Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Hi allemaal,
 
Ik ben vandaag met mijn cv bezig geweest, die was namelijk aan vernieuwing toe om te gaan solliciteren voor een stage!
Hierin plaats ik een stukje tekst over mijn persoonlijkheid, maar nu loop ik tegen een zin aan waar ik het idee van heb dat hij niet helemaal lekker loopt. 
 
Dit is de zin: "Voor alles dat te maken heeft met fashion, textiel & design is mijn liefde groot."
 
Kan iemand mij vertellen of dit correct Nederlands is en zo nee, hoe het dan aangepast zou moeten worden.
Het probleem is dus wel dat ik liever niet begin met 'ik' of 'mijn' omdat het de begin zin is, dus daar wil ik graag rekening mee houden.

Berichten: 247

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Gevoelsmatig klopt de zin niet. Stel ik maar er even voor het gemak iets korters van: "Voor * mijn konijnis mijn liefde groot.". Ik vraag met dan meteen af wat er bedoeld wordt met een een liefde die groot is. Vooral, omdat liefde al een vrij abstracte term is. We kennen natuurlijk wel de term "grote liefde", een persoon waarvoor (grote) liefdegevoelens gevoeld worden. 

Uiteraard als ik zou zeggen: "Voor *mijn konijn* is mijn liefde groot." Dan is wat ik bedoel wel duidelijk, maar als ik dan echt ga kijken naar wat er staat en wat ik bedoel dan vind ik de zin nogal abstract en onduidelijk.  

Ik zou eerder er iets van maken als: "Voor fashion, textiel en design heb ik een grote passie." 

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Fashion, textiel en design spelen een grote rol in mijn leven en mijn enthousiasme en gedrevenheid voor alles dat daarmee te maken heeft is dan ook groot.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Daar zit inderdaad wat in dat het nogal abstract is ja.
Het was misschien wel handig geweest als ik de daarop volgende zin er ook bij geplaatst had bedenk ik me nu. 
 
"Voor alles dat te maken heeft met fashion, textiel & design is mijn liefde groot.
Ik geloof dat je met een passie voor iets ontzettend ver kunt komen. "
 
Kan ik hier dan nog iets mee? Anders vind ik jou optie Rhiannon ook top klinken! Dus zal ik het anders daar in kunnen veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Ik denk dat het anders zit:

"Voor alles wat te maken heeft met a, b&c, is mijn liefde groot."

Dus wat in plaats van dat.

Let ook op de tweede komma. Zelf zou ik in plaats van de eerste komma, het woord 'of' gebruikt hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Rhiannon schreef: Fashion, textiel en design spelen een grote rol in mijn leven en mijn enthousiasme en gedrevenheid voor alles dat daarmee te maken heeft is dan ook groot.
 
 
Alicia Derks schreef: Het was misschien wel handig geweest als ik de daarop volgende zin er ook bij geplaatst had bedenk ik me nu. 
 
"Voor alles dat te maken heeft met fashion, textiel & design is mijn liefde groot.
Ik geloof dat je met een passie voor iets ontzettend ver kunt komen. "
 
Kan ik hier dan nog iets mee? Anders vind ik jou optie Rhiannon ook top klinken! Dus zal ik het anders daar in kunnen veranderen.
 
Combineer dat tot:
 
"Fashion, textiel en design spelen een grote rol in mijn leven en mijn enthousiasme en gedrevenheid voor alles dat daarmee te maken heeft is dan ook groot.
Ik geloof dat je met een passie voor iets ontzettend ver kunt komen."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Goede samenvoeging PP, niets meer aan doen verder.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Persoonlijk vind ik het woord 'fashion' in een Nederlandse zin vreselijk klinken. Ik zou gewoon 'mode' zeggen.
 
Aan de andere kant heb ik dan weer geen moeite met het woord 'design'. Op een of andere manier klinkt dat toch net iets meer ingeburgerd in de Nederlandse taal. Bij 'fashion' krijg ik direct het gevoel dat iemand mij iets probeert aan te smeren en het hipper wil laten klinken dan het werkelijk is.
 
Maar dat is natuurlijk slechts mijn mening.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Dat is inderdaad slechts een mening. Ik werk in de fashion branche, en iedereen noemt het daar fashion. Dat zou ik dus gewoon zo laten staan!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Volgens mij hebben Math-E-Mad-X en physicalattraction allebei gelijk. Het woord 'design' voegt een betekenis aan de Nederlandse taal toe, maar het woord 'fashion' (= mode) doet dat niet. Het woord 'mode' heeft een wat negatieve bijklank, en daar probeert men vanaf te komen door een hip/internationaal/professioneel klinkend woord te gebruiken. Dus is het niet handig om in een sollicitatiebrief een woord (namelijk: 'mode') te gebruiken waar de betreffende branche juist vanaf wil.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Professor Puntje schreef: Het woord 'design' voegt een betekenis aan de Nederlandse taal toe, maar het woord 'fashion' (= mode) doet dat niet.
 
Dit verschil zie ik niet. Design is toch gewoon het Engelse woord voor ontwerp(en)? Wat is de nieuwe betekenis van design dat ontwerp(en) niet heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Het begrip 'design' wordt (in de Nederlandse taal) niet langer gebruikt voor ontwerpen sec maar voor een vorm van toegepaste kunst. Alle moderne meubels en gebruiksvoorwerpen zijn in principe ontworpen (want geen natuurproducten), maar onder wat men noemt designmeubels, designlampen e.d. worden enkel dusdanige producten verstaan die vanwege de daaraan toegeschreven artistieke kwaliteiten ook door liefhebbers van kunst en curiosa gezocht worden (en waarvoor inmiddels flinke bedragen worden neergeteld).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Voor een CV lijkt het me belangrijker dat je het zelfde taalgebruik hanteert als je doelgroep. Als ze daar al 10 jaar fashion zeggen ipv mode zou ik daar nu even niet tegen in gaan. Je wilt immers dat je toekomstige baas onbewust denkt dat jij in het zelfde hokje zit als hij zodat hij je eerder uitnodigt. Pas als je op gesprek bent, of misschien pas nog later kan je je eigen taal weer toepassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

shimmy schreef: Voor een CV lijkt het me belangrijker dat je het zelfde taalgebruik hanteert als je doelgroep. Als ze daar al 10 jaar fashion zeggen ipv mode zou ik daar nu even niet tegen in gaan. Je wilt immers dat je toekomstige baas onbewust denkt dat jij in het zelfde hokje zit als hij zodat hij je eerder uitnodigt. Pas als je op gesprek bent, of misschien pas nog later kan je je eigen taal weer toepassen.
 
Zo denk ik er ook over. Persoonlijk moet ik niets hebben van mode (= fashion), maar hier gaat het erom de topic starter te helpen werk in die branche te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Hulp nodig! goed lopende zin ja of nee

Dankjewel voor jullie reacties! Ik ben ontzettend dankbaar voor jullie hulp.
 
Over het woord fashion of mode gebruiken had ik zelf ook al bewust nagedacht, maar heb deze issue ook al vaker bij mijn studie Fashion & Textile Techhnologies gehad. Het is niet dat ik dan standaard het woord fashion gebruik voor mode, alleen in deze situatie twijfelde ik daar niet over om precies die redenen van Professor puntje!
 
De zin ga ik aanpassen naar "Fashion, textiel en design spelen een grote rol in mijn leven en mijn enthousiasme en gedrevenheid voor alles dat daarmee te maken heeft is dan ook groot.
Ik geloof dat je met een passie voor iets ontzettend ver kunt komen.".
 
Ik zal het nog een paar keer laten lezen aan mensen uit mijn omgeving en dan moet het goed komen! (:

Reageer