[scheikunde] koolstofketen vereenvoudigd tekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

koolstofketen vereenvoudigd tekenen

Hoi,
 
“De koolstofketen moet altijd in zijn geheel worden getekend, maar bij complexe structuurformules worden de symbolen C vaak weggelaten. Dit kan alleen als er bij ieder koolstofatoom een knik in de keten zit of <i>als de C in een knooppunt van atoombindingen met andere C-atomen zit.</i>”
 
Kan iemand het schuingedrukte met een voorbeeld laten zien? Ik kan me er niks bij voorstellen?

Berichten: 391

Re: koolstofketen vereenvoudigd tekenen

  • Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: koolstofketen vereenvoudigd tekenen

Waar zit zo'n knooppunt dan. Ten eerste, je zou een knooppunt ook als een knik kunnen beschouwen. Ten tweede, bij het carbonzuurgedeelte meen ik zo'n knooppunt te zien, terwijl de C twee keer zelfs vast zit aan een zuurstofatoom, i.p.v. "andere C-atomen". Dus of ik heb iets niet door, of de tekst is heel vaag.

Berichten: 391

Re: koolstofketen vereenvoudigd tekenen

Elke knik is een koolstofatoom.
Ervanuitgaande dat elke chemicus weet dat een koolstof 4 bindingen heeft wordt men geacht de waterstoffen erbij te denken om de 4 bindingen te completeren.
De koolstof van de carbonzuur zit dus met 1 binding vast aan de keten, 1 binding de OH groep en twee bindingen aan de zuurstof = samen 4 bindingen (4 valentie elektronen van koolstof en 8 elektronen totaal = octetregel)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: koolstofketen vereenvoudigd tekenen

De tekst is vaag. Wellicht wordt et "knooppunt" bedoeld en C-atoom waar 4 andere atomen aan vast zitten. In dat geval kun je de keten gewoon "rechtdoor" tekenen, omdat de aftakkingen laten zien dat daar een atoom (een C-atoom dus) moet zitten.
 
Zo kun je de structuur van tert-butanol (2-methyl-2-propanol) als volgt tekenen:
 
Afbeelding
 
Hierbij hoeft geen zigzag gemaakt te worden.
 
Anders zou ik het ook niet weten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: koolstofketen vereenvoudigd tekenen

Ik kan het plaatje wel lezen, maar ik zie nog steeds niet in waarom ze kozen om te schrijven "met andere C-atomen". Weet jij anders misschien een voorbeeld waarbij je een knooppunt hebt zonder andere C-atomen? Ik neem aan dat er dan iets anders moet zijn, anders hadden ze niet specifiek gezegd dat het met andere C-atomen moest.
 
edit, n.a.v. Marko's reactie:
oke, ik ben eigenlijk al blij genoeg dat iemand anders het ook met me eens is dat het een vaag stukje is. In principe was het voor mij niet vaag wat betreft het knooppunt, maar eerder door wat ze erna toevoegden. Maar als anderen het ook vaag vinden, dan kan ik het op zich wel laten voor wat het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: koolstofketen vereenvoudigd tekenen

Ik kan niet in het hoofd van de schrijver kijken. 
 
Je gaat er kennelijk van uit dat de schrijver zich bewust op deze manier uitdrukt, maar de mogelijkheid bestaat ook dat het gewoon een onhandige formulering is. Dat komt wel vaker voor. Maar goed, zoals ik al zei, ik kan niet in het hoofd van de schrijver kijken.
 
Wat ik wel kan is uitleggen hoe de methode met skeletstructuren werkt. Het lijkt me handig om de vragen daarop te focussen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer