[scheikunde] Chloorgasvolume bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Chloorgasvolume bepalen

Voor scheikunde moet ik een PO (praktische opdracht) uitvoeren, en hiervoor ga ik een zure oplossing met een pH van 5.5 laten reageren met een 0,605 M NaClO oplossing, oftewel natriumhypochloriet, beter bekend als bleek.
Hierbij komt chloorgas vrij, en dit chloorgas vangen we op en leiden we door water.
Ik heb echter geen idee hoe ik moet bepalen hoeveel chloor er in totaal vrijkomt.
Heeft iemand misschien een suggestie hoe ik (bijvoorbeeld dmv titratie of neerslag) kan bepalen hoeveel choor er vrij is gekomen?
 
Alvast bedankt!
 
Geert

Berichten: 493

Re: Chloorgasvolume bepalen

-Stel een reactievergelijking op.
-Ga de hoeveelheden na van de te reageren stoffen.
-Bereken aan de hand hiervan hoeveel gas er zou kunnen ontstaan. (Vmolair=...... l/mol ; binas)
 
-Je zou het gas kunnen meten dmv een gasmeetspuit. (informeer eens bij je docent)
 
  Of dmv een maatcilinder.
  Deze vul je met water.
  Plaats je op de kop in een grote bak met water.
  Vervolgens plaats je hierin een slang.
  De anderkant van de slang is bevestigd aan een stop.
  Deze stop druk je op een erlenmeyer  waarin je de reactie laat plaatsvinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Chloorgasvolume bepalen

geert576 schreef:  
Hierbij komt chloorgas vrij, en dit chloorgas vangen we op en leiden we door water.
 
dat klinkt als een voorschrift.
 
ik ben geen scheikundige, maar vind met de zoekfunctie van dit forum van alles met kaliumjodide en thiosulfaat als ik in "forums" zoek naar bepaling chloor
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer