driehoeksmeetkunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 891

driehoeksmeetkunde

Volgende uitdaging voor de liefhebbers van driehoeksmeetkunde. Stel u staat op een zekere onbekende afstand van een platform met daarop een gsm mast. We veronderstellen dat de mast op de rand staat van het platform. U meet de hoek beta  die de top van het platform maakt met de grond, bovenop deze hoek meet u de hoek  alfa van de top van het platform naar de top van de mast. Totale hoek is dus alfa plas beta vanaf de grond. Wanneer u richting platform stapt wijzigt hoek alfa maar na een zekere afstand a wordt hij op nieuw even groot zijnde alfa, en alleen op die bepaalde afstand die wordt opgemeten.
Er zijn dus drie bekenden alfa beta en afstand a De uitdaging bestaat erin drie formules te ontwikkelen waarin ALLEEN deze waarden voorkomen en bovendien moet de noemer van deze formules gelijk zijn aan elkaar waarin de hoogte van de mast, van het platform en de afstand tot het platform na afleggen van afstand a. Ik beschik over het antwoord, het is gewoon een uitdaging voor de liefhebbers.
 
Rik
 

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: driehoeksmeetkunde

Heb je geen afbeelding?

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: driehoeksmeetkunde

hierbij een schets
 
Bijlagen
Tekening.pdf
(378.02 KiB) 164 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: driehoeksmeetkunde

Is dit de bedoeling?
 
driehoeken.png
driehoeken.png (25.53 KiB) 1121 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: driehoeksmeetkunde

Inderdaad, klopt helemaal met mijn figuur

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: driehoeksmeetkunde

Is er een elegante oplossing, of wordt het een gruwelijke rekenpartij?

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: driehoeksmeetkunde

Gezien alfa 2 maal  gelijk is kan er door de punten a en b en p en r(bovenhoek) een cirkel worden getrokken. Het middelpunt van je cirkel bepaal je best door op ab een gelijkbenige driehoek te zetten waarvan de top het middelpunt is. In punt p zet je een loodlijn op qr dus evenwijdig aan aq. Je zal zien dat op deze wijze veel hoeken kan gaan berekenen. De rest is in feite herleiden tot enkele basiswetten van de driehoeksmeetkunde om te komen tot drie formules met gelijke noemer zoals in de vraagstelling.
.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: driehoeksmeetkunde

Wat wil je eigenlijk berekenen ...

Berichten: 4.246

Re: driehoeksmeetkunde

Rik Speybrouck schreef: Gezien alfa 2 maal  gelijk is kan er door de punten a en b en p en r(bovenhoek) een cirkel worden getrokken. Het middelpunt van je cirkel bepaal je best door op ab een gelijkbenige driehoek te zetten waarvan de top het middelpunt is. In punt p zet je een loodlijn op qr dus evenwijdig aan aq.
Kan je hiervan een tekening maken want het is niet duidelijk voor mij.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: driehoeksmeetkunde

Op mijn schets die ik on line heb gezet moet je nog p zetten op de hoogte van de toren en r op de bovenste hoek. Ik heb dit topic gewoon geopend als een soort uitdaging (ik heb de oplossing).  Het is de bedoeling, zoals gezegd bij de start van het topic, drie formules voor te stellen ter berekening van de pr, pq, aq waarin alleen de gegeven waarden beta en alfa en a (zijnde ab) voorkomen en bovendien moet de noemer in de drie formules gelijk zijn. Een hint zie mijn reactie op de vraag van prof punt maar   waar c staat plaats je p en waar d staat plaats je r
pr is hoogte mast en pq is hoogte toren. De tekening van prof punt is dan volledig gelijk aan mijn tekening.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: driehoeksmeetkunde

Zo dus?
aangepast.png
aangepast.png (26.08 KiB) 1121 keer bekeken
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: driehoeksmeetkunde

Rik Speybrouck schreef: Gezien alfa 2 maal  gelijk is kan er door de punten a en b en p en r(bovenhoek) een cirkel worden getrokken. Het middelpunt van je cirkel bepaal je best door op ab een gelijkbenige driehoek te zetten waarvan de top het middelpunt is. In punt p zet je een loodlijn op qr dus evenwijdig aan aq. Je zal zien dat op deze wijze veel hoeken kan gaan berekenen. De rest is in feite herleiden tot enkele basiswetten van de driehoeksmeetkunde om te komen tot drie formules met gelijke noemer zoals in de vraagstelling..
 
Is er wel een cirkel die door al de vier punten A, B, P en R gaat?
cirkel.png
cirkel.png (29.93 KiB) 1120 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: driehoeksmeetkunde

Ja hoor alleen ligt je punt b veel te ver van q Stel eens je hoek alfa gelijk aan 10° en beta aan 20°.Normaal gezien zou je dus afstand a moeten meten tot alfa opnieuw 10 graden wordt. Maar stel eens hoek arb gelijk aan 90- alfa - 2* beta of 40° en trek dan een je lijn rb dan zal het wel lukken hoor. Die 40 graden bepalen is natuurlijk een deel van de oplossing die ik nu verklap. Eens de cirkel getekend zal je zien dat enkele hoeken op gelijke koorden van segmenten staan en dus gelijk zijn. De tweede hoek alfa wordt dus slechts op heel bepaald punt bereikt hoor en enkel daar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: driehoeksmeetkunde

Maak de tekening als volgt:
teken een (grote) cirkel
teken een lijn l die de cirkel snijdt met een koorde a
teken in een punt van l een loodlijn m zodanig dat m de cirkel eveneens in twee punten snijdt
 
Nu voldoet deze tekening aan alle gestelde eisen en bevat een koordenvierhoek ...

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: driehoeksmeetkunde

De tekening van prof punt is perfect alleen zijn punt b moet opschuiven naar q tot <arb 40° wordt in de onderstelling dat alfa 10 is en beta 20. Ik heb deze hint gisteren gegeven teneinde tot een mooie tekening te komen. Alleen moet in punt P nog een loodlijn worden opgetrokken die uiteraard evenwijdig loopt met aq. Deze loodlijn is een hulplijn om tot de oplossing te komen. Daarna is het een afwegen van hoeken tegenover elkaar om en de juiste combinatie  te maken met de beschikbare  formules uit driehoeksmeetkunde om tot een voorstel te komen zijnde alleen alfa beta en a verwerkt en bovendien een gelijke noemer in de drie formules. Beschouw de cirkel ook maar als een hulplijn als je wilt en veel meer dan de bovenkant van de cirkel heb je niet nodig

Reageer