Waarom zijn boeken zo duur?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Waarom zijn boeken zo duur?

Waarom zijn boeken zo duur? Hoe kan het eerlijk zijn dat iemand met minder dan het minimale inkomen niet de gelegenheid heeft om boeken te kopen? Waarom is dit zo extreem kostbaar? Hoe kan ik dan onder aan de bodem van de beschaving kennis op doen zonder het vermogen om informatie te kopen. Het enige wat ik heb zijn versnipperde informatie bronnen..... 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Afbeelding
 
Nieuwe aanschaf waar ik blij mee ben! Omdat ik pas nu de waarde van deze goedkope dingen in kan zien. 
 


Axel Thesleff - Bad Karma
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Freshman schreef: Waarom zijn boeken zo duur? Hoe kan het eerlijk zijn dat iemand met minder dan het minimale inkomen niet de gelegenheid heeft om boeken te kopen? Waarom is dit zo extreem kostbaar? Hoe kan ik dan onder aan de bodem van de beschaving kennis op doen zonder het vermogen om informatie te kopen. Het enige wat ik heb zijn versnipperde informatie bronnen..... 
 
Dit komt door de wet op de vaste boekenprijs (zie hier). Je zou natuurlijk kunnen kijken naar tweedehandsboeken (die kennen geen vaste prijs) of lid worden van de bibliotheek, waar je de boeken kunt lenen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Rhiannon schreef:Dit komt door de wet op de vaste boekenprijs (zie hier). Je zou natuurlijk kunnen kijken naar tweedehandsboeken (die kennen geen vaste prijs) of lid worden van de bibliotheek, waar je de boeken kunt lenen.
Geldt dat ook voor schoolboeken, wetenschappelijke boeken en tijdschriften? Dat zijn immers meestal de "dure" jongens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Schoolboeken zijn uitgezonderd, wetenschappelijke boeken niet. Tijdschriften weet ik niet.
 
De volledige tekst van de wet kun je hier vinden.
 
Edit: dit geldt voor Nederland; ik weet niet of België een vaste boekenprijs kent.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Het lastige van wetsteksten is dat die voor de juridische leek (zoals ikzelf) nauwelijks te volgen zijn. Wetenschappelijke boeken zijn heel vaak in het Engels, Duits of (in mindere mate) Frans geschreven. Het is mij niet duidelijk of die vreemdtalige wetenschappelijke boeken (in Nederland) nu wel of niet onder de vaste boekenprijs vallen. Meer over de kwestie van de dure Engelstalige leerboeken staat hier:
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Textbook

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

In het kort even eruit gelicht:
 
Uitzonderingen:
  • Boeken die in Nederland verschijnen maar in een andere taal geschreven zijn.
  • E-books. De Wvbp geldt alleen voor werken die bestaan uit papieren bladzijden. .
Kortingen:
In sommige gevallen is korting toegestaan (aan eindafnemers; wederverkopers kunnen altijd korting krijgen):
  • Bij verkoop van grote aantallen (min. 10 stuks, max. 5% korting; min. 30 stuks max.10% korting, vanaf 100 stuks geen vast percentage korting).
  • Studieverenigingen mogen studenten 10% korting geven op studieboeken.
  • De uitgever mag een tijdelijke actieprijs vaststellen, bijvoorbeeld bij voorintekening.
  • Via boekenclubs e.d.
 
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Het gaat mij er om dat ik bijvoorbeeld een aantal boeken wil hebben, maar om blindelings boeken aan te schaffen is ook weer zoiets....  Voor het onderwerp waar ik mij op wil richten "ruimtefysica" is er een boek die bij de college's hoort. Mijn eerste probleem is dat deze in Nederland niet te verkrijgen is en nieuw ruim 90 euro kost. Ergens heb ik een 2e hands exemplaar gevonden maar deze kost nog steeds 70 euro zonder verzend kosten. (wat naar mijn idee geen redelijke prijs is) 
 
Tevens wil ik nog graag boeken hebben over wiskunde waar ik de basis kan leren voor diverse onderwerpen, nu moet ik zeggen dat dit forum natuurlijk wel een groot voordeel is door de mini cursussen die het biedt, dus kan daarmee al behoorlijk uit de voeten. En gelukkig zijn er genoeg leden die ook helpen waar nodig. 
 
Is er een vooraanstaande site waar voornamelijk 2e hands studie boeken worden verkocht? Ben wel iets tegen gekomen, maar het zegt mij dat deze bedrijven er een behoorlijke marge tussenuit halen voor hun eigen gewin. En ik wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk. 
 
Is er iemand op het forum die bijvoorbeeld een wiskunde boek heeft waar de meeste basis onderwerpen in beschreven staan en deze voor een schappelijke prijs aan mij wil verkopen? 
 
Is er iemand die een boek over ruimte fysica heeft die ergens aansluit bij de college's van: http://home.strw.leidenuniv.nl/~snellen/iaf2015.html
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Berichten: 12.262

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Engelstalige boeken vallen niet onder de vaste prijs, ook de wetenschappelijke boeken die je bijvoorbeeld voor een studie nodig hebt niet. In de praktijk is er waarschijnlijk weinig concurrentie in nederland en betaal je overal vrijwel hetzelfde.

Het kan zeker lonen in het buitenland te bestellen, bijvoorbeeld via amazon maar ook ebay. In sommige gevallen zijn er meerdere versies van een boek die inhoudelijk precies hetzelfde zijn, maar bedoelt voor andere markten. De prijsverschillen kunnen enorm zijn, bijvoorbeeld 100 euro voor de amerikaanse hardcover en 25 euro voor de internationale softcover.

Dat 'internationale' slaat meestal op versies die bedoeld zijn voor armere landen, bijvoorbeeld India. In nederland verkoopt men in de boekhandel meestal de amerikaanse versie tegen dito prijs. De tekst van de boeken is normaliter exact gelijk, incl matchende paginanummers en dergelijke zodat studiemateriaal en referenties internationaal compatible blijven.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

@ Freshman

Het is verstandig voordat je een duur boek koopt eerst eens op Amazon of Google Books te kijken of het boek eigenlijk wel naar je smaak is. Vaak kun je op die sites de boeken ook al gedeeltelijk inzien. Ook reacties van lezers en officiële book reviews kunnen behulpzaam zijn bij de beoordeling van de geschiktheid van een boek.
 
Wiskunde heeft het grote voordeel dat voor basisonderwerpen ook oudere boeken nog goed bruikbaar zijn. Tweedehands worden zulke schoolboeken voor weggeefprijsjes verkocht omdat er nauwelijks vraag naar is. Doe daar je voordeel mee. Bij tweedehands boekwinkels en Kringloopzaken kun je prachtige oude wetenschappelijke boeken kopen voor spotprijsjes.
 
Persoonlijk heb ik wat het kopen via internet betreft heel goede ervaringen met:
 
http://www.boekwinkeltjes.nl/
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Professor, goed bezig! Door domweg de boeken in te zien heb ik alweer iets geleerd voor mijn onderwerpen in ruimte fysica! 
Bedankt voor de tip en zal eens kijken welke boeken eventueel geschikt voor mij zijn. 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Berichten: 12.262

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Wiskunde heeft het grote voordeel dat voor basisonderwerpen ook oudere boeken nog goed bruikbaar zijn. Tweedehands worden zulke schoolboeken voor weggeefprijsjes verkocht omdat er nauwelijks vraag naar is. Doe daar je voordeel mee. Bij tweedehands boekwinkels en Kringloopzaken kun je prachtige oude wetenschappelijke boeken kopen voor spotprijsjes.
Niet alleen wiskunde, maar ook andere exacte wetenschappen als schei- en natuurkunde hebben basisprincipes die de afgelopen decennia weinig veranderd zijn. Vaak zijn vorige edities (gebruikt) tegen een heel aantrekkelijke prijs te koop.

Als universitair student wil je graag de laatste editie hebben omdat die qua indeling overeenkomt met het lesprogramma. De informatie uit een vorige editie zal niet afwijken, maar de indeling in hoofdstukken, paragrafen en paginanummers wel, wat het lastig maakt de juiste stof te lezen of te leren voor tentamens.

Voor zelfstudie of referentie maakt dat echter niet zoveel uit, of het nou om de basisconcepten van wiskunde, natuurkunde of chemie gaat. De basis vak pakweg organische synthese kun je prima leren uit een 20 jaar oud boek, daarin verandert domweg te weinig om recentere boeken nodig te hebben.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Het trieste van studieboeken is dat ze de neiging hebben om elk jaar opnieuw uitgebracht te worden met symbolische veranderingen. Meestal veranderden alleen de volgorde (en enkele details) in opgaven. Daardoor worden studenten gedwongen om nieuwe boeken aan te schaffen ipv de 2e hands boeken van de vorige lichting over te nemen.
 
Dat de academische schrijvers in kwestie munt willen slaan uit edities waar ze geen extra moeite in hebben gestoken vind ik al bedenkelijk maar studenten, zeker onder het leenstelsel, zouden niet verder uitgeknepen moeten worden.
 
Je kunt nog het beste studieboeken downloaden als zoekbare pdf. Gratis, handig en je beschadigd je rug niet door het dragen van 20 kilo aan studieboeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Bio-Logic schreef: Het trieste van studieboeken is dat ze de neiging hebben om elk jaar opnieuw uitgebracht te worden met symbolische veranderingen. Meestal veranderden alleen de volgorde (en enkele details) in opgaven. Daardoor worden studenten gedwongen om nieuwe boeken aan te schaffen ipv de 2e hands boeken van de vorige lichting over te nemen.
 
Dat de academische schrijvers in kwestie munt willen slaan uit edities waar ze geen extra moeite in hebben gestoken vind ik al bedenkelijk maar studenten, zeker onder het leenstelsel, zouden niet verder uitgeknepen moeten worden.
 
Je kunt nog het beste studieboeken downloaden als zoekbare pdf. Gratis, handig en je beschadigd je rug niet door het dragen van 20 kilo aan studieboeken.
 
Met alle respect, maar het leenstelsel is geen belemmering voor wie dan ook. Iedereen die dit jaar voor het eerst studeert kan een maandelijkse lening van max. rond de €1100,- aanvragen. Daarvan kun je alles betalen, van uitgaan tot boeken, collegegeld, op kamers, eten en drinken - en dan houd je nog geld over. Dat hele bedrag loopt op tot het einde van je studie (en is maandelijks opzegbaar). Vervolgens mag je er 35 jaar over doen om het terug te betalen. Hierbij gaat het om een percentage van je salaris. Het zal dus nooit je dagelijkse leven financieel beïnvloeden, tenzij je gekke dingen doet met je geld. Als je na 35 jaar het volledige bedrag nog niet terug hebt kunnen betalen, dan wordt de restschuld kwijtgescholden. Bovendien geldt een rentepercentage van 0,01%. Zelfs op een bedrag van €50.000,- na ongeveer 5 jaar is dat een klein bedrag. Het leenstelsel wordt als een enorm probleem gezien, terwijl het je juist heel veel geld kan besparen in je jongere jaren tijdens en na je studie tegen een klein rentebedrag - of als je altijd onder een minimumbedrag blijft verdienen, dan kun je zelfs geld toe krijgen. Dat studenten uitgeknepen worden is echt totale onzin.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Waarom zijn boeken zo duur?

Dat men nieuwe edities van boeken maakt met slechts minimale verandering lijkt inderdaad het geval. In principe staat alles dan gewoon in de vorige editie, maar op andere pagina's en dergelijke wat het toch weer onhandig maakt. Voor docenten is het overigens ook niet handig omdat die toch lesmateriaal moeten aanpassen bij een nieuwe editie, maar de oude wordt gewoon moeilijk verkrijgbaar.

En wat de financiering ervan betreft: Mij lijkt het onverstandig om op je 23e een schuld van 50k op te bouwen. Op dit moment is de rente extreem laag, maar het is niet te voorzien of dat nog decennia zo blijft. Als de rente bijvoorbeeld oploopt tot 5% (zou niet de eerste keer zijn) betaal je opeens 200 euro per maand aan rente zonder ook maar iets af te lossen.
Victory through technology

Reageer