Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Graag had ik een indicatie qua kuubs per uur voor volgende situatie;

Ik heb 2 vijvers, en wil deze verbinden door een 110mm pvc buis.in vijver 1 staat het water +/- 15cm hoger als in vijver 2.in beide vijvers komt onder water een doorvoer van 110mm om te verbinden.ik hoop hier ruim 20m3/uur door terug te kunnen laten vloeien vanuit vijver 1 naar 2.met een pomp gaat het eerst van 2 naar 1.vijver 1 is een filterbak met lavasubstraat.2 pompen van elk 10m3/uur pompen water van vijver 2 naar 1.de verwachte buislengte is 15 meter.

Speelt de diepte van de doorvoeren hier nog een rol?

Ik hoor graag van jullie.zit nu nog in het ontwerpstadium en kan evt nog zaken aanpassen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Deze online calculator geeft bij een drukverschil van 0,015 bar, een rechte buis van 15 meter lengte en een diameter van 110 mm een flow van ongeveer 35 m3 per uur.
 
Dus als er geen bochten, knietjes, zeven of andere obstakels in de buis zitten lijk je mij in de goede richting te zitten. Het debiet is wat hoog, maar als daardoor het niveauverschil wat vermindert gaat het debiet vanzelf omlaag en ontstaat er evenwicht. Bovendien kan je een zijde van de buis wat afknijpen tot ongeveer 9 cm diameter indien gewenst, en met een te kleine buis kan je dat vergeten.
 
Speelt de diepte van de doorvoeren hier nog een rol?
 
Nee, zolang het maar een rechte verbinding is tussen beide reservoirs. Het drukverschil (0,1 bar per meter hoogteverschil) is bepalend.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Als er 20 m3/h van (2) naar (1) gepompt wordt zal het niveau in (1) zich zodanig instellen dat er ook precies 20 m3/h van (1) naar (2) terug stroomt.
 
Ik vraag me af waarom je meent dat het niveau in (1) 15 cm hoger zal staan dan in (2).
 
Hoeveel dat hoogteverschil in de praktijk werkelijk zal zijn hangt mede af van hoeveel bochten er in die leiding zitten, en ook hoe de inloop en uitloop van die leiding er precies uit zien.
 
Die 15 meter kunststof leiding zal bij 20 m3/h een drukverlies hebben van 5 cm WK.
Elke 90o bocht voegt daar 1 cm WK aan toe.
De inloop voegt daar ook 1 - 2 cm WK aan toe,
en de uitloop nogeens ongeveer 2 cm WK.
Als er een afsluiter of gaasje of wat dan ook in de leiding zit komt er nog wat extra verlies bij.
 
Stel dat er bijvoorbeeld twee bochten in de leiding zitten, dan zal dat een totaal drukverlies van ruwweg 11 cm WK veroorzaken, en dus ook een niveauverschil van 11 cm tussen (1) en (2).

Berichten: 13

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Pinokkio schreef: Als er 20 m3/h van (2) naar (1) gepompt wordt zal het niveau in (1) zich zodanig instellen dat er ook precies 20 m3/h van (1) naar (2) terug stroomt.
 
Ik vraag me af waarom je meent dat het niveau in (1) 15 cm hoger zal staan dan in (2).
 
omdat ik een hoogteverschil nodig heb om het water freeflow terug te laten stromen, heb ik dit gewoon zo ontworpen.de ene vijver ligt effectief 15 cm hoger (het waternivo dus) dan de andere.
 
Hoeveel dat hoogteverschil in de praktijk werkelijk zal zijn hangt mede af van hoeveel bochten er in die leiding zitten, en ook hoe de inloop en uitloop van die leiding er precies uit zien.
 
Die 15 meter kunststof leiding zal bij 20 m3/h een drukverlies hebben van 5 cm WK.
Elke 90o bocht voegt daar 1 cm WK aan toe.
De inloop voegt daar ook 1 - 2 cm WK aan toe,
en de uitloop nogeens ongeveer 2 cm WK.
Als er een afsluiter of gaasje of wat dan ook in de leiding zit komt er nog wat extra verlies bij.
 
Stel dat er bijvoorbeeld twee bochten in de leiding zitten, dan zal dat een totaal drukverlies van ruwweg 11 cm WK veroorzaken, en dus ook een niveauverschil van 11 cm tussen (1) en (2).
 
ik begrijp heel goed dat elke bocht of afsluiter enz een verlies geeft, maar is een centimeter WK per bocht niet erg veel?daarbij was ik van plan getrokken bochten te gaan gebruiken, en zoveel mogelijk de diamater vergroten waar mogelijk naar 125.enkel de bestaande in en uitstroom en afsluiters blijven 110.overig leidingwerk overweeg ik 125 voor te gaan gebruiken.
Michel Uphoff schreef: Deze online calculator geeft bij een drukverschil van 0,015 bar, een rechte buis van 15 meter lengte en een diameter van 110 mm een flow van ongeveer 35 m3 per uur.
 
Dus als er geen bochten, knietjes, zeven of andere obstakels in de buis zitten lijk je mij in de goede richting te zitten. Het debiet is wat hoog, maar als daardoor het niveauverschil wat vermindert gaat het debiet vanzelf omlaag en ontstaat er evenwicht. Bovendien kan je een zijde van de buis wat afknijpen tot ongeveer 9 cm diameter indien gewenst, en met een te kleine buis kan je dat vergeten.
ik was van plan met een soort omhoogstaande sifon te gaan werken om het debiet mooi fijn af te kunnen regelen.een t-stuk zegmaar, met daarin een stuk buis dat onder 45graden is afgezaagd.door te draaien geef je een groter of kleiner deel van de opening vrij.op deze manier is het ook zelfontluchtend, met een afsluiter en dichte buizen zou dat niet het geval zijn.
 
 
Nee, zolang het maar een rechte verbinding is tussen beide reservoirs. Het drukverschil (0,1 bar per meter hoogteverschil) is bepalend.
 
bedankt zover!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

heb ik dit gewoon zo ontworpen.de ene vijver ligt effectief 15 cm hoger (het waternivo dus) dan de andere.
Zoals ik al probeerde duidelijk te maken: het werkelijke niveauverschil wordt veroorzaakt door die 20 m3/h van de pompen.
 
maar is een centimeter WK per bocht niet erg veel?daarbij was ik van plan getrokken bochten te gaan gebruiken
Verlies hangt af van de straal van de bocht. Als je 90o ellebogen zou gebruiken heb je een zo'n verlies, maar als je bochten met een grooote straal gebruikt dan is het verlies veel laaager.
 
T-stukken geven ook een verlies, vooral in de richting waarbij de vloeistof een vlijmscherpe 90o bocht moet maken.
 
ik was van plan met een soort omhoogstaande sifon te gaan werken om het debiet mooi fijn af te kunnen regelen.een t-stuk zegmaar, met daarin een stuk buis dat onder 45graden is afgezaagd.door te draaien geef je een groter of kleiner deel van de opening vrij.op deze manier is het ook zelfontluchtend, met een afsluiter en dichte buizen zou dat niet het geval zijn.
Dit is niet duidelijk voor buitenstaanders.
 
Maak eens tekeningen in bovenaanzicht en in zijaanzicht van het hele systeem.

Berichten: 13

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Pinokkio schreef: Zoals ik al probeerde duidelijk te maken: het werkelijke niveauverschil wordt veroorzaakt door die 20 m3/h van de pompen.
 
wat erin gaat, gaat er ook weer uit.verder dan dat begrijp ik niet waarom je hierop blijft terugkomen.
 
 
 
Verlies hangt af van de straal van de bocht. Als je 90o ellebogen zou gebruiken heb je een zo'n verlies, maar als je bochten met een grooote straal gebruikt dan is het verlies veel laaager.
begrijp ik
 
T-stukken geven ook een verlies, vooral in de richting waarbij de vloeistof een vlijmscherpe 90o bocht moet maken.
begrijp ik
 
 
Dit is niet duidelijk voor buitenstaanders. ik wil het weghalen want het is niet belangrijk verder.het is een beproefde methode om keurig het nivo te regelen.ik ben er alleen nog ff niet achter hoe ik het weg moet halen...
 
Maak eens tekeningen in bovenaanzicht en in zijaanzicht van het hele systeem.
 
ik maak het zo simpel mogelijk om verwarring te voorkomen.;
het zijn 2 kuubscontainers (1m x 1m x 1m) eentje staat 15 cm hoger dan de ander.op 50 cm onder waternivo komt in beide  containers een doorvoer met een afsluiter erachter.de containers staan 10 meter uit elkaar en er zal 15 meter leidingwerk ingaan (+-) om ze te verbinden.
beide containers moeten waternivo 5cm onder de rand behouden.
de hoogste container wordt volgepompt met een 20m3 pomp.
 
de vraag;is 110 mm pvc leiding met een zeg 6 tal getrokken 90gr bochten voldoende om deze 20m3 terug te laten vloeien.
 
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

de vraag;is 110 mm pvc leiding met een zeg 6 tal getrokken 90gr bochten voldoende om deze 20m3 terug te laten vloeien.
Ja, want drukverlies over de gehele leiding zal in dit geval minder dan 15 cm WK zijn.

Berichten: 13

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

blij dat te horen pinokkio.
 
waar mogelijk ga ik evengoed nog 125 gebruiken ipv 110, ik heb liever een overcapaciteit dan een tekort.
 
nu kan ik verder met tekenen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Je kunt ook gewoon het eerste vat nog een stuk extra hoger zetten. Lijkt me goedkoper.
 
Of je maakt alleen de aansluitingen aan de vaten groter dan 110 mm, met een verloopstuk naar de 110 mm leiding, zodat de in- en uitloopverliezen kleiner worden.
 
Maar als je pompen maar 20 m3/h samen doen krijg je hoe dan ook geen extra capaciteit.

Berichten: 13

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Pinokkio schreef: Je kunt ook gewoon het eerste vat nog een stuk extra hoger zetten. Lijkt me goedkoper.
ik heb een vat genomen omdat iedereen dit makkelijk kan voorstellen.het gaat in werkelijkheid om een gemetselde vijver van 70cm boven terrasnivo.5 x 5 meter.
 
Of je maakt alleen de aansluitingen aan de vaten groter dan 110 mm, met een verloopstuk naar de 110 mm leiding, zodat de in- en uitloopverliezen kleiner worden.
de weerstand in de buis zelf is mij wel duidelijk, bochten snap ik ook wel.maar de opening waardoor het water in en uitstroomt dat die een flinke remmende werking hebben had ik nooit vermoedt !
 
Maar als je pompen maar 20 m3/h samen doen krijg je hoe dan ook geen extra capaciteit.
ik begrijp dat er nooit meer door kan gaan dan dat de pompen er eerst in draaien.maar ik heb graag een leiding die meer KAN afvoeren, zodat het risico van overstromen wordt weggenomen.
 
als laatste, die verliezen die optreden bij bochten, in en uitstroomopeningen e.d., zijn die ergens in n tabel oid terug te vinden?ik vind dit eigenlijk wel heel interessant.veelal wordt in de vijverwereld by trial and error gewerkt.wellicht kan ik verderop in het systeem winst behalen door de zaak eens goed door te lichten.

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Controleer wel even wat er met je waterpeil gebeurd als de pomp uitvalt. Dan zullen beide vaten hetzelfde peil krijgen en mogelijk zal dan de laagst gelegen bak overstromen..

Het ( verschil in ) oppervlak van beide bakken is hierbij ook van belang.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

als laatste, die verliezen die optreden bij bochten, in en uitstroomopeningen e.d., zijn die ergens in n tabel oid terug te vinden?ik vind dit eigenlijk wel heel interessant.veelal wordt in de vijverwereld by trial and error gewerkt.wellicht kan ik verderop in het systeem winst behalen door de zaak eens goed door te lichten.
Er zijn vele boeken en websites die allemaal net even andere getallen geven.
 
Een uitgebreide tabel is bijvoorbeeld deze:
friction loss fittings.pdf
(123.26 KiB) 13753 keer gedownload
 
Bijvoorbeeld:
een 4 inch 90o bocht met kleine straal (elleboog, knie) heeft een k = 0,51 maar
een 4 inch 90o bocht met grote straal (r/d = 3) heeft een k = 0,20
 
drukverlies getrokken bocht = k*v2/2g = 0,20 * (0,64 m/s)2 / (2 * 9,81 m/s2)
= 0,0041 m = 0,41 cm tegenover 1,06 cm voor een elleboog.
 
Voor uitloopverlies onder waterniveau geldt dat k = 1,0 (zie Pipe Exit in tabel)
Inloopverlies (Pipe Entrance) hangt sterk af van vorm van de inloop zoals te zien in tabel.
 
Voor een Tee zijn er twee mogelijkheden:
rechtdoor met k = 0,34 (voor 4 inch)
of de hoek om met k = 1,02 (voor 4 inch)
 
Ik ga er nu van uit dat de inwendige diameter van die 110 mm pijp 105 mm is.
De stroomsnelheid voor 20 m3/h is dan 0,64 m/s
en de drukval over 15 meter rechte leiding is dan 5,9 cm WK.
Moody frictiefactor f = 0,020 in dit geval.
 
Algemeen geldt dat Δp = (Σk + f*L/d) * ½*ρ*v2  waarbij alles in SI eenheden.
 
Uitgedrukt in meters vloeistofkolom wordt dat dan: Δhf = (Σk + f*L/d) * v2/2g
 
Nu kun je de boel zelf narekenen.

Berichten: 859

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

Als het een open systeem is adviseer ik je een tweede doorvoer op de water spiegel te maken
zodat je de vijver niet leeg pont als de buis verstopt raakt of zo.

Berichten: 13

Re: Max. flow van water door 110mm buis.communicerende vaten

boertje125 schreef: Als het een open systeem is adviseer ik je een tweede doorvoer op de water spiegel te maken
zodat je de vijver niet leeg pont als de buis verstopt raakt of zo.
dit kan eigenlijk niet gebeuren aangezien het water dat afgevoerd gaat worden door een 50cm dik substraatbed is gekomen, dit is het filterende medium in deze vijver.maar bedankt voor het meedenken!de bodem ligt onder lichte helling, en wordt eenmaal per jaar met een zware dompelpomp leeggetrokken om toch eventueel bezonken residu uit het systeem te trekken.

Reageer