Lichtdeeltjes en lucht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 4

Lichtdeeltjes en lucht

Hallo Allemaal,
Ik ben fotografie student en dus veel met licht bezig. Ik ben bezig met mijn afstudeeronderwerp en zit al een tijd na te denken over licht en wind.
Is het mogelijk om met snelbewegende lucht, lichtdeeltjes/golven te doen afbuigen. En kan ik dit vastleggen met fotografie.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
groet Coen

Berichten: 1.816

Re: Lichtdeeltjes en lucht

Nee is het simpelste antwoord.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Lichtdeeltjes en lucht

Stel dat de lucht ten opzichte van een zeker punt op het aardoppervlak snel maar eenparig rechtlijnig beweegt. Als je zelf met die snel bewegende lucht meebeweegt bevindt die lucht zich ten opzichte van jou in rust. Het licht beweegt dan ten opzichte van jou rechtlijnig met de voor stilstaande lucht geldende lichtsnelheid. De lichtsnelheid in bewegende lucht gemeten vanuit het eerder genoemde punt op het aardoppervlak vind je dan met behulp van de speciale relativiteitstheorie.
 
Een waarnemer op het aardoppervlak is door zijn rotatiebeweging en door de heersende zwaartekracht geen <i>echte</i> inertiaalwaarnemer zodat de speciale relativiteitstheorie hier slechts bij benadering opgaat. Het is dus de vraag of het door jou bedoelde effect wel groot genoeg is om op betrouwbare wijze langs deze weg te berekenen. De algemene relativiteitstheorie waarin versnelde bewegingen en gravitatie wel kunnen worden meegenomen is echter verschrikkelijk ingewikkeld.

Berichten: 4

Re: Lichtdeeltjes en lucht

@Thionyl: Dankje, duidelijk.
@Professor Puntje: Ook bedankt, als ik het goed begrijp is het niet onmogelijk, maar moeten de krachten van de wind zo gigantisch zijn, dat het niet na te bootsen is en ook niet voorkomt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Lichtdeeltjes en lucht