verschil tussen nanobiologie en biochemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

verschil tussen nanobiologie en biochemie

Kan iemand helpen wat is nou het verschil tussen biochemie en nanobiologie.
Ze bestuderen toch het zelfde alleen op een andere schaal.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: verschil tussen nanobiologie en biochemie

Biochemie is de naam van een bestaand vakgebied. Nanobiologie is de naam van een (1) opleiding. Gaat het om een keuze tussen de ene of de andere opleiding?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 18

Re: verschil tussen nanobiologie en biochemie

Ja ik keek na de twee opleidingen en ik zag toen in het programma van de studie dat het heel erg op elkaar lijkt en toch als ik kijk na de arbeidsperspectief dat het toch verschillend is.

Maar als u het verschil weet zou ik dat ook graag willen weten.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: verschil tussen nanobiologie en biochemie

Beide studies gaan over biologische systemen, waar dan vanuit een bepaald perspectief naar wordt gekeken.
Het gaat inderdaad over een andere schaal, biochemie kijkt vooral naar de moleculen zelf en wat daarmee gebeurt/wat je daarmee kunt doen (chemische reacties bijvoorbeeld). Of de bepaling van de chemische structuur een of het andere biologisch belangrijke molecuul. Of de bepaling van concentraties ervan in .... 
Het gaat dus over chemie, met allerlei mogelijke richtingen van de chemie, maar toegespitst op biologisch belangrijke toepassingen.
 
 
Die nieuwe opleiding nanobiologie kijkt naar de structuren die een rol spelen bij biologische processen. Die structuren zijn natuurlijk ook opgebouwd uit moleculen, maar de biofysica richt zich vooral op de natuurkundige beschrijving van hoe die structuren in elkaar steken. Kort door de bocht: Uit hoeveel C'tjes en H'tjes een molecuul bestaat zal ze een zorg zijn, waar het om gaat is hoe die moleculen met elkaar aan de haal gaan en dingen als trekdraden, celmembranen en dergelijke maken. Bedenk dat heel veel processen in de cel niet eens zozeer chemische reacties zijn, als wel het aggregeren (op elkaar stapelen, binden, samenklonteren) van moleculen via tal van intermoleculaire interacties, maar zonder dat daarbij covalente bindingen worden verbroken of gevormd.
 
Je kunt heel veel processen in de cel dan ook proberen te beschrijven door de moleculen te zien als objecten, die met bepaalde krachten aan elkaar trekken of elkaar afstoten, en vervolgens kun je met "gewone" natuurkunde beschrijven wat er in de cel allemaal gebeurt. Nu zijn cellen enorm complexe systemen, dus een beschrijving schud je niet zomaar uit de mouw, maar door op een slimme manier natuurkunde te gebruiken kun je toch een heel eind komen.
 
Die nieuwe opleiding is dus in feite biofysica, die zich richt op een natuurkundige beschrijving van biologische systemen. Alleen beperken ze zich tot de beschrijving van allerlei dingen op de kleinste schaal. En nano is natuurlijk een mooi modewoord, dus dan is de term nanobiology al snel verzonnen. Wereldwijd zullen veel mensen je echter een beetje schaapachtig aankijken als je vertelt dat dat je vakgebied is.
 
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het verstandig is om een dergelijke opleiding te doen. Wie in die richting wil gaan werken/verder studeren kan dat altijd wel na een vooropleiding natuurkunde, chemie of biologie, of de technische varianten daarvan. 
Hoewel de genoemde opleiding best een samenhangend programma kan hebben, lijkt het op het eerste gezicht oppervlakkig enkele onderdelen biologie en enkele onderdelen natuurkunde te behandelen. Stel dat je er na 3 jaar achterkomt dat je toch liever "echte" natuurkunde zou willen doen, dan heb je een grote achterstand.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 18

Re: verschil tussen nanobiologie en biochemie

Oke dank u wel voor de informatie.

Reageer