Reactie vergelijking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Reactie vergelijking

Ik heb volgende week tentamens over scheikunde, en daarin komen voor reactie vergelijkingen. Maar ik snap er geen barst van.. kan iemand mij hier een gedfineerde uitleg geven over reactie vergelijkingen.. hoe ik dat doe.

bijvoorbeeld:"

Cu + S

Fe + P

H + CL

ik moet dringend weten hoe ik hier reactievergelijkingen over maak, want ik moet het echt weten.

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Reactie vergelijking

Je moet de oxidatiegetallen van uw stoffen te weten zien te komen. En dan voeg je ze zo samen dat het oxidatiegetal in het totaal 0 wordt.

bv.: H (I) en Cl (-II)

H + Cl => HCL

bv.: H (I) en O (-II)

H + O kan niet want dan wordt het oxidatiegetal -I

Dus je hebt twee waterstoffen nodig om voor een oxidatiegetal 0 te zorgen (want (2x1)-2=0

=> 2H + O => H(2)O
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Reactie vergelijking

oh ja, ben ik vergeten te vermelden. Sommige getallen hebben meerdere oxidatiegetallen, zoals ijzer (+II) of (+III)

In dit geval kun je kiezen welke je neemt, zolang je het weet de combineren met de andere stof.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 26

Re: Reactie vergelijking

maar hoe weet ik nou wanneer het 2HO is of H2O of weet ik veel wat het moet worden... aah dit is zo moeilijk

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Reactie vergelijking

2 HO betekend: 2 waterstof atomen en ook 2 zuurstof atomen.

H2O betekend: 2 waterstof atomen en 1 zuurstof atoom

Algemeen:

n molecuul (bijvoorbeeld 3 Au) : hierbij geeft n aan hoeveel moleculen van deze stof aanwezig zijn.

atoomnatoom (bijvoorbeeld H2O) : hierin geeft n aan hoeveel van deeltjes van elk atoom aanwezig zijn in het desbetreffende molecuul.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer