[scheikunde] Mesomere grensstructuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Mesomere grensstructuren

Ter voorbereiding op het examen scheikunde vwo, stuitte ik bij het maken van het voorbeeldexamen op het volgende probleem.
 
Vraag 4 is als volgt geformuleerd. De vraag gaat over polypyrrol.
 
Stap 2: het ontstane PPy reageert verder met de ijzer(III)chloride-oplossing. Hierbij staan PPy-moleculen elektronen af aan ijzer(III)ionen. De PPy-moleculen worden hierdoor positief geladen. De aanwezige chloride-ionen compenseren de positieve lading van de PPy-moleculen. Het gevormde positief geladen PPy is een voorbeeld van een geleidend polymeer. Mede met behulp van mesomere grensstructuren is te verklaren dat positief geladen PPy een geleidend polymeer is. Op de uitwerkbijlage die bij dit examen hoort, is één mesomere grensstructuur van positief geladen PPy weergegeven.
 

2p 4 Geef op de uitwerkbijlage in de onderste structuur een andere mesomere grensstructuur van de gegeven PPy-keten, waarmee verklaard kan worden dat PPy een geleidend polymeer is. Doe dit door de ontbrekende elektronenparen en positieve ladingen weer te geven.
 
Hieronder de link waar een koppeling staat naar de uitwerkbijlage:
https://www.hetcvte.nl/item/voorbeeldexamens_scheikunde_bij
 
Kan iemand mij precies uitleggen hoe je zo'n vraag het beste aan kunt pakken? In het lesboek staat heel beknopt wat mesomere grensstructuren precies inhouden. Zou je het kunnen omschrijven als isomeren maken met behulp van de Lewisstructuur door elektronenparen te verschuiven? Iemand misschien een stappenplan hiervoor? Ik heb verder geen problemen met de formele ladingen, het opstellen van een elektronenconfiguratie, etc.
 
Groet!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Mesomere grensstructuren

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer