Bizar raadsel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 10

Bizar raadsel

Hallo allemaal...

2 weken terug ben ik getrouwd. Ik kreeg een heleboel raadsel om op te lossen vooraleer we onze bruidsschat van de vrienden zouden krijgen.

Ik ben oa. op zoek naar de oplossing op onderstaand raadsel. Kunnen jullie mij helpen, want op internet vind ik nergens een eenduidig antwoord...

 
Geef het juiste antwoord op de volgende vraag (het getal, niet de letter van het antwoord)              
 
Als je op deze vraag een willekeurig antwoord kiest, wat is dan de kans dat je het juist hebt?
A 25 %        
B 50 %        
C 0 %        
D 25 %                    
 
 
 
Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bizar raadsel

Zonder een vraag is het zeker bizar ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bizar raadsel

Er staat toch een vraag? Bij zo'n multiple choice staan 4 antwoorden, dus de kans dat je het goed hebt is 25%. Maar dat antwoord komt 2 keer voor, dus die kans wordt dan 50%. Als je 50% kiest, dan kan dat niet goed zijn, want dat antwoord komt maar 1 keer voor. Dus de kans dat dat goed is is 25% en dan is het antwoord 50% niet goed. Kortom, een patstelling. Het raadsel is onoplosbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Bizar raadsel

Ik vat het raadsel als volgt op. Je krijgt een dubbele opdracht: raden welk percentage op een geheim briefje is geschreven, en zeggen hoe groot de kans is dat een willekeurig gekozen antwoord klopt. Je kunt beredeneren dat het raadsel onoplosbaar is als er 50%, 25% of 0% of het briefje staat. Maar stel dat er een ander percentage op staat, bijvoorbeeld 90%. Dan is de kans 0% dat een willekeurig gekozen meerkeuzeantwoord juist is. Dat kanspercentage staat bij optie C. Het raadsel eist niet dat het kanspercentage 0% gelijk is aan wat op het geheime briefje staat.

(Overigens heeft de meerkeuzevraag dan geen enkel goed antwoord).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Bizar raadsel

Eerst bepalen we uit welke verzameling de antwoorden gekozen worden. Ik zie twee mogelijkheden:
 
1. Alle kansen van 0% t/m 100% inclusief al de tussenliggende waarden, en dan is de kans dat je toevallig het juiste percentage kiest 0%.
 
2. Enkel de aangegeven kansen: 0%, 25% en 50%. Dan is de kans dat je toevallig het juiste percentage kiest 33 1/3 % . Maar dat percentage staat er niet bij. Dus zou dan de kans dat je het juiste percentage kiest 0% zijn. Maar die kans is al 33 1/3 % . Wat een tegenstrijdigheid oplevert.
 
Ik ga er daarom vanuit dat situatie 1. bedoeld is. De kans dat je toevalligerwijs in de range van 0% tot en met 100% met alle tussenliggende waarden op basis van willekeur 0% kiest is inderdaad 0%.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Bizar raadsel

Het kan wel kloppen dat je geen eenduidig antwoord vindt. Verschillende mensen beredeneren dat het een mathematische paradox is.
De gevolgtrekking is dat het onoplosbaar is.

Berichten: 10

Re: Bizar raadsel

jkien schreef: Ik vat het raadsel als volgt op. Je krijgt een dubbele opdracht: raden welk percentage op een geheim briefje is geschreven, en zeggen hoe groot de kans is dat een willekeurig gekozen antwoord klopt. Je kunt beredeneren dat het raadsel onoplosbaar is als er 50%, 25% of 0% of het briefje staat. Maar stel dat er een ander percentage op staat, bijvoorbeeld 90%. Dan is de kans 0% dat een willekeurig gekozen meerkeuzeantwoord juist is. Dat kanspercentage staat bij optie C. Het raadsel eist niet dat het kanspercentage 0% gelijk is aan wat op het geheime briefje staat.

(Overigens heeft de meerkeuzevraag dan geen enkel goed antwoord).
 
ik denk dat deze uitleg de meest aanvaardbare is, want ik moet tot een oplossing komen...

Bedankt alvast allen! Ik tracht jullie een uitleg te geven als ik de oplossing krijg :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Bizar raadsel

De bruidsschat wordt waarschijnlijk een prachtig puzzelboek!

Berichten: 10

Re: Bizar raadsel

jkien schreef: De bruidsschat wordt waarschijnlijk een prachtig puzzelboek!
 
Kan wel zijn, hopelijk niet allemaal in de trend van deze vraag, want daar heb ik meer mogelijkheden dan A, B, C of D...  http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/199601-letter-rooster/

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Bizar raadsel

Ik vermoed dat er inderdaad 33% wordt bedoeld, aangezien je niet het letter dan het juiste antwoord moet geven, maar het getal.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Bizar raadsel

Saffron schreef: Ik vermoed dat er inderdaad 33% wordt bedoeld, aangezien je niet het letter dan het juiste antwoord moet geven, maar het getal.
 
Laat P de volgende uitspraak zijn:
Het juiste antwoord kan enkel 0%, 25% of 50% zijn.
 
De kans dat je bij toeval daar het juiste antwoord uit pikt is 33 1/3 %. Dus is het juiste antwoord 33 1/3 %. Maar dan is P onwaar. Daarmee is uit het ongerijmde bewezen dat P niet waar kan zijn
 
 
Laat Q de volgende uitspraak zijn:
Het juiste antwoord kan 0%, 100% of een daar tussen liggend percentage zijn.
 
In dat geval is de kans dat je bij toeval uit al die percentage het juiste eruit pikt 0%. Dus is dan het juiste antwoord 0%. Dat percentage staat als C bij de antwoorden, waarmee het raadsel is opgelost.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bizar raadsel

Dit is geen raadsel maar een grapje dat al enige tijd op sociale media rondzweeft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Bizar raadsel

Precies...er is denk ik echt niet veel verder over na gedacht is bij het opstellen van de vraag, dan de gokkans.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Bizar raadsel

Ook als het als gekkigheidje bedoeld is, hoeft dat ons nog niet te verhinderen er een wiskundige of logische analyse op los te laten. 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bizar raadsel

Wat is het verschil tussen een dood vogeltje?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer