microben bekijken, welke kleurstof?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 186

microben bekijken, welke kleurstof?

ik wil microben bekijken met mijn nieuwe microscoop. de vraag is welke kleurstof moet ik gebruiken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: microben bekijken, welke kleurstof?

Methyleen blauw wordt vaak gebruikt. Daarmee kan je goed gisten aantonen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: microben bekijken, welke kleurstof?

Vlierbessensap en aluin.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: microben bekijken, welke kleurstof?

Yvan_be schreef: Vlierbessensap en aluin.
I kid you not: de methode werd summier beschreven in twee kleine artikeltjes in het Zeitschrift für wissenschaftliche Mikroskopie in 1949.
 
Het verhaal van de vondst ging terug naar 1917: door de geallieerde blokkade was er een grote schaarste aan hematoxyline in de Duitse laboratoria.
 
Een laborante, geïnspireerd door de quasi-onmogelijkheid om vlekken van vlierbessensap van haar handen te wassen, vroeg zich af of het goedje ook zou kunnen gebruikt worden als histologische kleurstof. Daartoe werd ingekookt vlierbessensap verdund met een oplossing van kalium-aluminiumsulfaat in water.
Tot ieders verbazing resulteerde het gebruik van de kleurstof in een erg intense en precieze blauw-zwarte kleuring van basofiele structuren, net als bij hematoxyline dus.
In een vervolgartikeltje stipt de auteur, Grüber, aan, dat op die wijze gekleurde preparaten, na twintig jaar nog geen enkel spoor van verbleking van de kleuring toonden...
De naam van de laborante is dankzij Grüber bewaard gebleven voor de geschiedenis: Fraulein Wilhelmina Schmidt.
 
Ter voorbereiding van een artikeltje in de Micscape ben ik aan het experimenteren met de methode.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: microben bekijken, welke kleurstof?

Overigens vraag ik me af, waar de fascinatie van sommigen voor bacteriën vandaan komt.?
 
Bacteriën zijn, vanuit een microscopisten standpunt, zowat de oninteressantste organismen denkbaar: ze zijn erg klein, moeilijk zichtbaar, de vormenrijkdom is beperkt. Om iets echt interessants aan de beestjes zichtbaar te maken zijn complexe kweekmethoden en kleurtechnieken vereist en met een eenvoudig microscoopje kom je niet ver.
 
Misschien hangt het samen met het feit dat, als men er de oudere handleidingen op naslaat, bacteriologie zo'n hoog kookboekgehalte heeft. Al betwijfel ik dan weer of er veel zijn die in de keuken aan de slag willen gaan voor de bereiding van hersen-hartinfusie-agar of ossengal-agar...
Geen probleem: de industrie levert kant en klare voorgegoten petrischalen. Alleen hangt daar een pitttig prijskaartje aan.
 
Wie persé "beestjes wil kweken" kan beter aan de slag gaan met bijvoorbeeld groenwieren. Tal van soorten zijn relatief eenvoudig en goedkoop te kweken. Veel meer dan wat bokalen, een emmer gefilterd en even gekookt regenwater en een fles "vloeibare plantenmest voor alle planten" heb je doorgaans niet nodig. De technieken van aanrijking, selectieve kweek enz. zijn vrijwel dezelfde als die gebruikt in de bacteriologie, met verdunningsreeksen en verder alles erop en eraan, maar je wordt wel beloond met een vrijwel oneindige vormvariatie en, als het wat meezit, een mooi overzicht van de volledige levenscyclus van de gekweekte  "beestjes".
 
Wie dan toch echt bacterioloogje wil spelen, kan eraan denken om eens aan de slag te gaan met de bij amateurs zwaar miskende bakkersgist. Daar zijn tal van interessante proefjes mee te doen. En als je je cultuur beu bent kan je er nog een paar broden mee bakken. Op zich al een uiterst interessant experiment.

Reageer