Afgestudeerd HBO Technisch Informatica, hoe verder in de natuur- en wiskunde?

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Afgestudeerd HBO Technisch Informatica, hoe verder in de natuur- en wiskunde?

Ik heb enkele maanden geleden de opleiding Technisch Informatica afgerond aan een Hogeschool.
Nu wil ik graag verder in de akoestiek en audiotechniek (signaalverwerking e.d.), echter beschik ik over
onvoldoende kennis in de natuurkunde en wiskunde-d, de kennis die ik wel heb is te danken aan informele zelfstudie.
 
  Ik ben inmiddels 23, maar ik wil de volgende stap zetten en gaan voor een master, maar ik zal eerst moeten
kunnen aantonen dat ik de twee vakken beheers.
 
  Waar kan ik deze vakken op mijn leeftijd en met mijn achtergrond het best volgen?
Ik ben op zoek naar bijvoorbeeld een cursus met begeleiding, die mij uiteindelijk voorziet van een certificaat of
diploma, e.g. via staatsexamen.
 
Dank u!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Afgestudeerd HBO Technisch Informatica, hoe verder in de natuur- en wiskunde?

Neem eens een kijkje op www.doorstroommatrix.nl. Op deze website krijg je direct te zien of je überhaubt met je achtergrond een MSc richting elektrotechniek(?) kunt doen. Je zal direct zien dat hiervoor een schakelprogramma nodig is (welke bestaat uit een aantal WO bachelor vakken) die je helpen om extra kennis over deze onderwerpen op te doen.
 
Mocht er geen puntenaantal tussenstaan op de kruising tussen je HBO TI en een MSc van je interesse dan is de kans 99% dat je niet kan worden toegelaten aan de MSc (zelf als je hiervoor middels zelfstudie deze theorie kan aanleren). Wat dat betreft zijn de universiteiten nog erg bureaucratisch van aard.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Afgestudeerd HBO Technisch Informatica, hoe verder in de natuur- en wiskunde?

Dit gaat inderdaad over doorstromen, maar wat verwachten de universiteiten dan, dat ik me gewoon inschrijf bij een eerstejaars voltijd of deeltijd opleiding in deze richting?
In de praktijk zijn universiteiten inderdaad erg bureaucratisch en kort door de bocht, maar is er dan geen enkele manier om eerst een cursus te volgen en vervolgens de WO bachelor vakken af te ronden? Ik vraag me anders toch af waarom universiteiten deze kans niet willen geven..

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Afgestudeerd HBO Technisch Informatica, hoe verder in de natuur- en wiskunde?

Dit gaat inderdaad over doorstromen, maar wat verwachten de universiteiten dan, dat ik me gewoon inschrijf bij een eerstejaars voltijd of deeltijd opleiding in deze richting?
Jup. Aan de ene kant begrijp ik het wel, omdat een aansluitende bachelor je drie tot vier jaar lang voorziet van relevante kennis. Aan de andere kant bestaat deze bachelor voor minstens 25% uit niet gerelateerde materie die dus niet opnieuw gedaan zou moeten worden (naar mijn mening). 
 
Ik vraag me anders toch af waarom universiteiten deze kans niet willen geven..
Waarschijnlijk hebben ze al de nodige ervaring gehad met HBO studenten die een MSc wilden gaan oppakken en dit vervolgens niet afmaken (dit resulteert weer in een lager slagingsperentage en daar wordt de desbetreffende uni niet vrolijk van). Er zijn natuurlijk ook goede gevallen, maar die moeten nu eenmaal lijden voor de slechtere gevallen.
 
Wat je kan proberen is om de MSc coordinator van de desbetreffende MSc een goed beargumenteerde mail sturen met waarom jij denkt dat je in aanmerking zou moeten komen voor het schakelprogramma. Je zal je dus eerst moeten verdiepen in het schakelprogramma en de vakken die hierbij horen en vervolgens de link te zoeken met jouw kennis van de hogeschool of eventuele cursussen die je wilt gaan doen. Als je kan aantonen dat het schakelprogramma niet volledig uit nieuwe materie zal bestaan maak je denk ik wel een kans dat je als een uitzondering wordt gezien (goed cijferpakket helpt denk ik ook wel, zo rond de 8,5). Maar nogmaals je zal alles goed moeten kunnen beargumenteren en aantonen dat je voldoende kennis hierover bezit. Overigens garandeert dit niets. Ze kunnen je alsnog afwijzen, omdat je simpelweg niet de gewenste vooropleiding bezit.
 
Het heeft geen zin om eerst de cursus te gaan doen en vervolgens te gaan verdiepen in wat je nodig hebt. Dan is de kans groot dat je op hetzelfde punt terecht komt waar je nu zit.
 
Je laatste optie is een aansluitende master te gaan doen

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Afgestudeerd HBO Technisch Informatica, hoe verder in de natuur- en wiskunde?

Stel dat ik me zou inschrijven met mijn HBO-P Technisch Informatica voor de opleiding Technisch Natuurkunde.
http://www.tudelft.nl/studeren/studeren-aan-de-tu-delft/toelating-en-aanmelding/met-nederlands-diploma-naar-bsc/toelatingseisen/propedeuse-hbo/

 
"Natuurkunde, geldt voor alle bacheloropleidingen met uitzondering van Technische Informatica en Technische Wiskunde"
 
 
 
Hier wordt gezegd dat het vak natuurkunde nodig is tenzij Technisch Informatica, ik wil echter juist wel natuurkunde en wiskunde-d cursussen volgen om een betere praktische basis te hebben voordat ik er aan begin. Dit wil ik, ongeacht of de twee uitmaken voor de opleiding, mijn voornaamste vraag is daarom ook, waar kan ik dit doen, vrijwel niemand lijkt deze vakken aan te bieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Afgestudeerd HBO Technisch Informatica, hoe verder in de natuur- en wiskunde?

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Wat de TU hier bedoelt is dat je een bewijs moet hebben van voldoende natuurkunde kennis om deel te nemen aan een WO bachelor, behalve als je wilt deelnemen aan een WO bachelor TI of TW. Dus niet dat je geen natuurkunde hoeft te hebben, omdat je een HBO TI hebt. Dit is fout. De pagina die je stuurt heeft overigens ook betrekking op toelating tot een WO bachelor (wat dus drie jaar extra kost) waarna je pas aan een MSc kan beginnen. Zodra je één van deze deficiënties hebt weggewerkt wacht er altijd nog de volgende (zie wiskunde en op een andere pagina ook Engels). 
 
Voor toelating tot een WO bachelor, let op bachelor, kan je dus wel middels een toets of certificaat worden toegelaten. Deze worden aangeboden aan de Open Universiteit zie www.ou.nl en specifiek http://www.ou.nl/eCache/DEF/2/29/660.html. Een paar muisklikken verder en je weet precies wat je moet leren om het certificaat te kunnen behalen. Let er ook op dat dit alleen geldt als je <b>GÉÉN</b> VWO hebt afgerond en een HAVO achtergrond hebt met een HBO-P. Met een VWO achtergrond met HBO-P kan je dit verhaal overslaan.
 
Dit hele verhaal heeft ook betrekking op toelating tot een schakelprogramma en daarvoor zal je certificaten van Wiskunde T en Engels moeten kunnen overhandigen (soms ook Natuurkunde, afhankelijk van de opleiding).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Afgestudeerd HBO Technisch Informatica, hoe verder in de natuur- en wiskunde?

Ik weet niet wat je zoal gestudeerd hebt en wat je noodzakelijk moet kennen maar vakken die mij zo direct te binnen springen zijn:
  1. Algebra
  2. Analyse
  3. Complexe analyse
  4. Numerieke analyse
  5. Signaalverwerking
  6. Golven en elektromagnetisme
  7. Elektriciteit
  8. Elektronica
  9. Systeemtheorie
Dat zijn vakken die je normaal gezien in de voorgaande Bachelor opleiding zou zien. Ik wil je er dus op wijzen dat het waarschijnlijk meer is dan twee vakken die je moet volgen.
 
Wat ik je aanraad is om contact op te nemen met de studiebegeleider van de faculteit waar je je bij wil inschrijven en je situatie daar uitlegt. In het beste geval kan je een schakeljaar volgen en daarna meteen doorstromen naar de Master.

Reageer