Een constante temp aanhouden van +- 60°C

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Een constante temp aanhouden van +- 60

Geachte forumleden,

 
Voor een een project moet ik een kleine (+- 1m) geïsoleerde ruimte constant verhitten tot ongeveer 60°C.

De geïsoleerde ruimte is al gemaakt en ik moet enkel nog een verwarmingsbron hebben. Mijn plan hiervoor is en oude haardroger open te vijzen, de hittebron er uit te halen, aansluiten aan een potmeter (potentiometer) en zo manueel de hitte aanpassen tot hij +- 60°C wordt. Ik heb hier een paar vragen over,

1. Moet ik een AC/DC adapter gebruiken, ik geloof dat een haardroger gewoon werkt op 250V en dat dit niet nodig is maar ik ben niet zeker.

2. De potentiometer moet dan overeekomen met de ACDC adapter? Dus moet het dan een potmeter van 250V zijn?

3. Hoe kan ik een veilig circuit maken met zo een hoge spanning, kan ik dit gewoon doen met een "Western Union" of "Lineman" connectie doen?
 
Alvast bedankt

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Een potmeter die direct een haardroger regelt moet je vergeten.
Hoe blijft overigens die ruimte op 60°C? Kijk je op de thermometer en regel je dan met de hand bij? Of is het de bedoeling dat dit automatisch gaat?
In een haardroger zit waarschijnlijk een borstelmotor en die kun je wellicht regelen met een dimmer geschikt voor inductieve last. Als je de motor niet gebruikt (dat lees ik een beetje in je verhaal) zal iedere dimmer voldoen (maar dan moet je de warmte wel uit de verwarmingsspiraal kunnen krijgen). Zo zou je met de hand de verwarming kunnen regelen.
Wil je de temperatuurregeling automatiseren dan zal in een of andere vorm een thermostaat nodig zijn.
Maar dat moet je eerst maar eens toelichten.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Met "Met de hand regelen" bedoelde ik inderdaad op een thermometer kijken en zo de temperatuur aanpassen. Ik ben geen elektriciteit student dus ik ken zeer weinig op dat vlak. automatisch regelen is overbodig, ik heb genoeg tijd. (Het is trouwens voor een fermentatie van tabak als je nieuwsgierig was.) Ik heb een beetje onderzoek gedaan over wat een borstelmotor is, hoe bepaal je de omwentelingen van deze motor? 

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Het bepalen van het aantal omwentelingen (per seconde) is nog niet zo eenvoudig en ook niet zo nuttig denk ik.
Ik vermoed dat het een serie motor is en dat betekent dat het toerental voornamelijk afhangt van de spanning en de belasting. De belasting is een fan en dat betekent meer toeren, een hogere belasting (in principe is het verband kwadratisch: 2 maal zoveel toeren, 4 maal zo hoog koppel).
Hierdoor kun je het toerental prima regelen met de aangesloten spanning. Een regeltrafo is het mooiste, maar zo als al gezegd, waarschijnlijk werkt een dimmer voor een inductieve belasting (want dat is die motor) ook. Hiermee kun je een stand vinden waarbij 60°C min of meer gehandhaafd blijft.
Nog eenvoudiger: schakel simpelweg de haardroger uit wanneer 60°C wordt bereikt en schakel die weer aan als de temperatuur er onder zakt. Je moet er dan wel steeds bij blijven zitten. Maar je hebt genoeg tijd zeg je?
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Ja, maar het moet een maand lang op 60°C blijven. Ik zal wat onderzoek doen over die dimmer. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

een kleine (+- 1m) geïsoleerde ruimte
Zijn alle wanden volledig geisoleerd?
Wat voort soort isolatie gebruik je en hoe dik?
 
Mijn plan hiervoor is en oude haardroger open te vijzen, de hittebron er uit te halen
Wat is het vermogen van dat ding, volgens het typeplaatje?
 
Hoeveel lucht wordt er ververst in die ruimte?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Bimetaaltje op een geschikte afstand in de buurt. Als jij het 60 °C vindt waar het moet zijn, moet het bimetaaltje het contact verbreken. Net zolang prielen totdat je de goede afstand hebt. :)

Berichten: 12.262

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Het verwarmingselement uit een haardroger kun je niet gebruiken zonder dat de fan er een forse hoeveelheid lucht doorheen stuwt. 
 
Normaliter is het een relatief dunne wikkeling van nichrome of staaldraad, en zonder de luchtstroom verhit dat tot het punt dat de haardroger in brand gaat en/of die wikkeling smelt en daardoor onderbreekt. 
 
Neemt niet weg dat je de hele haardroger zou kunnen gebruiken met een thermostaat die afschakeld bij 60 graden, al zou ik eerder een electrisch kacheltje of iets dergelijks gebruiken dat ontworpen is voor langdurig gebruik (niemand fohnt zn haar 24 uur per dag). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Toevallig heb ik om een aanrecht na lekkage van binnen te drogen (was dichtgetimmerd) ongeveer drie weken lang continue een haardroger op 80 V lucht naar binnen laten blazen (gelukkig niet bij mij in huis). Dat ging prima en de droger werkt nog steeds.
Het kan dus wel.
Die thermostaat is wel handig als de temperatuur nauwkeurig moet worden gehandhaafd. Als je daar geen oplossing voor vindt en je wil dat wel toepassen, moet je dat maar even melden.
dat wel natuurlijk

Berichten: 1.816

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Eigenlijk zou je zoiets als een terrarium-vloerverwarming kunnen gebruiken. In principe een lange gloeispiraal in een laag zand. Spreidt goed warmte en dat is makkelijker te regelen, vooral omdat je dan met een lage spanning werkt en ook omdat die regelaars relatief simpel te verkrijgen zijn. Daarnaast vraag ik me af of een gloeidraad uit een föhn enz. plaatselijk niet te heet wordt.
 
En om wat zekerder te zijn dat het overal ongeveer 60  gr wordt zou je er dan meerdere in kunnen plaatsen, met de thermostaten op verschillende plekken. Een 1 m3 is best wel een groot volume om op een konstante temp. te houden. Misschien een kleine computerfan  ook erin (bovenin?) plaatsen?
 
 een "Western Union" of "Lineman" connectie??? Wat is dat?
LiA

Berichten: 12.262

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Olof Bosma schreef: Toevallig heb ik om een aanrecht na lekkage van binnen te drogen (was dichtgetimmerd) ongeveer drie weken lang continue een haardroger op 80 V lucht naar binnen laten blazen (gelukkig niet bij mij in huis). Dat ging prima en de droger werkt nog steeds.
Het kan dus wel.
Die thermostaat is wel handig als de temperatuur nauwkeurig moet worden gehandhaafd. Als je daar geen oplossing voor vindt en je wil dat wel toepassen, moet je dat maar even melden.
 
Ik zou het niet in mijn huis willen hebben, en vraag me uberhaupt af hoeveel uur een haardroger gemiddeld mee gaat. Ergens heb ik het idee dat ze niet ontworpen zijn voor een lang leven, en dat is ook niet nodig: bij normaal gebruik is een levensduur van 1000 uur meer dan voldoende, dat gaat jarenlang mee. Bij continubedrijf is dat echter ruim een maand, en de vraag is hoe het afloopt. Meestal zit er wel een thermisch beveiliging in die onderbreekt bij oververhitting, al is dat ook niet te garanderen. 
 
Werken op een lagere spanning kan er voor zorgen dat het langer mee gaat, tenzij de spanning zo laag is dat het motortje op een gegeven moment vastloopt bij gebrek aan kracht. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Een haardroger in een goed geïsoleerde ruimte van 1m3 lijkt mij nogal overkill, die dingen leveren ongedimd ergens tussen 1 en 2,5 kW.
 
Pinokkio stelde deze vraag al: Hoe goed is de isolatie en wordt er al dan niet geventileerd?
Vervolgvragen: Welke temperatuurafwijking is toegestaan en wat is het oppervlak en de omgevingstemperatuur van de kast?
 
Een droger zou je kunnen dimmen, maar de vraag is of bij het vereiste vermogen de dimmer niet zo laag gedraaid moet worden dat de motor niet meer draait. In dat geval zou je de kast vanuit één vrij heet punt opwarmen en zo een behoorlijk temperatuurverschil krijgen in verschillende delen van de kast.
 
Voor je iets gaat slopen is het dus van belang een inschatting te maken van de benodigde maximale hoeveelheid energie, en die is afhankelijk van de antwoorden op de vragen. Een echt goed geïsoleerde gesloten kist met 6 m2 oppervlak die niet geventileerd wordt heeft mogelijk aan minder dan 100 Watt al voldoende om op 60 graden te blijven bij een omgevingstemperatuur van 20 graden, maar dat is natuurlijk volkomen afhankelijk van de R-waarde van de isolatie.
 
Een goedkope dimmer en een aantal strategisch geplaatste gloeilampen (desnoods in alufolie of een conservenblikje als er geen licht bij mag komen) lijken mij een betere optie. Door het juiste aantal en wattage van de lampen te kiezen kan je zo ook de maximale energiebehoefte en de gewenste warmtespreiding beter benaderen. Als de temperatuur voldoende mag variëren (gemiddeld wel 60 graden moet zijn, maar bijvoorbeeld +/- 5 graden), dan zou een goedkope clixon in serie met de voedingsspanning kunnen volstaan als thermostaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

1vraag antwoordt niet, maar het leek mij ook dat een haardroger een veel te hoog vermogen heeft.
 
Stel dat die kist een totaaloppervlak heeft van 10 m2 en overal een isolatiedikte van 5 cm piepschuim (ik noem maar wat) dan is ongeveer 300 Watt nodig. Met ventilatie wordt dat wat meer.
 
Ik zou gewoon wat ouderwetse gloeilampen of halogeen staaflampen gebruiken.
Zeg 400 W afgegeven vermogen, en regelen met een dimmer.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

De kamer is geïsoleed met +- 7 cm dik polystyreen en de randen zijn dichtgespoten met  Isoleerende schuim (P.O schuim dacht ik dat het noemde).

Vorig jaar heb ik de droogoven van het school mogen gebruiken maar die was defect en de temperatuur was een constante van 68 °C Het resultaat was echter niet slecht dus het mag zeker 5°C langs elke kant schelen. De haardroger was een theorie die best wel kon werken volgens mij maar opnieuw heb ik dit op dit forum gepost omdat ik het niet zeker weet ik ben zelf geen elektricien, Ik zou graag de kosten ervan ook zo laag mogelijk houden echter de elektriciteits kosten is van minder belang want die betalen mijn ouders. Nu ik er over denk, denk ik ook dat de kamer geventilleerd moet worden aangezien de bacteriën die er tewerk gaan aërobe oxiderende bacteriën zijn. (Ik ben ook niet 24/7 op mijn computer dus het kan wel even duren voor ik antwoord)

Een western Union verbinding is denk ik gewoon 2 kabels nemen en rond elkaar draaien en dan met elektrische tape beveiligen

 
EDIT: spelfout + Toevoegen van laatste regel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Een constante temp aanhouden van +- 60

Wat is het oppervlak van die kast, en hoeveel ventilatie (liters verse lucht per uur) is er nodig?

Reageer