Waarden voor zelfinductie spoel (L) van huishoudelijke apparaten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Waarden voor zelfinductie spoel (L) van huishoudelijke apparaten

Hallo allemaal,
 
Ik ben student Technische Wiskunde maar volg nu een vak Modelleren waarbij het onderwerp veel met Elektrotechniek te maken heeft, en mijn groepje en ik hebben hier niet zo heel veel verstand van..
We hebben waarden nodig van de spoel van bepaalde huishoudelijke apparaten (waarden L) maar we hebben geen flauw idee hoeveel (microHenry) deze zijn..
Enige hulp wordt zeer gewaardeerd!
 
We hebben waarden nodig van o.a.:
 
-wasmachine
-laptop
-koffieapparaat
-waterkoker
-elektrische tandenborstel
-smootiemaker
-chromecast
-smart tv
-xbox
-lampen
-boiler
-koelkast
-telefoonoplader
 
Ook een schatting zodat we waarden die enigszins in de buurt komen hebben, is welkom!

Berichten: 1.816

Re: Waarden voor zelfinductie spoel (L) van huishoudelijke apparaten

Dat is nogal een vraag. En eerlijk gezegd, niet eens te beantwoorden. Volgens mij heb je geen enkel idee wat je zelf bedoelt met je vraag.
 
Welke spoel? vaak zitten er meerdere in. Voor wel doel zou die spoel dan moeten zijn? En daarnaast enig idee hoeveel tijd je van iemand vraagt om dat effe? zo te beantwoorden? Daarnaast, heb je soms ook nog voorkeur voor bepaalde types en fabrikanten enz. enz. Kortom ik begin hier niet eens aan, sorry.
 
Tip Koop of leen een L-C meter en ga aan de slag. Succes.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Waarden voor zelfinductie spoel (L) van huishoudelijke apparaten

Ik vermoed dat er een vervangschema moet worden opgesteld voor de belasting die zo'n apparaat op het lichtnet geeft. Daar komt dan vaak naast een condensator en een weerstand ook een spoel in voor. Als dat inderdaad de bedoeling is is het handig eerst dat vervangschema hier te posten. Dan weten we waar we het over hebben.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarden voor zelfinductie spoel (L) van huishoudelijke apparaten

Je kan beginnen met je af te vragen of er wel een spoel in een apparaat zit. In sommige apparaten in je opsomming zit geen spoel. In andere kunnen meerdere spoelen zitten, maar die hebben dan verschillende functies. Dus de grote vraag is: over welke spoel(en) gaat het eigenlijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Waarden voor zelfinductie spoel (L) van huishoudelijke apparaten

klazon schreef: Dus de grote vraag is: over welke spoel(en) gaat het eigenlijk?
 
Het lijkt me nuttig met deze selectie even te helpen.
De volgende verbruikers hebben nagenoeg geen inductieve belasting en kunnen dus buiten beschouwing worden gelaten:
 
-laptop
-elektrische tandenborstel
-chromecast
-smart tv
-xbox
-lampen
-telefoonoplader
 
Deze apparaten richten de netspanning doorgaans gelijk en dan volgt een schakelende voeding. Alleen de ontstoorspoelen hebben wat zelfinductie maar dat is verwaarloosbaar.
 
Dan hebben we:
 
-koffieapparaat
-waterkoker
-boiler
 
In deze apparaten gaat de stroom door een verwarmingsspiraal en die heeft (praktisch) geen zelfinductie.
 
Blijven over:
 
-wasmachine
-smootiemaker
-koelkast
 
Dus eigenlijk alles waar een motor in zit.
dat wel natuurlijk

Reageer