Feministische glaciologie?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 11

Feministische glaciologie?

Nu dacht ik dat ik vanuit mijn eigen onderzoek toch wel wat gewoon was, maar nee, het kan, tenminste vanuit mijn optiek, nog gekker: feministische glaciologie:
Carey, M et al:
"Glaciers, Gender and science: A feminist glaciology framework for global environmental change research"
Progress in Human Geography, Jan. 10, 2016
Online: http://phg.sagepub.com/content/early/2016/01/08/0309132515623368.full
 
In mijn visie is dit pure pseudowetenschap, wat overigens ook voor de zgn. "feministische wetenschap" geldt daar deze uit het feminisme is voortgekomen en feminisme een ideologie is. Dit mag misschien subjektief van mijn kant lijken, als geesteswetenschapper en gay-scholar heb ik echter het meest te maken met het radikale feminisme.
 
Hoe denken de natuurwetenschappers hier op het forum over "feministische glaciologie"??

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Feministische glaciologie?

Dat zijn de uitwassen van het postmodernisme: onze wereld is zogenaamd een tekst, het wetenschappelijk wereldbeeld een sociale constructie en de waarheid een fictie. Vanuit dat perspectief denken postmoderne filosofen, literatuurwetenschappers en andere exegeten overal over te kunnen meepraten. En wie zich tegen hun geleuter verzet is een verstokte racist, seksist, elitist, etc. Ik vrees dat we van het radicale postmodernisme voorlopig nog niet verlost zijn...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Feministische glaciologie?

Men heeft blijkbaar de term 'feministische glaciologie' gekozen om een discussie te ontlokken waarbij ze verder wilden gaan dan alleen een discussie over wetenschap, maar ook sociaalculturele aspecten erbij wilden betrekken.Men wilde de rol van de sekse in wetenschap en kennis bestuderen.
 
Zie dit interview met Mark Carey en dit stuk dat eigenlijk de draak steekt met feministische glaciologie, net als dit stuk van Paul Matthews en dit artikel van Katherine Timpf.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer