[scheikunde] Berekeningen gaschromatograaf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 41

Berekeningen gaschromatograaf

Voor school heb ik een practicum met de gaschromatograaf moeten uitvoeren. Dit was vorig jaar, dus het verslag heb ik al in moeten leveren. Toch wil ik graag weten hoe dit berekend moet worden. 
Hierbij moest ik ook een aantal berekeningen uitvoeren, zonder enige voorkennis te hebben over hoe dit berekend moet worden.
Ik heb me hier in verdiept, alleen ik kom er maar niet uit.
 
Meting 1
4 µl n-octaan
Meting 2
4 µl i-octaan
Meting 3
4 µl Hexanol
Meting 4
4 µl Aceton
Meting 5
4 µl Acetylaceton
Meting 6
8µl vloeistofmengsel met onbekende samenstelling.
Meting 7
4 µl n-octaan en 4 µl i-octaan
Meting 8
mengsel n-octaan en i-octaan in onbekende verhouding.
 
Van meting 6 moet de samenstelling worden onderzocht. De stoffen in dit mengsel zijn aceton, i-octaan en acetylaceton. Dit is bepaald met behulp van retentietijden. Nu moet hier ook de hoeveelheid van berekend worden. Dit lukt alleen niet echt. Ik ga nu eerst kijken naar de volume berekening van aceton.  De piekoppervlakte van meting 4 was 37,64. Meting 6 bestond uit 3 pieken, waarbij de piekoppervlakte van aceton 16,78 was. Met deze informatie moet het volume van aceton in meting 6 worden berekend. Dit kan met een verhoudingstabel worden berekend, maar hoe?
Er moet rekening gehouden worden met het feit dat in meting 1 4µl is toegevoegd en in meting 6 8µl. 
Als ik weet hoe dit berekend moet worden, kan ik verder met de rest.
 
Van meting 8 is de samenstelling bekend, en moet de verhouding berekend worden. Hoe dit berekend moet worden is ook voor mij een raadsel. De leraar heeft dat eens uit proberen te leggen, maar erg veel verder kom ik niet. Het moet in ieder geval met verhoudingen.
Opp meting 1: 32,59
Opp meting 2: 27,03
Opp meting 7: 21,06 voor i-octaan en 37,15 voor n-octaan.
Opp meting 8: 31.01 voor i-octaan en 27,46 voor n-octaan.
 
Als iemand me op weg kan helpen, zou ik dat heel fijn vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Berekeningen gaschromatograaf

P Teeuwen schreef: ...... Ik ga nu eerst kijken naar de volume berekening van aceton.  De piekoppervlakte van meting 4 was 37,64. Meting 6 bestond uit 3 pieken, waarbij de piekoppervlakte van aceton 16,78 was. Met deze informatie moet het volume van aceton in meting 6 worden berekend. Dit kan met een verhoudingstabel worden berekend, maar hoe?
Je moet er dan vanuit gaan dat de piekoppervlakte evenredig is met het volume.
 
Dus als je hebt :4 μL aceton piekoppervlakte 37,64 en x  μL aceton piekoppervlak 16,78
 
dan geldt: 4/x = 37,64 /16,78
 
En zo kun je x, het aantal  μL aceton in je geïnjecteerde monster, berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Berekeningen gaschromatograaf

Deze manier van berekenen heb ik ook gebruikt, en zo ook ingeleverd bij mijn docent.
Mijn uitkomst was x=1,78μL aceton. Dit heeft mijn docent echter fout geteld.
Hij had er in rood bijgeschreven: "Totale volume is 8μL, dus nog delen door 2".
Wat hij hier mee bedoeld snap ik niet. In meting 1 wordt er in totaal 4 μL geanalyseerd, en in meting 6 in totaal 8μL.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Berekeningen gaschromatograaf

Ik kan niet verklaren waarom je docent het volume door twee deelt. Daarom vraag ik me het volgende af:
 
Weet je zeker dat het bij meting 4 ging om zuiver aceton?
Waren de instellingen hetzelfde? Of werd het signaal bij meting 6 misschien versterkt?
Heb je voor meting 6 al berekend hoeveel μL i-octaan en hoeveel  μL ac.aceton er aanwezig was en kwam het totaal dan wel uit op ongeveer 8 μL?
 
Kijk daar eens naar.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Berekeningen gaschromatograaf

Het ging inderdaad om zuiver aceton, dit was gegeven. Er moest uit een potje aceton 4μL worden gehaald met een spuit.
Bij meting 6 werd er 8μL uit een potje met een mengsel gehaald en in de gaschromatograaf gespoten. Dit mengsel had 3 componenten die uitgezocht moesten worden. Het uitzoeken van de componenten was wel gelukt. 
De instellingen waren hetzelfde, aangezien de metingen na elkaar zijn verricht. 
Voor meting 6 moest de rest ook nog berekend worden, op dezelfde manier. 
 
Ik zal mijn leraar dit wel opnieuw vragen, misschien dat hij het wat duidelijker uit kan leggen. 

Reageer