[Crypto] Diffie-Hellman - En nu?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 128

[Crypto] Diffie-Hellman - En nu?

Op de site www.cryptonet.tk staat er hoe Diffie-Hellman werkt. Wat er echter niet (duidelijk - voor mij) staat is wat je doet met je gekomen cijfer. Kan er iemand mij uitleggen - zeggen bij welke Code je het kunt gebruiken?

Berichten: 3

Re: [Crypto] Diffie-Hellman - En nu?

Dit getal is de sleutel die gebruikt wordt in een symmetrische encryptie. Dus één sleutel voor zowel het coderen als het decoderen van een bericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [Crypto] Diffie-Hellman - En nu?

Zoals ik het begrijp is een voorbeeld van symetrische encryptie de viginère code, maar daar werk je toch met een hele tabel om te (de) coderen, dus dan heb je toch niet veel met één cijfer

Berichten: 3

Re: [Crypto] Diffie-Hellman - En nu?

De sleutel is een zéér groot getal. Deze sleutel wordt dan gebruikt om een blok van gegevens in één keer te coderen (een zgn. block ciphers). Vervolgens zal de sleutel veranderen om het volgend blok te coderen. Dit om repetetiviteit tegen te gaan. De meeste encryptie algoritmes zijn gebasseerd op modulus en logaritmes en veel zéér grote priemgetallen.

Bv. Blowfish, 3DES (Triple DES), Ryndael zijn voorbeelden van symmetrische encryptie-algoritmes.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [Crypto] Diffie-Hellman - En nu?

Kent er iemand toevallig een site waar er wordt uitgelegt hoe Blowfish werkt en hoe 3DES verschilt in de gewone versie van DES?


Berichten: 10

Re: [Crypto] Diffie-Hellman - En nu?

Als je echt bezig bent met de wiskundige kant van cryptografie kan ik je als basis het boek Code van Simon Singh aanbevelen. De jongens op cryptonet.tk hebben dat geloof ik ook gebruikt. DES wordt ook heel uitgebreid behandeld in het boek Cryptografie: beveiliging van de digitale maatschappij door Gerard Tel (Addison Wesley, Amsterdam, 2002), maar pas op dit is wel erg wiskundig. De toepassingen van DES zoals Blowfish komen daar ook aan bod.

Mocht je trouwens nog verder gaan richting RSA-encryptie, dan kan ik je een werkstuk over kwantumcryptografie aanbevelen. Daarin wordt asymmetrische encryptie duidelijk uitgelegd etc. http://www.few.vu.nl/onderwijs/stage/werks...rkstuk-roos.pdf

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groeten,

Fleur

Reageer