gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

Beste allemaal,
 
ik vraag mij af hoe ik vrij precies een concentratie fosforzuur (FFZ) kan bepalen in een oplossing die gekleurd is met Rhodamine B.
 
dit in verband met een stabiliteit.
 
dus concreet de vraag: een exacte gehaltebepaling van Fosforzuur in een vloeistof gekleurd met Rhodamine B
 
 

Berichten: 772

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

In welk concentratiegebied verwacht je dat fosforzuur zal terug te vinden zijn? Indien je dit tot je beschikking, hebt zou ik ionenchromatografie gebruiken.

Berichten: 17

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

NW_ schreef: In welk concentratiegebied verwacht je dat fosforzuur zal terug te vinden zijn? Indien je dit tot je beschikking, hebt zou ik ionenchromatografie gebruiken.
 
ik heb wel een FFZ range maar deze is te groot, tussen de 0 en 15 procent. 
onze ionenchromatograaf kan dit niet aan.....

Berichten: 772

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

Je concentratie is te hoog voor de ionenchromatograaf, wat bedoel je hier precies mee. Verdun anders tot een beter meetbare concentratie.

Berichten: 17

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

dat is wel mogelijk ja maar de bepaling moet dead on exact zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

Dan is het een kwestie van nauwkeurig verdunnen.
 
Maar, concreet: Met welke nauwkeurigheid moet je antwoord bekend zijn?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

5 decimalen is wat mijn supervisor minimaal hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

Dat lijkt mij persoonlijk vrij veel. Los van wat de apparatuur kan: Het vereist de aanwezigheid van standaarden die met dezelfde nauwkeurigheid zijn gemaakt, dus ook met 99.99% zuivere verbindingen of iets in die richting. Als dat er niet is heeft het sowieso geen zin om 5 decimalen te verlangen.
 
Misschien is een titratie wel de beste oplossing.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

5 decimalen is wat mijn supervisor minimaal hebben

5 decimalen is simpelweg niet realistisch. Met hplc mag je blij zijn met een SD onder de 0.5%, titratie kan iets nauwkeuriger zijn. Maar vergeet 5 decimalen achter de komma. Btw voor precieze van 5 decimalen moet je ijklijn gemaakt worden van 99.99999x zuivere stoffen..niet realistisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: gehalte bepaling Fosforzuur in gekleurde vloeistof

Ik vraag me sowieso af wat voor informatie een vierde en vijfde decimaal nu precies zouden moeten opleveren. Het moet toch wel een bijzonder kritisch systeem zijn waarin een afwijking van 0.001% een merkbaar effect heeft.
 
Als chromatografie of titraties om wat voor reden dan ook echt geen optie zijn, is er nog de mogelijkheid om 31P-NMR te gebruiken. Maar goed, dan moet zo'n apparaat en de benodigde expertise wel aanwezig zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer