[scheikunde] Empirische formule bepalen met alleen massa's

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Empirische formule bepalen met alleen massa's

hallo
ik zit vast bij een vraagstuk dat luidt:
'een vluchtige organische verbinding heeft als formule CxHyNz. Uit 500 mg ontstaan bij analyse 1117 mg CO2 en 686 mg H2O.
je hebt alleen de massa van alles maar voor de empirische formule te bepalen heb je toch meer nodig of heb ik het verkeerd? zo niet, kan er iemand mij dan uitleggen hoe dat dan moet? bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Empirische formule bepalen met alleen massa's

Je hebt 1117 mg CO2.  Hoeveel mmol C is er dan verbrand? En hoeveel mg C is er verbrand?

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Empirische formule bepalen met alleen massa's

Het was een strikvraag, je moest eerst vraag b oplossen om a op te lossen want in b kreeg je de molaire massa (59 g/mol) voor de organische verbinding. Heb het opgelost gekregen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Empirische formule bepalen met alleen massa's

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Empirische formule bepalen met alleen massa's

Margo Coessens schreef: Het was een strikvraag, je moest eerst vraag b oplossen om a op te lossen want in b kreeg je de molaire massa (59 g/mol) voor de organische verbinding. Heb het opgelost gekregen!
Goed, je bent er uit zeg je maar het is ook mogelijk om zonder de molmassa de formule te bepalen. Dus toch geen strikvraag.

Reageer