Verrassingsmenu

Moderator: Rhiannon

Berichten: 216

Verrassingsmenu

Ik ben vandaag op een nogal ongewone manier tot de constatatie gekomen dat er insecten(hamburgers) worden verkocht in de lokale supermarkt, maar dat is nog niet zo straf. Ze staan gewoon bij de andere hamburgers in een soortgelijke doos, op exact hetzelfde rek, zonder dat er duidelijk aangegeven staat dat het insecten betreft. Van tijd eet ik zo wel eens graag een Quorn of linzenhamburger, echt kijken naar elk lettertje vooraan op de verpakking doe ik dus niet meer wanneer ik me moet haasten, want ik achtte mezelf wel een expert ondertussen... Enkel even de voedingswaarde en de vervaldatum controleren en naar de kassa.
 
Uitkijkend naar het avondmaal met grote honger, klaar om mijn hamburgers uit de verpakking te halen viel me tijdens het knippen van het plastiek ineens op dat bovenaan in het klein in mooie smakelijke lettertjes "met groenten en buffalowormen" stond, ik bleef toch even bedenkelijk staan en dacht dat het misschien een plant kon zijn waar ik nog nooit van had gehoord (je weet maar nooit), die benamingen  tegenwoordig, maar neen, het waren effectief wormen, na analyse van het product, inderdaad... 
 
Ik had mijn hoop nog gevestigd op het andere doosje dat ik kocht, maar helaas was deze niet veel beter, dit keer geen buffalowormen maar meelwormen. Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik me eraan ga wagen morgenavond of het aan de kat serveer, maar het roept bij mij persoonlijk geen smakelijke gedachten op. Iemand ervaring met het eten van insecten? Tips en tricks? Want het is wel een goede bron van proteïnen, ik zou het dus wel graag willen eten. 

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Verrassingsmenu

Nu komt mij een scene uit Crocodile Dundee voor ogen. Een paar aboriginals bewaken twee New Yorkse boeven, terwijl ze van die geroosterde dikke maden eten. Vraagt een boef: "Eek.. is dat lekker zo?"

Zegt de Aboriginal: "Nee. Er moet meer knoflook op."

Dus, als je het goede recept hebt, is vanalles eetbaar. En smakelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verrassingsmenu

The artist schreef:  
Enkel even de voedingswaarde en de vervaldatum controleren en naar de kassa.
 
 
 
 
hmm en juist de voedingswaarde klopt in veel gevallen niet.
en hoe nou dat kan snap ik echt niet. zelfs bij de specificaties van producten die wij bij mijn werk produceren kloppen gewoon niet in de praktijk.
 
gedeclareerde voedingswaarden zijn letterlijk een wasse neus.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: Verrassingsmenu

Back2Basics schreef: Nu komt mij een scene uit Crocodile Dundee voor ogen. Een paar aboriginals bewaken twee New Yorkse boeven, terwijl ze van die geroosterde dikke maden eten. Vraagt een boef: "Eek.. is dat lekker zo?"

Zegt de Aboriginal: "Nee. Er moet meer knoflook op."

Dus, als je het goede recept hebt, is vanalles eetbaar. En smakelijk.
 
Je merkt wel dat de fabrikant er moeite heeft ingestoken om het product aan de man te brengen met die groentjes erbij. De deze zijn (per toeval) van het merk Damhert, ik had eigenlijk geen flauw idee dat ze zelfs een insectengamma hadden aangezien ze hoofdzakelijk gluten- en "suiker"vrije producten op de markt brengen. 
 
Wat de smaak betreft, ik denk zonder peter en zout inderdaad wat fleps, of afhankelijk van het soort worm misschien wat notig of houterig. Maar de buffalowormen zien er in elk geval goed gekruid uit dus ik denk dat het qua smaak goed zal zitten. Daar kom ik nog wel op terug. 
 
Dat doet me eraan denken dat er een aardappelsoort op de markt is genaamd crosnes die verdacht veel weg heeft van een worm (zie bijgevoegde afb.), als je graag eens iemand voor de gek houdt ...  :lol: "Dag ma, blijf je eten vanavond? 't Is iets nieuws" 
Bijlagen
P1030485-600 (1).jpg
P1030485-600 (1).jpg (207.37 KiB) 875 keer bekeken

Berichten: 216

Re: Verrassingsmenu

ArcherBarry schreef:  
hmm en juist de voedingswaarde klopt in veel gevallen niet.
en hoe nou dat kan snap ik echt niet. zelfs bij de specificaties van producten die wij bij mijn werk produceren kloppen gewoon niet in de praktijk.
 
gedeclareerde voedingswaarden zijn letterlijk een wasse neus.
 
Daar twijfel ik niet aan, maar het is hoe dan ook richtinggevend zou je denken. Dat zie je bv ook heel vaak bij proteïne poeders waarvan de producent beweert dat het product 40g eiwit per scoop bevat, maar uiteindelijk getest door supplementlabtest slechts de helft van het bestanddeel bevat, om maar een voorbeeld te geven. Zelf ben ik ook voorstander van verse groenten en fruit en dergelijke meer, om die reden. Helaas kan je vleesvervangers indien je die wenst niet zelf maken, of je bent wel enkele uurtjes zoet. 
 
Maar verklaar je nader? Misschien kan ik beter vragen, wat klopt er wel? 

Berichten: 12.262

Re: Verrassingsmenu

Er zijn regels voor de minimale nauwkeurigheid van labels met voedingswaarde. Als het echt de helft oid zou ik het voorleggen aan de NVWA, die kunnen dan gaan handhaven. 
 
Waar het op insecten eten aankomt is het wellicht een cultureel ding. In Thailand is het bijvoorbeeld niet ongebruikelijk en heb ik ook wel eens wat gefrituurde meelwormen (althans, zo zag het eruit) gegeten. Qua voedselveiligheid geen probleem, en krokant gebakken eigenlijk prima te eten (al geldt dat volgens mij voor 90% van de dingen die je op de juiste manier frituurt). 
 
Er een hamburger van draaien lijkt me minder smakelijk, maar je weet maar nooit. Gezien je het al gekocht hebt zou ik het minstens proberen - smaakt het niet dan lust de kliko het nog steeds. 
 
Gevaarlijk lijkt het me verder niet: Primaten eten wel vaker insecten en/of hun larven, en in bepaalde gebieden mensen ook wel - expres. Uiteraard eten we ze ook wel eens onbewust, verstekelingen in groente, fruit, nooitjes en dergelijke. Er zijn zelfs normen voor hoeveel insecten er in een product als noten mag zitten, en die zijn dusdanig hoog dat er een gerede kans is dat je zo nu en dan een insect eet in pakweg een zakje pistachenootjes.  
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Verrassingsmenu

Benm schreef:  
Er een hamburger van draaien lijkt me minder smakelijk, maar je weet maar nooit. Gezien je het al gekocht hebt zou ik het minstens proberen - smaakt het niet dan lust de kliko het nog steeds. 
 
My thoughts exactly ;) 
 
En gefrituurd wordt bijna alles eetbaar, ik zou ook vlugger geneigd zijn om gefrituurde insecten te eten dan een portie meelwormen opgewarmd in de microgolfoven bij wijze van spreken. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verrassingsmenu

Waar ik op doel is dat er bij veel specificaties uit gegaan wordt van literatuurwaarden welke grote gemiddelden zijn, daar waar bijvoorbeeld rassen of climatologische invloeden bij groenten en fruit niet worden meegenomen.
 
Een voorbeeldje. Aardbeien, <i>Fragaria</i> × <i>ananassa </i>ras Sanga Sengana uit Polen heeft meestal grofweg een suikergehalte van 8,5-9,5%. Daar waar de waterbommen uit Spanje/Marokko ras Camarosa heeft meestal een suikergehalte van 6-7%. Als jij op het label zet 7,5% zit je er vaker naast dan er op.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Verrassingsmenu

Wat is eigenlijk de houdbaarheidsdatum van wat je gekocht hebt? Ik zat me vanmiddag af te vragen of The Artist nog tussen ons is. Of heb ik DE review gemist?

Berichten: 216

Re: Verrassingsmenu

@ Archerbarry 
 
Bij groenten en fruit ga ik persoonlijk geen voedingstabellen raadplegen, soms eens vitaminen maar dat is het ook, als je dit vers koopt vind je daar trouwens ook nooit één op terug, dan moet je al echt gaan googelen voor een gemiddelde. Maar dat er verre van correcte waarden staan op pakjesvoeding (zie het voorbeeld van de hamburger), dat vind ik toch heel merkwaardig aangezien de producent toch ongeveer weet wat hij in het product steekt lijkt me, een lichte afwijking valt natuurlijk te relativeren. 
 
@ Back2basics
 
Wat die review betreft, die hadden jullie inderdaad nog te goed. Veel kan ik er eigenlijk niet over zeggen maar zoals jullie kunnen horen ben ik nog steeds levend en wel, geen abdominale klachten ondervonden, op en top in vorm. Ik heb eergisteren de "pittige punten" met meelwormen van Damhert geprobeerd, en eigenlijk viel het qua smaak en textuur zeer goed mee, lichtjes pittig en weinig hinder ondervonden van het uitzicht aangezien het een gepureerde massa was van groenten, smaakstoffen/kruiden en meelwormen. De houdbaarheidsdatum was 1/6/2016 en op het doosje staat eveneens houdbaar tot 24 uur na opening. Verder betaalde ik (als ik het goed heb) €3,95 (voor een 1 + 1 gratis actie). Of ik het nu bewust in de winkelkar zal gooien? Niet per sé  :D, maar als het me wordt voorgeschoteld zal ik ook niet moeilijk doen en het gewoon netjes opeten. 

Berichten: 12.262

Re: Verrassingsmenu

Had qua smaak wel iets dergelijks verwacht. Beetje het resultaat dat je ook krijgt als je een deel van het vlees vervangt door zetmeel, wat uien, evt gehard plantaardig vet en er een pittig smaakje bij doet: Best eetbaar maar niet echt geniaal. Over het algemeen gewoon een goedkope manier van snacks maken, die blijkbaar ook best lukt als je gepureerde insecten ipv gehakt gebruikt. 
 
Met een prijskaartje van 3.95 verder niet heel aantrekkelijk, blijkbaar is het produceren van die insecten niet bepaald goedkoop of zit er gewoon een idioot hoge marge op vanwege de novelty factor oid. 
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Verrassingsmenu

Benm schreef: Met een prijskaartje van 3.95 verder niet heel aantrekkelijk, blijkbaar is het produceren van die insecten niet bepaald goedkoop of zit er gewoon een idioot hoge marge op vanwege de novelty factor oid. 
 
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waarom het zo duur is, je zou net denken van niet. Ik heb trouwens eens gezien naar het percentage aan insecten dat er werkelijk in verwerkt zit, en dat is zelfs maar een kleine 14%. Er moet toch iets speciaal gebeurd zijn met deze burgers voor die prijs in dat geval. 
 
Edit: In het hoofd houdende dat die percentages wellicht niet kloppen zoals eerder in de discussie ter sprake kwam.

Berichten: 12.262

Re: Verrassingsmenu

Dat is wel heel weinig, wellicht is het proces om iets te maken dat lijkt op een hamburger met 86% 'iets anders' erin kostbaar. Als men andere zaken aan vlees toevoegt om kosten te besparen zit er meestal toch nog wel 70-80% vlees in het eindproduct. 
 
Vermoeddelijk is het meer een vega-burger met toegevoegde insecten. Die dingen zijn op zich al behoorlijk duur als je kijkt naar de ingredienten. 
 
Ergens was het idee dat insecten kweken efficienter is dan vee, waardoor logischerwijs het eindproduct ook goedkoper kan zijn. Daar lijkt nog weinig van terecht te komen. 
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Verrassingsmenu

"Het kweken van vee kost namelijk veel energie en de CO2 uitstoot is erg hoog. Voor het kweken van insecten besparen we momenteel erg veel energie omdat er namelijk veel insecten gekweekt worden op een heel kleine oppervlakte. Ook de uitstoot ligt 3 keer lager dan bij het kweken van vlees", aldus de producent.
 
Je zou dus inderdaad verwachten dat er meer insecten in het eindproduct verwerkt zitten en dat het goedkoper is aangezien het kweken ervan efficiënter is. Ik zou alleen maar kunnen bedenken dat het te maken heeft met de onderconsumptie van insecten in Europa. 

Berichten: 12.262

Re: Verrassingsmenu

Ik vermoed dat het gewoon marketing is, een beetje wat de gek ervoor geeft. 
 
Als het op grotere schaal geproduceerd en geconsumeerd wordt komt er wel een realistische prijs tot stand. Als het goed is moet die lager liggen dan de prijs van vlees gezien energie, water etc niet gratis zijn. 
Victory through technology

Reageer