lijkt het me een zeer reëel risico dat het zich dan wereldwijd gaat verspreiden. Zeker indien het seksueel overdraagbaar blijkt; je hebt dan dus geen muggen nodig om het te verspreiden.
 
En inhakend op Emveedee: hoe groot is het risico dat als persoon X in Zuid-Amerika het zika-virus oploopt, en vervolgens naar West-Europa gaat, dat onze inheemse steekmug dan ook bijdraagt aan het verspreiden van het virus? Momenteel zijn er niet veel muggen natuurlijk, maar dat is van de zomer wel anders natuurlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.816

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Het vervelende is nog steeds dat (bijna?) alle diertjes die wat bloed zuigen, ook iets terug spuwen en daar zit dan helaas die ellende in. 
Las dat ze gaan proberen poelen met stilstaand water te laten opdrogen. Lijkt me bijna onbegonnen werk, maar ok, ze doen iets. Nog steeds is iets wat de opp. spanning verlaagt, zeep bijv. een zeer effectief en redelijk milieuvriendelijk middel en iets wat haalbaar is en goedkoop.  
De muggen/larven verzuipen, helaas ook nuttige insecten daarbij. Maar als eerste tegen-middel toch niet verkeerd?
Vooral bijv. bij een sloop of opslag van autobanden enz. lijkt me dat opdrogen totaal onbegonnen werk.
 
De malariakoorts tijdens de bouw v/h Panamakanaal gaf ook drastische sterfte-cijfers.
LiA

Berichten: 12.262

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Ja, daar ben ik ook een beetje bang voor, maar misschien deze keer niet geheel onterecht. Kijk, er zijn natuurlijk een aantal factoren die van belang zijn: 1) aard van de overgebrachte ziekte 2) incubatietijd 3) mortaliteit en 4) overdraagbaarheid.

Ebola was een verschrikkelijke epidemie, maar 'men' wist toch wel stiekem dat dit geen wereldwijde ramp zou worden. Echter, nu zitten we waarschijnlijk (alle buitenlandse media meldden dit) met 1) zeer suspect dat het hersenafwijkingen geeft bij de ongeboren vrucht 2) onbekend 3) onbekend 4) zeer waarschijnlijk seksueel overdraagbaar.

Het enge is juist dat puntje 2 en 3 onbekend zijn...en puntje 1 en 4 ook niet een lekkere combi is, als je begrijpt wat ik bedoel.
Zika heeft natuurlijk wel potentieel om relatief ongemerkt behoorlijk grote groepen te infecteren. De symptomen zijn tenslotte mild, en indien daadwerklijk sexueel overdraagbaar heeft het kans populaties te infecteren waar die muggen niet voorkomen. Overigens is natuurlijk wel de vraag hoe gemakkelijk iets sexueel overdraagbaar is, als het 1 op 1 miljoen 'per keer' is valt het allemaal wel mee.

En dan nog: hoe bedreigend is het eigenlijk? Is er een mogelijkheid om te geboorteafwijkingen te voorkomen als je moeder geinfecteerd is? Zo ja lost het 'grote probleem' zich m.i. vrij snel op.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar


Berichten: 12.262

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Dat verbaast me niets - als er EEN methode is om een infectieziekte over te brengen is het wel een bloedtransfusie.

Verder is het naar mijn idee geen bijzonder 'enge' ziekte, men schat dat de symptomen in 80% van de gevallen zodanig mild zijn dat men er niet eens mee naar een arts gaat. Op lange termijn ga je er ook niet aan dood en lijken er weinig gevolgen te zijn, afgezien van die geboorteafwijking.

Uiteraard is dat laatste naar, maar het gaat niet om heel grote aantallen, en mits je vast kunt stellen of iemand geinfecteerd is valt het (in rijke landen) dus te voorkomen dat er zulke geboortes plaats vinden.

Bescherming tegen muggenbeten is iets dat in een aantal gebieden waar het veel voor komt al vrij gebruikelijk is, gezien de overlap met plaatsen waar malaria en/of dengue voorkomt (beide aanzienlijk gevaarlijker voor de geinfecteerde).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Benm schreef: Op lange termijn ga je er ook niet aan dood en lijken er weinig gevolgen te zijn, afgezien van die geboorteafwijking.


Uiteraard is dat laatste naar, maar het gaat niet om heel grote aantallen
Nu ja, groot is relatief natuurlijk, maar alleen in Brazilië al wel 300 gevallen in een week tijd. Dat is op een bevolking van 200 miljoen natuurlijk, maar als je dat omrekent naar Nederlandse begrippen heb je het dan nog steeds over 25 gevallen in een week tijd. Wij zouden dat ook alarmerend noemen hoor.
 
 
Benm schreef: en mits je vast kunt stellen of iemand geinfecteerd is valt het (in rijke landen) dus te voorkomen dat er zulke geboortes plaats vinden.
Volgens CDC (amerikaans overheidsinstituut) heeft testen niet heel veel zin:
 
 

Can a pregnant woman be tested for Zika weeks or months after being in a country with Zika?
At this time, and for several reasons, we do not recommend routine Zika virus testing in pregnant women who have traveled to a country with known transmission. First, there can be false-positive results due to antibodies that are made against other related viruses. Second, we do not know the risk to the fetus if the mother tests positive for Zika virus antibodies. We also do not know if the risk is different in mothers who do or do not have symptoms due to Zika virus infection.
En als er dus niet zinvol getest kan worden, dan is het ook lastig om de geboortes te voorkomen, behoudens abortus bij ieder vaag vermoeden van infectie (terwijl er dus misschien niets aan de hand is).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Zika is voor het westen natuurlijk een relatief nieuw fenomeen. Ik kan me wel voorstellen dat je iets kunt ontwikkelen op het gebied van prenatale screening waarbij je vroeg genoeg kunt ontdekken of een foetus beschadigd is door Zika en dan kunt arborteren, vergelijkbaar met screenen op down syndroom en dergelijke.

Dat die test niet morgen beschikbaar is in een ziekenhuis om de hoek zegt niet zoveel over mogelijkheid er een te ontwikkelen. Idealiter zou de test de effecten van zika op de foetus relatief vroeg in de ontwikkeling kunnen vaststellen zodat het niet nodig is iedere zika geinfecteerde aan anti-conceptie te zetten of preventief gezonde foetussen te arborteren bij twijfel.

In die zin klinkt het iets dat nu even heel eng lijkt, maar met verder onderzoek best te managen is.

Bedenk dat Dengue ook al jaren een infectieziekte is die behoorlijk prevalent is in tropische steden, maar wel zeer ernstige gevolgen kan hebben voor iemand die het oploopt. Zika klinkt wellicht enger omdat het vooral nageslacht raakt, maar bij dengue mag je je afvragen of je nog lang genoeg leeft om dat nageslacht uberhaupt te zien (gemiddeld wel, maar het is niet uitgesloten eraan te overlijden).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Benm schreef: Bedenk dat Dengue ook al jaren een infectieziekte is die behoorlijk prevalent is in tropische steden, maar wel zeer ernstige gevolgen kan hebben voor iemand die het oploopt. Zika klinkt wellicht enger omdat het vooral nageslacht raakt, maar bij dengue mag je je afvragen of je nog lang genoeg leeft om dat nageslacht uberhaupt te zien (gemiddeld wel, maar het is niet uitgesloten eraan te overlijden).
 
Dat geeft Zika een groter besmettings potentieel. Het besmette individu kan langer doorgaan met mensen te infecteren, net als bij AIDS. 

Berichten: 12.262

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

Het potentieel is inderdaad groter naarmate een virus de besmette persoon minder overlast bezorgd. Denk bijvoorbeeld aan een epstein-barr virus dat besmettingsgraden van >90% kan behalen. Zo zijn er wel meer virussen die inmiddels het merendeel van de bevolking geinfecteerd hebben maar niet direct voor symptomen of problemen zorgen, al kunnen ze wel bijdragen aan toekomstige ziekteontwikkeling.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Zika-virus seksueel overdraagbaar

anusthesist schreef: Ja, daar ben ik ook een beetje bang voor, maar misschien deze keer niet geheel onterecht. Kijk, er zijn natuurlijk een aantal factoren die van belang zijn: 1) aard van de overgebrachte ziekte 2) incubatietijd 3) mortaliteit en 4) overdraagbaarheid.


Ebola was een verschrikkelijke epidemie, maar 'men' wist toch wel stiekem dat dit geen wereldwijde ramp zou worden. Echter, nu zitten we waarschijnlijk (alle buitenlandse media meldden dit) met 1) zeer suspect dat het hersenafwijkingen geeft bij de ongeboren vrucht 2) onbekend 3) onbekend 4) zeer waarschijnlijk seksueel overdraagbaar.


Het enge is juist dat puntje 2 en 3 onbekend zijn...en puntje 1 en 4 ook niet een lekkere combi is, als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Ja, wat tot op heden blijkt is dat het zikakoorts veroorzaakt en dat het verwant is met virussen die ook dengue, gelekoorts, Japanse encefalitis en West Nilekoorts veroorzaken. Daarnaast kunnen dus aangeboren afwijkingen optreden, zoals secundaire microcefalie. Dat laatste is het ergste, aangezien dat irreversibel is. De meeste mensen die zikakoorts krijgen, herstellen na 2 tot 7 dagen volledig zonder ernstige problemen. De mortaliteit is dus (zeer) laag. Er valt niet veel te vinden over de mortaliteit in de literatuur. De incubatietijd schijnt een aantal dagen te zijn, meestal tussen 3 tot 12 dagen na een beet van een besmette mug. Maar het blijkt nu dus ook op andere manieren overdraagbaar te zijn. Het probleem is dat ongeveer 80% van de geïnfecteerden asymptomatisch is. Puntje 1 en 4 zijn inderdaad geen lekkere combinatie, maar ook gemakkelijk te voorkomen. Zolang het virus prominent aanwezig is, zou ik er bijvoorbeeld niet voor kiezen om een vrouw zwanger te maken. En andersom verwacht ik ook niet dat een vrouw zwanger wil worden met het risico op een misvormd kind. Voor degenen die al zwanger waren of net zijn geworden is het natuurlijk spijtig.
 
Ger schreef: Wat ik me vooral afvraag: in augustus worden de olympische spelen in Brazilië gehouden. Vanuit de hele wereld komen dan ettelijke duizenden toeristen die kant op. Als de epidemie dan nog steeds actueel is, lijkt het me een zeer reëel risico dat het zich dan wereldwijd gaat verspreiden. Zeker indien het seksueel overdraagbaar blijkt; je hebt dan dus geen muggen nodig om het te verspreiden.
 
En inhakend op Emveedee: hoe groot is het risico dat als persoon X in Zuid-Amerika het zika-virus oploopt, en vervolgens naar West-Europa gaat, dat onze inheemse steekmug dan ook bijdraagt aan het verspreiden van het virus? Momenteel zijn er niet veel muggen natuurlijk, maar dat is van de zomer wel anders natuurlijk.
 
De olympische spelen zijn inderdaad een probleem. Grote kans op een pandemie als de epidemie dan nog actueel is. Die zullen dan afgelast moeten worden, maar aangezien ik dat niet zo snel zie gebeuren lijkt het me handiger als mensen hun gezond verstand gebruiken en zelf besluiten om niet naar zo'n probleemgebied te gaan.
 
Het zikavirus wordt verspreid door muggen uit de Aedes-familie. Die steekmuggen komen voornamelijk in tropische landen voor en bestaan oorspronkelijk niet in Nederland. Tot nu toe wijst niks er op dat ook andere muggen het virus kunnen verspreiden. 
 
Benm schreef: En dan nog: hoe bedreigend is het eigenlijk? Is er een mogelijkheid om te geboorteafwijkingen te voorkomen als je moeder geinfecteerd is? Zo ja lost het 'grote probleem' zich m.i. vrij snel op.
 
Je vraagt, is er een mogelijkheid om geboorteafwijkingen te voorkomen als de moeder al geïnfecteerd is. Dat lijkt me medisch al lastig, maar ethisch misschien zelfs niet mogelijk. Het virus beïnvloedt duidelijk de ontwikkeling van de foetus. Zoals we weten wordt die ontwikkeling gereguleerd door o.a. allerlei groeifactoren. Die groeifactoren zijn afkomstig van genen. En dan wordt het ethisch heel lastig om nog iets te doen, aangezien je dan gaat rommelen met een foetus. Wat natuurlijk wel kan, en wat je al eerder opmerkte, is abortus. Dat is emotioneel erg lastig om te beslissen, maar het is wellicht wel beter dan het leed dat een persoon met microcefalie ondergaat. Zoals ik al eerder zei in deze post is het mijns inziens het handigst om ervoor te zorgen dat mensen voorlopig niet zwanger worden in de geïnfecteerde landen. Maarja, houd dat maar eens tegen...
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer