Verschillende meetniveaus (meetschalen) om één variabele te testen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Verschillende meetniveaus (meetschalen) om

Ik heb een vraag over het kiezen van de juiste analyse en de juiste hypothese.
 
Mijn afhankelijke variabele is 'depressie', die wordt gemeten aan de hand van twee variabelen:
- een zeltest 'depressie symptomen' met een continue meetschaal (namelijk een zelftest met score range van mogelijke scores)
- de gestelde diagnose 'depressieve episode' met een dichotome meetschaal (namelijk 0=nee en 1=ja)
 
Mijn onafhankelijke variabelen zijn er zo veel, dat ik nog moet gaan bedenken, opzoeken en onderbouwen van welke variabelen het logisch lijkt dat die invloed hebben op de variabele 'depressie'. Ik heb nog geen toegang tot de dataset, maar ik weet wel de meetniveaus van de variabelen waar ik toegang toe heb (zodat ik dus wel vast hypothesen kan stellen en analyse kan bedenken, maar niet van te voren kan kijken wat significant wordt), maar dat heb ik nog niet bedacht, omdat ik eerst mijn afhankelijke variabele wil operationaliseren.
 
Maar nou weet ik niet of ik in mijn hypothese zowel de zelftest als de gestelde diagnose kan meenemen in (het bepalen van het meetniveau van) de afhankelijke variabele.
Weet iemand of dat kan? En zo ja, hoe dat kan?
 
Ik moet namelijk op basis van het meetniveau van mijn variabelen bedenken welke analyse ik ga doen, maar mijn afhankelijke variabele bestaat dus zowel uit continue als dichotome informatie. En het lijkt mij zonde om in mijn hypothese niet beide soorten mee te nemen. Maar als ik ze beide meeneem in mijn hypothese, weet ik niet welke analyse ik kan gebruiken, omdat één variabele twee meetniveaus heeft.
 
Heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Verschillende meetniveaus (meetschalen) om

Depressie symptomen (dimensie) en een depressieve stoornis (diagnose) zijn twee verschillende zaken, die zou ik niet als een en hetzelfde zien. Kan je niet gewoon kiezen? Denk ook even aan de haalbaarheid; Verwacht je voldoende personen met een diagnose te hebben in je dataset dat je er zinvolle analyses mee kan doen?

Reageer